Spatial tectonics
Het MAS
Hoe en wanneer wordt een ontwerp werkelijkheid? Studenten uit de derde bachelor architectuur ontdekken het in dit atelier waar ontwerp en productie elkaar bestuiven. Afwisselend manoeuvreren ze tussen ruimtelijk concept, materiaalonderzoek en constructieve vraagstukken, waardoor een object ontstaat op ware grootte dat getuigt van een diep begrip van utilitaire vormgeving, het bouwproces en de openbare ruimte.
Onder het thema ‘Spatial Tectonics’ concentreert Studio 1:1 zich op hout als materiaal. Ze onderzochten de architectonische mogelijkheden en thematieken die eigen zijn aan het materiaal: vervlechting, tektoniek, stapelen, reliëf ... Drie culturele plekken in Antwerpen en drie gebouwen op de Stadscampus van UAntwerpen treden op als gastheer en stellen enkele ruimtes open: Snijders-Rockoxhuis, het MAS, Museum Vleeshuis, gebouw R, Rector Dhanis en Hof Van Liere. De meubels zijn op deze locaties te bezoeken tot september 2024.
Hieronder ontdek je de ontwerpen voor het MAS:
- MAS (1)
Xana Van Gils - Hanna Flipse - Wouter Oostvogels - Femke Dumon - MAS (2)
Marie Luyten - Victor Lindemeier - Lynn Catteeu - Leandra Rombauts - MAS (3)
Bo Van de Paer - Elin Roevens - Jolien Moh Moh - Valérie Sette - MAS (4)
Catarina Martins Pereira - Salomé d’Haeye - Hannah Van Diest - Bo De Roeck - MAS (5)
Ella Pieraerts - Kamila Szczepkowska - Paulien Beneens - Antonela Frroku
MAS (1)
Xana Van Gils - Hanna Flipse - Wouter Oostvogels - Femke Dumon
In onze ontworpen zitmeubels voor het MAS weerspiegelt zich zowel de massieve als minimalistische vormgeving van het museum zelf. De organische vorm van het ontwerp, geïnspireerd op de golvende vormen van het glas, biedt de mogelijkheid om intieme coconnetjes te creëren waar bezoekers kunnen ontspannen en tegelijkertijd genieten van het panoramisch uitzicht over de stad. Deze integratie van vorm en functie biedt niet alleen een esthetisch aantrekkelijke ervaring, maar ook een gevoel van rust en sereniteit die de ruimte verrijkt.
MAS (2)
Marie Luyten - Victor Lindemeier - Lynn Catteeu - Leandra Rombauts
Onze bank, geïnspireerd door de ritmiek en vormentaal van de ramen van het MAS, biedt een speelse zitervaring met een vloeiende "beestachtige" vorm. Met variatie in gebruik en zitmogelijkheden nodigt het meubel uit tot ontdekking en interactie, waarbij je bij elke zithouding een interessant zicht hebt op het MAS of op de omliggende omgeving.
MAS (3)
Bo Van de Paer - Elin Roevens - Jolien Moh Moh - Valérie Sette
Door een laagzittende meubel ‘unlocken’ we nieuwe perspectieven op de prachtige omgeving waarin het MAS zich nestelt. De structuur van het meubel bestaat uit twee massief houten ribben die aan elkaar gevlochten worden met gerecycleerd klimtouw. Net zoals in het MAS symboliseert het meubel een zoektocht tussen vol en open, massief en licht… De combinatie hiervan maakt dat het meubel inklapbaar is, zo kan jij zelf op zoek gaan naar jou favoriete uitzicht!
MAS (4)
Catarina Martins Pereira - Salomé d’Haeye - Hannah Van Diest - Bo De Roeck
Dit ontwerp voor de stoel in het MAS is een moment van afzondering en rust te midden van de levendigheid van het museum. Met zijn comfortabele en omhullende vorm, nodigt de stoel uit tot afzondering en biedt een gevoel van geborgenheid. Deze functie zorgt ervoor dat de bezoeker zich kan terugtrekken van de omringende drukte en zich kan concentreren op hun eigen gedachten en ervaringen. Als een architectonisch element binnen het museum draagt het ook bij aan de algehele sfeer van het museum als een ruimte voor introspectie en contemplatie.
MAS (5)
Ella Pieraerts - Kamila Szczepkowska - Paulien Beneens - Antonela Frroku
Geïnspireerd door de vloeiende bewegingen van de Schelde en de gebogen gordijngevels van het MAS, belichaamt de 'Zephyr stoel' zowel comfort als verfijning. Zijn ruime afmetingen en gebogen rugleuning bieden ontspanning en rust en terwijl je geniet van een ongeëvenaard uitzicht op de Antwerpse skyline. De stoel is ontworpen om toegankelijk te zijn voor iedereen en nodigt uit tot intieme en betekenisvolle verbindingen tussen bezoekers onderling. Ons doel was vanuit de binnenruimtes de omliggende buitenomgeving te volledig te kunnen opnemen.