Rudy Pont werkt als captain A320
"Een technische opleiding gecombineerd met een kritische ingesteldheid zijn krachtige troeven om gelijk welk probleem aan te pakken, maar dat wil niet zeggen dat je op je lauweren kan rusten."
- Rudy Pont
- Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica
- Afgestudeerd in 2000
In tegenstelling tot wat vele mensen denken, is het eigenlijke besturen van het toestel slechts een onderdeel van het takenpakket.
Ik werk als captain A320 bij Brussels Airlines, Air Safety Committee bij de Belgian Cockpit Association(BeCA) en ben actief bij de European Cockpit Association (ECA) en de EUROCONTROL Just Culture Task Force. Als boordcommandant ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers en bemanning aan boord. Dat begint bij de vluchtvoorbereiding en eindigt bij aankomst op kantoor terug in Brussel. In tegenstelling tot wat vele mensen denken is het eigenlijke besturen van het toestel slechts een onderdeel van het takenpakket. Zo zijn er heel wat operationele beslissingen te nemen (hoeveelheid brandstof, technische pannes, meteo, ontijzelen van het toestel,kwesties met passagiers). Bovendien ben je elke vlucht opnieuw ook leidinggevende over een nieuw team bestaande uit collega’s met zeer verschillende achtergronden en takenpakketten (First Officer, cabine-, grond- en technisch personeel, verkeersleiding). Het internationale karakter zorgt voor een extra dimensie, want ondanks de uitgebreide standaardisatie zijn de gewoontes in Egypte niet noodzakelijk dezelfde als in Scandinavië.
De opleiding tot industrieel ingenieur elektromechanica bood een erg brede waaier aan technische kennis met een degelijke wetenschappelijke basis.
Ideaal voor een toekomstig piloot, leek me toen. Ondanks mijn toekomstvisie, raakte ik tijdens mijn opleiding zelfs zo gebeten door het ingenieursvak, zodat ik na het afstuderen eerst nog vijf jaar in de IT-sector aan de slag ging alvorens als piloot te starten.
De opleiding wakkert niet alleen je nieuwsgierigheid aan, ze geeft ook het nodige vertrouwen en technische achtergrond om deze nieuwe systemen te leren begrijpen.
Enerzijds maakt het technisch inzicht het me vaak makkelijker om een probleem uit te leggen aan het onderhoudspersoneel. Het helpt me om een juiste inschatting te maken wat betreft de ernst van een defect of mogelijke problemen. Misschien nog belangrijker is het feit dat de opleiding je de juiste structuur geeft wanneer je je op onbekend terrein begeeft. Ook in de luchtvaart doen er veel nieuwe technologieën hun intrede: ADS-B, GPS-gebaseerdesystemen, meer automatisatie en connectiviteit. De opleiding wakkert niet alleen je nieuwsgierigheid aan, ze geeft ook het nodige vertrouwen en technische achtergrond om deze nieuwe systemen te leren begrijpen.
Blijf nieuwsgierig en blijf leren.
Ik vroeg op het eind van mijn opleiding aan mijn departementshoofd wat ik nu eigenlijk de laatste vier jaar had geleerd, omdat ik niet echt het gevoel had een job te kennen. Zijn antwoord was verhelderend: “Rudy, we hebben je de laatste vier jaar een basis geboden en geleerd waar je gespecialiseerde kennis kan vinden wanneer je die nodig hebt.” Ik ben een humanist en geloof in het menselijk kunnen. Een technische opleiding gecombineerd met een kritische ingesteldheid zijn krachtige troeven om gelijk welk probleem aan te pakken, maardat wil niet zeggen dat je op je lauweren kan rusten. We zullen allemaal levenslang moeten leren. En dat vind ik prima!