De LIO-groeimap samenstellen

Wat?
Voor de gevaloriseerde stage-opleidingsonderdelen krijg je als LIO een cijfer op basis van de LIO-groeimap die je indient.
Wanneer?
De deadline voor het indienen van de LIO-groeimap vind je terug in het examenrooster of bespreek je met je LIO-begeleider. Soms zijn er immers tussentijdse deadlines.

Indien je valorisatie krijgt voor theoretische opleidingsonderdelen (algemene didactiek, stamvakken en/of keuzevakken), dan bespreek je met de titularissen van de desbetreffende vakken welke alternatieve opdrachten er zijn voor LIO-studenten.

Voor de valorisatie van de stages (Oriënteringsstage, Groeistage, Onderwijsproject of Profileringsproject) stel je per academiejaar een digitale LIO-groeimap samen, afhankelijk van de omvang en aard van je LIO-baan. Over de inhoud van je LIO-groeimap en het tijdstip van indienen, maak je afspraken met je LIO-begeleider van het vakdidactisch team of je LIO-coach. Dat doe je bij de goedkeuring van je LIO-baan. Meer informatie over de inhoud vind je in het apart document ‘Richtlijnen voor de LIO-groeimap, voor LIO-studenten’.

Voor de samenstelling van de LIO-groeimap nemen we enkele belangrijke principes in acht:

  • Je kan als LIO zelf mee vorm geven aan je leerproces en meer specifiek aan de invulling van je LIO-groeimap;
  • Afhankelijk van de omvang van de gevaloriseerde LIO-baan omvat de LIO-groeimap meer of minder praktijkrelevante opdrachten. De omvang van je LIO-groeimap wordt meegedeeld in het Valorisatiedocument;
  • Je kiest als LIO zelf voor jou relevante opdrachten die aansluiten bij je praktijkervaring en legt deze voor akkoord voor aan de vakdidactisch begeleider of LIO-coach;
  • De LIO-map wordt gezien als een groeiportfolio. Begeleiding maakt hier een cruciaal onderdeel van uit. We voorzien dan ook op regelmatige basis interactie tussen jou en je LIO-begeleider.

Bij elk lesbezoek bekijk je samen met je LIO-begeleider de LIO-groeimap. Op basis van de feedback kan je de uitwerking verder bijsturen en je leerproces verder in handen nemen. Het vakdidactisch team evalueert je LIO-groeimap. Met je LIO-begeleider bespreek je hoe de verdere tussentijdse opvolging en feedback verloopt.

Je dient de definitieve LIO-groeimap digitaal in bij je vakdidacticus. Hiervoor zijn in principe minimaal twee indienmomenten voorzien:

  • begin examenperiode 1ste semester;
  • begin examenperiode 2de semester.

De precieze richtlijnen vraag je aan je vakdidacticus.

Evaluatie

De evaluatie van de LIO-baan gebeurt op basis van de beschikbare informatie van alle partijen (LIO-begeleider, mentoren, LIO-student). De vakdidacticus of LIO-coach geeft de eindbeoordeling. Het cijfer dat je krijgt voor het LIO-groeimap is in principe ook het cijfer dat wordt toegekend aan de opleidingsonderdelen (stages) die werden gevaloriseerd (zie valorisatiedocument). Behaal je bijvoorbeeld op de LIO-groeimap het cijfer 14 en kreeg je valorisatie voor Oriënteringsstage, Groeistage X en het Onderwijsproject, dan zal je in SisA het cijfer 14 ontvangen voor Oriënteringsstage, Onderwijsproject en Groeistage X (op voorwaarde dat je geslaagd bent voor supervisie).

Je kan enkel een beoordeling krijgen als je LIO-groeimap volledig in orde is. Een onvolledig dossier wordt niet beoordeeld. Binnen de lerarenopleiding gelden de deliberatieregels voor de master: onvoldoendes voor stages zijn niet delibereerbaar. Slagen voor je LIO-baan is dus een voorwaarde om te slagen voor de lerarenopleiding.

Slaag je niet voor je LIO-baan, dan kan de praktijkcomponent eventueel nog afgelegd worden als pre-service stage. Stages afleggen tijdens de tweede zittijd is echter niet haalbaar omdat er voor de stageplaatsen beroep moet worden gedaan op de secundaire scholen. De pre-service stage zal in de meeste gevallen dus uitgevoerd moeten worden in het volgende academiejaar.