Crafted Interspaces
Het MAS
Hoe en wanneer wordt een ontwerp werkelijkheid? Studenten uit de derde bachelor architectuur ontdekken het in dit atelier waar ontwerp en productie elkaar bestuiven. Afwisselend manoeuvreren ze tussen ruimtelijk concept, materiaalonderzoek en constructieve vraagstukken, waardoor een object ontstaat op ware grootte dat getuigt van een diep begrip van utilitaire vormgeving, het bouwproces en de openbare ruimte.
Onder het thema 'Crafted Interspaces' concentreert Studio 1:1 zich op hout als materiaal. Ze onderzochten de architectonische mogelijkheden en thematieken die eigen zijn aan het materiaal: vervlechting, tektoniek, stapelen, reliëf,... Vier culturele plekken rond de stadscampus in Antwerpen traden op als gastheer en stelden enkele ruimtes open: het Snijders-Rockoxhuis, het MAS, Museum Vleeshuis en het Red Star Line Museum.
Hieronder ontdek je de ontwerpen voor het MAS:
- MAS / 3e verdieping
Fien Van Bauwel - Marie Tielemans - Marie Van Ouytsel - Nora Van Severen - MAS / 8e verdieping
Eline Adriaensen - Lucas Geens - Saloua Aalillou - Walid Elazzaoui - MAS / 8e verdieping
Dyson Vankerckhoven - Lisa Nuten - Sarah Nelissen - Rune Mol - MAS / 2e verdieping
Emma Van Landeghem - Katrijn Mertens - Marieke Reyntens- Saskia Smink - MAS / 3e verdieping
Maxime Van Goethem - Michiel Francken - Sebastiaan van Drie - Yorick Jordaens - MAS / 2e verdieping
Jochen Vloebergh -Mara Bouwens -Marieke Coutereel -Meriem El Ouadi
MAS / 3e verdieping
Fien Van Bauwel - Marie Tielemans - Marie Van Ouytsel - Nora Van Severen
Het MAS stelt jaarlijks haar deuren open voor allerhande tentoonstellingen en activiteiten, zoals onder andere STUDY360. Hierbij krijgen studenten de kans om tijdens de examenperiode te studeren in de promenadehal.
Om hen de kans te geven om even uit te rusten, samen te zitten en te converseren, ontwierpen we twee banken die samen met de natuurstenen bank van het museum een ontmoetingsplek vormen.
Conform de constructieve principes die ook gehanteerd worden bij bruggenbouw kwamen we tot een lange zitbank waarvan het zitvlak lijkt te zweven tussen twee pijlers die tevens de bank compartimenteren.
MAS / 8e verdieping
Eline Adriaensen - Lucas Geens - Saloua Aalillou - Walid Elazzaoui
Onze locatie is dankzij de transparante, gegolfde façade erg lichtrijk. Ondanks dat het een laagdrempelige, publieke ruimte is, heeft ze toch een afgelegen karakter omdat ze niet op het hoofdparcours ligt. Op deze plek kan je even uitrusten tijdens de lange wandeling naar het dakterras. Het zitmeubel is geen object in de ruimte maar wordt mee een deel van de ruimte. Het gaat op in het ritme van de stenen muur en vloer van het MAS. Het bestaat uit twee aparte delen met gelijke zithoogte, die samen een geheel vormen. De robuste stenen muur wordt deel van het zitmeubel en wordt gebruikt als rugleuning, waar men de warmte van de door de zon opgewarmde steen kan voelen.
MAS / 8e verdieping
Dyson Vankerckhoven - Lisa Nuten - Sarah Nelissen - Rune Mol
We willen de bezoekers bewust maken dat deze royale open ruimte gelegen op de bovenste verdieping in het MAS het ideale uitzichtpunt vormt naar de stad. Met dit meubel willen we nieuwsgierigheid opwekken en ze uitdagen om plaats te nemen op het een driedimensionaal grid. Dit grid doet een zitlandschap ontstaan dat toegang biedt tot nieuwe perspectieven over de stad. Het frame hebben we bewust luchtig gehouden om geen inbreuk te doen op de generositeit van de ruimte.
MAS / 2e verdieping
Emma Van Landeghem - Katrijn Mertens - Marieke Reyntens- Saskia Smink
Ons zitmeubel spiegelt zich aan het MAS: het langwerpig ontwerp volgt de lengterichting van de tegels op de vloer en het repeterend gebruik van dezelfde hoek in zowel leuning, het zitvlak en de grond imiteert de golvende beweging van de façade. Met twee tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen hopen we mensen aan te moedigen om te interageren met elkaar. De overige zitplaatsen zijn er om te genieten van het uitzicht.
MAS / 3e verdieping
Maxime Van Goethem - Michiel Francken - Sebastiaan van Drie - Yorick Jordaens
Het zitmeubel is ontworpen om een rustplaats te kunnen bieden aan de bezoekers van het MAS. Een minpunt aan de huidige natuurstenen bank is de railing van de borstwering die net op ooghoogte zit vanuit zithouding waardoor je zicht belemmerd wordt.
Bij het ontwerp zijn we vertrokken van het concept van de Barcelona Chair van Ludwig Mies van der Rohe. Door twee balken onder een ergonomisch bepaalde hoek te plaatsen konden we met één houtverbinding een zitvlak creëren. Daarna werden systematisch de elementen die tijdens het testen onaangenaam of ontbrekend waren toegevoegd of aangepast.
MAS / 2e verdieping
Jochen Vloebergh -Mara Bouwens -Marieke Coutereel -Meriem El Ouadi
We willen bezoekers uitnodigen om een pauze te nemen, om van het zicht te genieten, boven de balustrade uit. Voel je ‘above and beyond’. De hoge kruk zondert je af in de golvende, transparante façade. Al zittend op de kruk in de kromming van de beglaasde buitengevel vorm je een eigen bubbel los van het museum-gebeuren.
De kruk is opgebouwd uit drie verbonden ladders bekroond met een zitvlak, dat je laat uitzien over Antwerpen.