Fadoua werkt in het OKAN-onderwijs


Fadoua Habbani (24) heeft Marokkaanse roots en werkt als lerares en leerlingenbegeleidster in het OKAN-onderwijs in Antwerpen. “Dat er zo weinig leraren met een migratieachtergrond in ons onderwijs staan, motiveerde mij.”

Fadoua werkt nu enkele maanden in het OKAN-onderwijs. “OKAN, staat voor Onthaalklassen voor Anderstalige Nieuwkomers”, zegt Fadoua. “Dat is een school voor leerlingen die minder dan een jaar in België zijn en de Nederlandse taal nog niet goed kennen. Het is een mix van anderstalige kinderen, kinderen die hier zonder ouders zitten en vluchtelingen. Ze moeten hier eerst Nederlands leren. Na een of twee jaar kunnen ze de stap naar het secundair onderwijs zetten.”

Moeilijke situaties

“De verhalen die je hoort, kunnen best pijnlijk en confronterend zijn”, onthult Fadoua. “Al doende leer je met die doelgroep om te gaan, hoewel ik toch al situaties heb gehad waarbij ik echt niet wist hoe ik moest reageren. Zo had ik bijvoorbeeld een leerling die zichzelf tijdens de les sneed. Dat maakte me emotioneel.” In haar middelbare tijd had Fadoua geen leraren met migratieachtergrond, wat volgens haar nochtans een meerwaarde kon zijn. “Vaak zie je mensen zonder migratie-achtergrond als agenten, directeurs en leraren. Dat geeft ons de indruk dat het niet voor ons bedoeld is.”

 

Bron: '18 succesverhalen uit de diversiteit van het onderwijs' - Minderhedenforum