Opleiding

Micro-credential: Financial and management accounting in culturele en creatieve sectoren

Lesinhoud

De culturele en creatieve sectoren nemen een bijzondere plek in binnen onze economie. Terecht worden ze als toekomstige groeisectoren geoormerkt. Op het financiële vlak vertonen ze veel gelijkenissen met de traditionele economie maar toch zijn er wezenlijke verschillen. Die gelijkenissen en verschillen vormen het uitgangspunt van de opleiding Financial and Management Accounting.
Na een inleiding waarin de doelstellingen van de financiële en de managementboekhouding worden geschetst, wordt de jaarrekening van de culturele en creatieve sectoren in detail geanalyseerd en dat met aandacht voor zowel commerciële als niet-commerciële spelers. Hierbij wordt dieper ingegaan op de technieken van het dubbel boekhouden, de rekeningen van het actief en het passief en de kosten- en opbrengstenrekeningen. Daarna wordt de minimumindeling van het algemeen rekeningenstelsel uitvoerig besproken. Aansluitend wordt aandacht gegeven aan de begrippen toegevoegde waarde, rentabiliteit, liquiditeit, solvabiliteit en cashflow om aldus de basis voor de volgende cursus financieel management te leggen.
Binnen de context van de CCS zijn verschillende stakeholders actief en spelen de overheden een belangrijke rol en dat op verschillende niveaus, nl. federaal, Vlaams, provinciaal, stedelijk, gemeentelijk en ook Europees. Voor elke culturele of creatieve sector is de rol van de overheden verschillend. De repercussies ervan op het financiële vlak worden eveneens behandeld tijdens de colleges en meer specifiek overheidsfinanciën binnen de Vlaamse overheid.
Extra aandacht gaat naar de uitdagingen van het culturele creatieve veld o.a. de noodzaak aan duurzame en vaak digitale verdienmodellen en hoe omgaan met infrastructuur die vaak niet eens in eigendom is maar wel veel verplichtingen met zich meebrengt.
Tijdens de lessen wordt de leerstof ingeoefend via een set van oefeningen die naarmate de lessen vorderen, complexer worden. Daartoe is voorbereiding door de toekomstige MA nodig.
Tijdens alle colleges wordt aandacht besteed aan de actualiteiten om de facts and figures binnen de juiste politieke, sociologische en economische context te kunnen plaatsen en de toekomstige MA een kritische blik bij te brengen.

Wekelijkse hoorcolleges. De hoorcolleges voor dit vak worden opgenomen en beschikbaar gemaakt voor de levenslang lerenden via Blackboard.

Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer begrijpt hoe een jaarrekening is opgebouwd en beheerst de technieken van het dubbel boekhouden in het brede veld van de culturele en creatieve sectoren.

2. De deelnemer is in staat om op een gestructureerde manier over boekhoudkundige vraagstukken en de financiële situatie van een CCS organisatie te communiceren. Daarbij hanteert de deelnemer een correct gebruik van het financiële jargon.

3. De deelnemer is in staat de balans en resultatenrekening van culturele en creatieve organisaties te analyseren en hun financiële toestand te beoordelen.

4. De deelnemer beheerst de basisprincipes van de overheidsfinanciën en is in staat om de opportuniteiten hiervan vlot te integreren in het management.

5. De deelnemer begrijpt de vereiste gedragscompetenties die noodzakelijk zijn om vlot te kunnen functioneren in een snel veranderende omgeving van diverse stakeholders.

Evaluatie

Studenten worden op volgende wijze geëvalueerd:
• Examen
    o Schriftelijk zonder mondelinge toelichting
         - Gesloten boek
         - Meerkeuzevragen
         - Open vragen

Evaluatiecriteria
De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen waarbij zowel gewerkt wordt met JA/NEE vragen op 3 punten (deze worden gecorrigeerd volgens de cesuur van de faculteit: vanaf 4 van de 6 vragen juist, heeft men 1/3, bij 5/6 heeft men 2/3 en bij 6/6 heeft men 3/3) als met theoretische vragen op 9,5 punten (antwoord in essayvorm) waar gepolst wordt naar kennis over en inzicht in verschillende accountancythema's m.b.t. de CCS. Een belangrijk deel van evaluatie gebeurt door een oefening die op 6 punten staat.