Oriënteringsstage: observaties en opdrachten uitvoeren


Wat?

De oriënteringsstage laat je kennis maken met het leven zoals het is op een school. Je bekijkt de school als organisatie met de blik van een (toekomstige) leerkracht, niet meer als leerling. Dit doe je aan de hand van een aantal observatie-opdrachten die hun neerslag vinden in een stagemap.

Wanneer?

De oriënteringsstage leg je af in hetzelfde semester als Algemene didactiek en voor je met de groeistages start. Na toewijzing van de school maak je zelf afspraken met de school qua timing en inplanning van de stage.

Tijdens de oriënteringsstage maak je kennis met het brede spectrum van activiteiten die inherent zijn aan het lerarenberoep. De stage valt vroeg in je opleiding, bestaat voornamelijk uit observaties van lessen en vindt dus grotendeels plaats in de klas. Door je aanwezigheid op school, ga je ook de schoolcultuur kunnen opsnuiven. Daarnaast kan je ook de vraag stellen of je kleine participatie-activiteiten kan opnemen. Tijdens de stage realiseer je verschillende stageopdrachten. Meer informatie over de opdrachten vind je in de Studiewijzer Oriënteringsstage en op Blackboard.

De bedoeling van de oriënteringsstage is dat je een duidelijk en coherent beeld krijgt van ‘het leven zoals het is’ op school, en van het beroep van leerkracht in het bijzonder, in al zijn boeiende en complexe facetten. Je hebt zelf één of meerdere scholen doorlopen als leerling en bent dus min of meer vertrouwd met de onderwijsrealiteit. Dit heeft ongetwijfeld invloed op je ideeën, gedachten en gevoelens, overtuigingen en waarden, behoeften en ervaringen, rollen en gewoonten over onderwijs, school en lesgeven. We willen je in de eerste plaats laten nadenken over hoe je als leerkracht zelf voor de klas wil staan. Sta bij je bezoek aan de school ook stil bij de schoolcultuur. Welke sfeer heerst er op de school? Je leert deze cultuur kennen door de website van de school te verkennen, in de leraarskamer of op de speelplaats te vertoeven en gesprekken aan te knopen met leerkrachten en leerlingen. Hoe gaan leerkrachten om met leerlingen? Hoe gaan leerkrachten om met mekaar? Hoe beleeft de leerling het hele schoolgebeuren? Welke waarden en normen straalt de school uit? 

Neem tijdens je observaties een vragende en geen beoordelende houding aan. Je observeert vanuit het perspectief van leerkracht. Je zal misschien zaken horen of zien gebeuren die botsen met je eigen ideeën over goed onderwijs. Ga op zoek naar redenen waarom de andere zo handelt, misschien anders dan jij zou verwachten.

Voor het uitvoeren van je oriënteringsstage zal je 3 volledige of 6 halve schooldagen (richtlijn 21 lesuren) * in een school doorbrengen. De oriënteringsstage voer je uit in een school (aso/kso/tso/bso) in het secundair onderwijs en bij voorkeur in een school in één van de Vlaamse centrumsteden. Je mag geen oriënteringsstage lopen in de school (scholen) waar je zelf onderwijs hebt genoten. De meerwaarde van de oriënteringsstage ligt immers in de ervaringen die je opdoet in een voor jou minder bekende onderwijs- en leersetting. Hierdoor zal je blik sterk verruimen.

De oriënteringsstage kan zowel individueel als in duo verlopen. Dit is afhankelijk van het aantal studenten die toegewezen worden aan de stageschool. Het werken in duo opent mogelijkheden om opdrachten samen uit te voeren. We raden dit samenwerken sterk aan omdat door samen te reflecteren over de opdrachten en inzichten samen te leggen, je veel kan leren van elkaar. Iedereen dient wel een eigen portfolio in via Blackboard.

Je gaat gericht observeren met behulp van een aantal opdrachten. Deze opdrachten worden beschreven in de studiewijzer, terug te vinden op blackboard (cursus) via het studentenportaal.

*Een volledige schooldag is 7 of 8 lesuren (21 of 24 lesuren). Een halve schooldag is 3 of 4 lesuren (18 of 24 lesuren). Blijf je ook tijdens de middag en tijdens pauzes op school en ben je dan actief aan het werk voor de oriënteringsstage, dan tellen ook deze uren mee als stage-uren.  Deze  momenten op school kan je gebruiken om de schoolcultuur beter te leren kennen. We streven dus naar 21 lesuren, wat de meeste studenten zonder problemen halen.