#takeabreakFSW
Een feel good-campagne tijdens de examens, voor studenten door studenten @uantwerpenfsw
Digital disconnection
De studenten van het vak Persuasive Technologies, dat aangeboden wordt in de master Communicatiewetenschappen: Strategische Communicatie aan onze faculteit, hebben de voorbije weken hard gewerkt aan een campagne voor hun medestudenten.
Als eindtaak voor het vak werkten ze aan een project rond ‘Digital Disconnection’ om studenten tijdens de examenperiode te helpen. Het doel was om studenten de juiste tips te geven om niet té afgeleid te worden door de smartphone en hun blokpauzes nuttig & aangenaam in te vullen in plaats van het gekende ‘mindlessly scrolling’ door sociale media.
Campagne
De #takeabreakFSW-campagne bestaat uit 20 challenges die de studenten tijdens hun blokpauzes kunnen uitvoeren. Het resultaat hiervan kunnen ze met hun medestudenten delen met de hashtag #takeabreakFSW. Daarnaast bevat de campagne ook verschillende tips om je overbodig smartphone-gebruik tijdens het studeren te kunnen inperken.
De #takeabreakFSW-campagne betekent ook de start voor de @uantwerpenfsw Instagram-pagina, waarmee we de studenten van de faculteit willen bereiken op attractieve maar ook informatieve manier.
Wetenschappelijk onderbouwd
Deze campagne is namelijk onderbouwd door wetenschappelijke bevindingen uit het onderzoeksdomein van de communicatiewetenschappen. Het project is opgebouwd rond drie theoretische concepten die bijdragen aan het succesvol uitrollen van effectieve communicatie-campagne: social involvement, internal triggers en awareness. Deze concepten werden verwerkt in de campagne zodat het de studenten ook effectief kan overtuigen om mee te doen aan de challenges en de smartphone wat meer achterwege te laten. De studenten wilden ook voor positieve communicatie gaan en zich focussen op het creëren van verbondenheid tussen medestudenten, in plaats van de nadruk te leggen op het bestraffen van smartphonegebruik.
Social involvement is een belangrijke component van de campagne aangezien bewezen werd dat sociale steun een cruciale factor is in het helpen van mensen om hun smartphonegebruik te beperken. Daarnaast is een internal trigger, intrinsieke motivatie zeg maar, een belangrijke drijfveer voor gedrag. Een motiverende omgeving van 'peers' die met hetzelfde bezig zijn, blijkt een significante voorspeller van intrinsieke motivatie te zijn. Ten slotte is het belangrijk om awareness te creëren rond het opkomende probleem van overmatig smartphone gebruik.
“Being aware to control technology use is also crucial factor. Creating awareness, barriers, and implementing offline activities motivate to reduce the use of digital technology results in keeping self-control, increases performance, improving well-being, being in the moment and maintaining real life relationships.” (Miksch & Schulz, 2018)
De studenten vonden het belangrijk dat ze een project konden uitwerken dat voor hun doelgroep, de medestudenten, bedoeld is omdat onderzoek al aantoonde dat vooral jonge adolescenten de negatieve effecten voelen die worden veroorzaakt door overmatig smartphonegebruik. Deze groep begint de keerzijde van constante connectiviteit meer en meer te beseffen en is zich bewust van het teveel tijd doorbrengen online.
De ideeën voor de campagne kwamen voort uit interviews met medestudenten. Deze interviews leerden ons dat de motivatie van de studenten om te 'disconnecten' hoofdzakelijk berust op 4 componenten: gezondheid, productiviteit, kalmte, en controle. De dingen die ze graag doen om in hun vrije tijd te 'disconnecten' zijn naar buiten gaan voor een wandeling en luisteren naar een podcast, een boek lezen, tekenen, liedjes spelen op een instrument, een work-out doen, genieten van de natuur, mediteren en eten. De 20 definitieve challenges werden aan de hand van een focusgroep met medestudenten en wetenschappelijke literatuur bepaald.
