Een internationale ervaring tijdens de master geneeskunde
Ongeveer 70% van de geneeskundestudenten trekt tijdens de masteropleiding naar het buitenland. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Studeren binnen en buiten Europa tijdens je eerste masterjaar (zes - twaalf maanden)
- Een klinische stage lopen binnen of buiten Europa tijdens je tweede en derde masterjaar (één - drie maanden)
Ook als je thuisblijft kan je internationale en interculturele competenties verwerven tijdens je studie. Dit wordt internationalisation@home genoemd. De opleiding biedt verschillende mogelijkheden, zowel binnen als buiten het curriculum: anderstalig en diversiteitssensitief onderwijs, internationale zomerscholen op de campus, buddysysteem voor Erasmusstudenten, EMSA Antwerpen, vertegenwoordiging in de Commissie Internationalisering, …
Mathias in Boedapest en Australië
"In het buitenland krijg je de kans om ervaring op te doen in een ziekenhuis en om de geneeskunde vanuit een praktisch standpunt te benaderen. Bedside teaching is vaak de norm. Dit is slechts een van de vele pluspunten die ik in Boedapest heb ervaren.
Ik koos voor Boedapest omdat de opleiding er in het Engels is. Studenten van over de hele wereld komen er studeren. Door de vele nationaliteiten voelde ik me als internationale student meteen thuis.
Binnenkort vertrek ik naar Australië. Het is mijn droom om er emergency medicine te doen. Het land staat bekend voor uitstekende gezondheidszorg en goede begeleiding van stagiairs. Ik kijk er dus enorm naar uit."
Nathan in Zuid-Afrika
"Ik koos voor een stage chirurgie omdat ik hoorde dat je in Zuid-Afrika veel praktijkervaring opdoet. Dat klopte inderdaad. Op mijn eerste dag werd ik meteen in het diepe gegooid. Er kwamen mensen met steekwonden, kogelwonden en letsels van auto-ongelukken binnen op de trauma-afdeling. Waar ik ook keek, overal waren er gewonden. Zo kon ik inderdaad veel oefenen, maar de omstandigheden waarin de mensen zorg kregen, waren tragisch.
Tijdens een stage interne geneeskunde werkte ik in een team van één assistent, één internationale student, twee lokale stagiairs en drie lokale studenten. Ze namen elke dag de tijd om tijdens en na het werk verschillende zaken uit te leggen en toe te lichten. Ik leerde elke dag bij, zowel praktische vaardigheden als theoretische kennis."