Opleiding

Micro-credential: Inleiding tot de geschiedenis

Twee vakken (2 X 6 stp) te kiezen uit:

  • Geschiedenis van de oudheid (1009FLWGES), 6 studiepunten, docent: Christian Laes, 2e semester.
  • Geschiedenis van de middeleeuwen (1010FLWGES), 6 studiepunten, docent: Tim Soens, 1e semester.
  • Geschiedenis van de nieuwe tijd (1011FLWGES), 6 studiepunten, docenten: Bert De Munck, 2e semester.
  • Geschiedenis van de nieuwste tijd (1012FLWGES), 6 studiepunten, docent: Hilde Greefs, 1e semester.
  • Eigentijdse geschiedenis (1013FLWGES), 6 studiepunten, docent: Maarten Van Ginderachter, 1e semester.
  • Inleiding tot de wereldgeschiedenis (1014FLWGES), 6 studiepunten, docent: Maarten Van Ginderachter, 2e semester.

Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer beschikt over een basiskennis van en basisinzichten in een of meerdere perioden uit de westerse culturele traditie en geschiedenis, en/of de wereldgeschiedenis.

2. De deelnemer begrijpt en heeft inzicht in de voornaamste sociaal-economische, culturele en politieke ontwikkelingen van een of meerdere perioden uit de westerse geschiedenis en/of wereldgeschiedenis.

3. De deelnemer kan de eigenheid van de periode waarover deze les volgde duiden en verbanden leggen met vroegere of latere ontwikkelingen en/of debatten.

4. De deelnemer beschikt over de kennis, vaardigheden en attitude om kritisch en historisch contextualiserend te denken.

5. De deelnemer kan de verworven kennis en vaardigheden flexibel toepassen, ook buiten de academische context, zoals bijvoorbeeld in het bredere maatschappelijke debat.

Praktische informatie

Studenten kiezen twee opleidingsonderdelen uit bovenstaande lijst van inleidende vakken.

De lessen worden opgenomen en de opnames zijn ter beschikking na afloop van een college.

Evaluatie

Geschiedenis van de oudheid: schriftelijk examen met mondelinge toelichting

Geschiedenis van de middeleeuwen: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting (gesloten boek), permanente evaluatie (opdrachten en presentatie)

Geschiedenis van de nieuwe tijd: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting

Geschiedenis van de nieuwste tijd: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting, permanente evaluatie (opdrachten)

Eigentijdse geschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting

Inleiding tot de wereldgeschiedenis: schriftelijk examen zonder mondelinge toelichting