Onderzoeksgroep MIOS
Deze taak sluit aan bij één van de onderzoeksthema’s waar onderzoeksgroep MIOS zich mee bezig houdt, het opkomende fenomeen van Digital Disconnection. MIOS focust namelijk op onderzoek omtrent digitaal media-gebruik, zowel bij interpersoonlijke relaties als bij communicatie met organisaties. Het Digital Disconnection onderzoek wordt gevoerd door Prof Dr. Karolien Poels, Prof Dr. Heidi Vandebosch en onderzoeker Lise-Marie Nassen. Voor meer informatie rond dit onderzoek of vragen/opmerkingen omtrent de campagne kan u contact opnemen met Lise-Marie Nassen.
De uitwerking van het project werd verzorgd door studenten: Alexia Matthyssens, Maura Verdoliva, Nathalie Hoefnagels, Paloma Ciamponi, Sam Van Put, Yeliz Unal, Luca Swolfs, Marie Keustermans, Zenghao Jiang, Michaël Elosegui, Youssef Ziadi en Marijke Hoekstra.
Welke bronnen hebben de studenten gebruikt?
Criddle, C. (2021). Screen time at ‘breaking point’ but can tech help?
Retrieved from https://www.bbc.com/news/technology-56838118
Deloitte. (2017). State of the smart: Consumer and business usage patterns. Retrieved from https://www.deloitte.co.uk/mobileuk2017/assets/img/download/global-mobile-consumer-survey-2017_uk-cut.pdf
Egger, F., Benzing, V., Conzelmann, A., & Schmidt, M. (2019). Boost your brain, while having a break! The effects of long-term cognitively engaging physical activity breaks on children’s executive functions and academic achievement. PloS one, 14(3), e0212482.
Jõesaar, H., Hein, V., & Hagger, M. S. (2011). Peer influence on young athletes’ need
satisfaction, intrinsic motivation and persistence in sport: A 12-month
prospective study. Psychology of Sport and Exercise, 12(5), 500-508.
Kardefelt-Winther, D. (2017). How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity?: an evidence-focused literature review: UNICEF Office of Research-Innocenti Florence, Italy.
Ko, M., Yang, S., Lee, J., Heizmann, C., Jeong, J., Lee, U., . . . Chung, K.-M. (2015). NUGU: A Group-based Intervention App for Improving Self-Regulation of Limiting Smartphone Use. Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing.
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., & Scherlis, W. (1998). Internet Paradox: A Social Technology That Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being? Carnegie Mellon University.
Milksch, L. (2018). Disconnect to Reconnect: The Phenomenon of Digital Detox as a Reaction to Technology Overload.http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8944615&fileOId=8944623
Ofcom. (2016). Communications Market Report 2016. Retrieved from https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/26826/cmr_uk_2016.pdf
Park, C., Lim, J., Kim, J., Lee, S., & Lee, D. (2017). “Don’t Bother Me. I’m Socializing!”: A Breakpoint-Based Smartphone Notification System. Association for Computing Machinery. doi:10.1145/2998189
Roffarello, A., & Russis, L. (2019). The Race Towards Digital Wellbeing: Issues and Opportunities. Glasgow, Scotland UK. ACM, New York, NY, USA. doi: 10.1145/3290605.3300616
Schmuck, D. (2020). Does Digital Detox Work? Exploring the Role of Digital Detox Applications for Problematic Smartphone Use and Well-Being of Young Adults Using Multigroup Analysis. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking. Mary Ann Liebert, Inc. doi: 10.1089/cyber.2019.0578
Stone, B. (2009). Breakfast Can Wait. The Day’s First Stop is Online. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2009/08/10/technology/10morning.html
Treré, E., Natale, S., Keightley, E., & Punathambekar, A. (2020). The limits and boundaries of digital disconnection. Media, Culture & Society, 42(4), 605-609. doi:10.1177/0163443720922054