Opleiding

Micro-credential: Debatten in de geschiedenis

Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer heeft kennis over en inzicht in bepaalde aspecten van een welbepaalde periode uit de westerse geschiedenis en de wereldgeschiedenis.

2. De deelnemer begrijpt en heeft inzicht in de voornaamste historische ontwikkelingen in twee maatschappelijke domeinen (politiek-institutioneel, cultureel en/of sociaal-economisch) van een bepaalde historische periode.

3. De deelnemer kan de eigenheid van de periode en het domein waarover deze les volgde duiden en verbanden leggen met vroegere of latere ontwikkelingen en/of debatten.

4. De deelnemer beschikt over de kennis, vaardigheden en attitude om kritisch en historisch contextualiserend te denken.

5. De deelnemer kan de verworven kennis en vaardigheden flexibel toepassen, ook buiten de academische context, zoals bijvoorbeeld in het bredere maatschappelijke debat.

Praktische informatie

Studenten kiezen twee opleidingsonderdelen uit één tijdsperiode (Middeleeuwen, Nieuwe Tijd, Nieuwste Tijd).

De vakken worden niet opgenomen omdat het discussiecolleges zijn en participatie dus nodig is. 

Evaluatie

Middeleeuwen

Middeleeuwen politiek en instellingen: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding, schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting, permanente evaluatie (opdrachten, medewerking tijdens contactmomenten), schriftelijk werkstuk

Middeleeuwen: cultuurgeschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting, permanente evaluatie (opdrachten, medewerking tijdens contactmomenten), presentatie

Middeleeuwen en nieuwe tijd - sociaal-economische geschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting (gesloten boek, open vragen), permanente evaluatie (opdrachten, procesevaluatie)


Nieuwe tijd

Nieuwe tijd: politiek en instellingen: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding, permanente evaluatie (opdrachten, medewerking tijdens contactmomenten), schriftelijk werkstuk, presentatie

Nieuwe tijd: cultuurgeschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting

Middeleeuwen en nieuwe tijd: sociaal-economische geschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting (gesloten boek, open vragen), permanente evaluatie (opdrachten, procesevaluatie)


Nieuwste tijd

Nieuwste tijd: politiek en instellingen: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Nieuwste tijd: cultuurgeschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting

Nieuwste tijd: sociaal-economische geschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting, permanente evaluatie (opdrachten, medewerking tijdens contactmomenten)