Contact opnemen met de stageschool
Wat? | Je krijgt een stageschool toegewezen door de stagecoördinator. Jij legt vervolgens contact met de stageschool en de vakmentor. Je informeert of de school een algemeen infomoment voor stagiaires organiseert. |
Wanneer? | Nadat je een stageschool kreeg toegewezen, contacteer je binnen de drie werkdagen – via een e-mail (of telefonisch) – de mentor-coach van de school voor een intakegesprek en/of vraag je wanneer de school een intromoment voor stagiairs organiseert. De stageaanvraag is slechts volledig afgerond nadat je contact hebt opgenomen met de mentor-coach van de school. Als je nalaat de stage-instelling binnen de drie werkdagen te contacteren, loop je het risico dat je stageplaats vervalt! De stagecoördinatoren zullen je aanvraag niet meer prioritair behandelen. |
Lees vooraf – dus vooraleer je de school contacteert - steeds de studiewijzer die van toepassing is op het opleidingsonderdeel van de praktijkcomponent (stage)!
Contact via mail
Na toekenning van eens stageplaats stuur je best dadelijk een e-mail, sowieso wacht je niet langer dan drie werkdagen. Enkele voorbeelden.
Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek spreek je met de mentor-coach en/of de vakmentor de inhoudelijke en organisatorische aanpak van je stageactiviteiten af. Sommige scholen organiseren een kennismakings- en informatiemoment of intromoment waarop alle stagiairs die daar stage zullen lopen, verplicht aanwezig zijn. De data van deze informatiemomenten krijg je van de mentor-coach van de stageschool of vind je op het overzicht met de deadlines.
Aandachtspunten bij een intakegesprek of het infomoment met de mentor-coach:
- Je informeert naar het opvoedingsproject van de school.
- Je deelt mee dat de stageovereenkomst (raamovereenkomst per stage-instelling) via e-mail aan de mentor-coach van de school wordt bezorgd en dat de studenten via de stagewebsite akkoord gaan met de bepalingen van de raamovereenkomst.
- Je informeert naar de gewoontes i.v.m. belsignaal, rijen, openen/sluiten lokalen, enz.
- Je wint informatie in over schoolspecifieke regels/afspraken, o.a. hoe je de mentor-coach best contacteert.
- Je vraagt naar de naam van de directeur, de namen van de vakmentoren en hoe je die kunt contacteren.
- Je vraagt waar het lerarenlokaal, secretariaat, enz. zich bevinden.
Je informeert naar het te volgen scenario bij onverwachte afwezigheden: aan wie meld je dat, op welke wijze, hoe haal je stage-uren in, enz.?
Aandachtspunten bij een intakegesprek met de vakmentor:
- Je informeert naar de praktische regeling van je stageactiviteiten (hoe je vakmentor best contacteren, in welke lokalen vinden je stagelessen plaats en welke infrastructuur is beschikbaar, wanneer krijg je lesonderwerpen meegedeeld, wanneer bezorg/bespreek je de lesvoorbereiding, enz.).
- Je informeert naar vak-/klasgebonden materies.
- Je informeert naar mogelijkheden om mee te werken aan projecten, aan de voorbereiding van activiteiten of excursies, enz.
- Je informeert de vakmentor dat hij/zij van het vakdidactisch team een mail zal ontvangen met o.a. een handleiding bij de begeleiding van de stage.
- Je licht aan je vakmentor nogmaals de uitwerking en het gebruik van het evaluatieformulier toe .
- Je maakt afspraken i.v.m. de evaluatiemomenten.
- Je spreekt af welke procedures je volgt bij onverwachte afwezigheden (wie verwittig je, op welke wijze, hoe haal je stage-uren in, enz.).
Belangrijk bij het inplannen van de stagelessen in het kader van de groeistages:
- Aansluitend bij de krokusvakantie is er een lesarme week binnen de Academische Lerarenopleiding, hierdoor heb je iets meer flexibiliteit bij de organisatie van de groeistages
- De krokusvakantie is een lesvrije week waarin je de groeistages kan voorbereiden en aan opdrachten/portfolio’s kan werken.