Kwaliteitszorg en cijfers
Bachelor in de biochemie en biotechnologie
Kwaliteitszorg
Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.
In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en –sturing. In het voorjaar van 2020 vond dit plaats voor de bachelor en master in de biochemie en biotechnologie.
Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 20 en 21 maart 2024 bezocht het peerreviewteam de bachelor en master in de biochemie en biotechnologie en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.
Bevindingen van het peerreviewteam
In de opleiding biochemie en biotechnologie verwerven studenten brede competenties gericht op fundamentele biochemische processen en macromoleculen in verschillende organismen (niet alleen mensen) en op de toepassing van geavanceerde technologieën en bio-informatica. Studenten krijgen veel kansen om analytische en laboratoriumvaardigheden te verwerven en een onderzoeksattitude te ontwikkelen. De opleiding heeft een duidelijke identiteit die ze nog verder zal versterken, o.a. vanuit de excellentiecentra van onderzoek, door samenwerking met de faculteit wetenschappen verder te exploreren en door te onderzoeken welke plaats de neurowetenschappen (terug) kunnen krijgen in het curriculum. De opleiding zal mogelijke overlap tussen opleidingsonderdelen monitoren en verduidelijken naar studenten toe.
Tijdens de review sprak het reviewteam met zeer tevreden en gemotiveerde studenten die zich goed ondersteund voelen bij hun opleiding, vooral in het eerste jaar, bv. door de monitoraten. Getalenteerde studenten die een extra uitdaging zoeken, vinden deze in het Honours College. Om levenslang leren te stimuleren en om zelf richting te geven aan hun programma, kunnen masterstudenten zelf een keuzevak kiezen in de vorm van een summer school, een MOOC of een (online) opleidingsonderdeel aan een internationale instelling. De staf van de opleiding bestaat uit zeer deskundige en ervaren onderzoekers die sterk betrokken zijn bij het onderwijs en gemakkelijk te benaderen door studenten.
Het contact met het werkveld wil de opleiding verder versterken door aan gastlectoren uit de industrie concrete verwachtingen te stellen inzake hun profiel en de inhoud die ze brengen. Een uit te bouwen alumninetwerk kan de basis vormen om ook alumni te laten meewerken aan de beroepenavond voor studenten.
Omdat het voor de staf van het departement Biomedische Wetenschappen steeds moeilijker wordt om de groeiende studentengroepen goed te begeleiden in de opleidingen biochemie en biotechnologie en biomedische wetenschappen onderzoekt de opleiding andere organisatievormen voor de bachelorthesis, bv. groepswerk i.p.v. individueel werk.
Cijfers
De website ‘opleiding in cijfers’ geeft informatie over alle opleidingen in de Vlaamse hogescholen en universiteiten.