Aan de slag als culinair journalist na de opleiding communicatiewetenschappen
Oud-studente Manon: "Ik leerde dat communicatie een essentieel element is in elk bedrijf en voor elke klant; en ik merk dat ook vandaag dagelijks in de praktijk."
- Manon Van Aerschot
- Master communicatiewetenschappen: mediastudies
- Afgestudeerd in 2011
- Freelance culinair journalist, foodstylist en kookboekenauteur
Over haar job
"Ik startte met een voltijdse job als copywriter en werkte als culinair journalist in bijberoep. Dat bijberoep groeide zodanig dat ik van een voltijdse job in loondienst overstapte naar een halftijdse job in loondienst. In 2017 besloot ik om volledig voor mijn passie te kiezen en werd ik voltijds zelfstandige. Ik werk nu als freelance culinair journalist en foodstylist. Ik ontwikkel recepten voor magazines en mediabedrijven als Libelle, Libelle Lekker, Goed Gevoel, njam!,… Ik schrijf culinaire artikels en reportages en verzorg de culinaire communicatie voor retailers of bedrijven in de foodsector. Mijn eigen verhaal deel ik nog steeds op mijn website macaronmanon.be. Ik schreef intussen twee eigen kookboeken: ‘Alle dagen feest’ (2019) en ‘Alle dagen vakantie’ (2020)."
Over haar studiekeuze
"Ik wilde een opleiding die mij een hele brede basis gaf. Mijn droom was om journalist of communicatiemedewerker te worden en daarvoor is een goede kennis van de actualiteit, de maatschappij en het medialandschap erg belangrijk. Ik denk bovendien dat je met een diploma communicatiewetenschappen heel veel kanten uit kan op de arbeidsmarkt."
Over wat ze vooral meenam uit haar opleiding
"Doordat ik als student veel leerstof en tekst te verwerken kreeg, heb ik onrechtstreeks ook geleerd om goed te plannen, prioriteiten te stellen, snel en goed te lezen en te schrijven. Ook het belang van communicatie, het onderscheid tussen B2B en B2C, de wisselwerking tussen verschillende commerciële afdelingen en de media kwamen aan bod in de opleiding. Het vak journalistiek gaf me inzicht in het medialandschap.
Ik schrijf voor verschillende soorten bedrijven en media, zowel voor print als online, zowel voor bedrijven als voor consumenten. Dat onderscheid en het belang daarvan heb ik tijdens mijn opleiding bestudeerd. Ik leerde dat communicatie een essentieel element is in elk bedrijf en voor elke klant; en ik merk dat ook vandaag dagelijks in de praktijk."
Over haar masterproef
"Zelfs voor mijn masterproef kon ik mijn passie voor koken gebruiken. Ik schreef over de invloed van kookprogramma’s op genderbeleving en analyseerde hiervoor het kookprogramma ‘Dagelijkse kost’ van Jeroen Meus, dat toen net gestart was. Op dat moment wist ik het ook met zekerheid: ik zou me specialiseren in culinaire communicatie."