Crafted Interspaces

Museum Vleeshuis

Hoe en wanneer wordt een ontwerp werkelijkheid? Studenten uit de derde bachelor architectuur ontdekken het in dit atelier waar ontwerp en productie elkaar bestuiven. Afwisselend manoeuvreren ze tussen ruimtelijk concept, materiaalonderzoek en constructieve vraagstukken, waardoor een object ontstaat op ware grootte dat getuigt van een diep begrip van utilitaire vormgeving, het bouwproces en de openbare ruimte. 

Onder het thema 'Crafted Interspaces' concentreert Studio 1:1 zich op hout als materiaal. Ze onderzochten de architectonische mogelijkheden en thematieken die eigen zijn aan het materiaal: vervlechting, tektoniek, stapelen, reliëf,... Vier culturele plekken rond de stadscampus in Antwerpen traden op als gastheer en stelden enkele ruimtes open: het Snijders-Rockoxhuis, het MAS, Museum Vleeshuis en het Red Star Line Museum.

Hieronder ontdek je de ontwerpen voor Museum Vleeshuis:

Museum Vleeshuis / galerij 1e verdieping

Axelle Dumarey - Flo Frahm - Juno De Brauwer - Maximiliaan de Rooij

​ 

Bogen en zware kolommen definiëren deze grote historische ruimte; in combinatie met toegevoegde scheidingswanden vormen zij nissen, geïsoleerde ruimten voor verschillende delen van de tentoonstellingen.  

Ons meubel is ontworpen als een verbindend geheel, het wil de circulatie te beïnvloeden en de bezoekers de ruimte in begeleiden. Vier afzonderlijke stoelen organiseren zich tot één samenhangend geheel door hun onderlinge verweving. Het ontwerp volgt een modulaire aanpak, waardoor de opstelling flexibel is voor andere composities en de stoelen zowel afzonderlijk als gecombineerd kunnen functioneren. De compositie krijgt niet alleen tactiele waarde door de fijnmazige herhaling van open en gesloten delen van de oppervlakken van de kruk, maar ook door een subtiel hoogteverschil tussen de stoelen. 

Museum Vleeshuis / galerij 1e verdieping

Antje Heyselberghs - Lore Heymans - Manon Goddeeris - Roos Heylen

​ 

Deze tentoonstellingsruimte wordt gekenmerkt wordt door robuuste kolommen en bogen. Daarom kozen we ervoor om ons zitmeubel rond een van deze kolommen te plaatsen. De afmetingen en de vorm van de kolom bepalen ook de afmetingen van de stoel. De kolom is geen gelijkzijdige achthoek, waardoor de twee stoelen verschillende afmetingen hebben of wordt de ‘basis’ van onze stoel op eenzelfde manier geaccentueerd als de voet van de kolom.

Museum Vleeshuis / galerij 1e verdieping

Ava Barwari - Manon Suffys - Thomas Nelissen - Zehra Degirmenci

​ 

Deze plek bij het raam heeft een sereen en intiem karakter. Een opvallend element zijn de leesbankjes verwerkt in de nis. Met ons ontwerp willen wij in interactie gaan met de ruimte en nodigen wij de bezoekers uit om plaats te nemen aan het raam. Ons ontwerp bestaat uit drie individuele elementen die naast elkaar geplaatst worden. Het middelste element kan gebruikt worden als een opstapje naar de historische zithoek in de nis.

Museum Vleeshuis / gelijkvloers

Ella Van Gassen - Liam De Rechter - Minna Vanhoolst - Renée Van den Bergh

​ 

Bij binnenkomst trekken de muziekobjecten meteen de aandacht. De ruimte kenmerkt zich echter ook door zijn indrukwekkende gotische stijlkenmerken; gegroefde gewelven, kleurrijke tegels, glas in lood, spitsbogen,... Het kruisvormig zitobject dat we ontwierpen, geplaatst onder een gegroefd kruisgewelf, wil niet alleen een verbinding met de ruimte maken, maar ook een nieuw en rustgevend uitzicht bieden. Terwijl de bezoeker achterover leunt, kan hij genieten van de spectaculaire architecturale elementen van het gebouw. Een doek wikkelt zich rond een licht houten frame en wordt zo een zitplek. Door het gebruik van stof in plaats van hout stimuleren we de achteroverleunende, ontspannen houding van de gebruiker.

Museum Vleeshuis / gelijkvloers

Kobe Ederveen - Jegor Sercu - Niel De Vries

​ 

Het meubel dat wij ontwierpen omarmt letterlijk de architectuur van de ruimte. Het is een aanvulling op de ruimte die de architectuur respecteert en belicht. Zo vouwt onze zitbank zich rond een kolom en gedraagt zich als het voetstuk ervan. De tentoongestelde objecten in het vleeshuis zijn chaotisch en druk opgesteld. Onze zitbank probeert geen aandacht te trekken en houd zich op de achtergrond, het voert geen competitie. 

Het gelijkvloers van het Vleeshuis kent een tweedeling tussen de opstelling van de voorwerpen en de elementen van het gebouw: de tentoongestelde voorwerpen staan op een laag voetstuk parallel aan de muren maar de kolommen, kruisgewelven en de vloertegels zijn een kwartslag gedraaid ten opzichte van de ruimte. Ons ontwerp gaat een dialoog aan met beide. Het latwerk volgt het diagonale grid waardoor ze in een bepaalde kijkrichting een dicht vlak lijken te vormen, maar onder een bepaalde hoek ook doorzicht bieden. De hoogte van het zitelement volgt echter die van de tentoonstellingsplatformen.

Verder hebben we subtiele verfijningen toegevoegd aan het ontwerp om het een identiteit te geven en beleving ervan te verhogen. In de verticale vlakken van het zitelement zit een lichte afwisseling in de diepte van de latten. Dit geeft een bijzondere schaduwwerking. De latten van het voorvlak komen ook niet tot tegen de grond, wat een zwevend gevoel schept. De structuur van de bank is zo licht mogelijk, waarbij er slechts drie frames aanwezig zijn. Dit verhoogde de overspanningslengte, wat we opgelost hebben door op die plaats zwaardere balken te gebruiken die de doorbuiging tegenwerken. 

Museum Vleeshuis / kelder

Kaylee Van Hooland - Maria George Daniel Michael - Marie Vanlede - Sylvie Van der Wee

​ 

We willen bezoekers een rustmoment bieden en hen tegelijkertijd op een comfortabele manier de tentoongestelde collectie laten verkennen. Een muziekinstrument uit de collectie inspireerde ons om te werken met kruisverbindingen voor de dragende structuur.