Opleidingsinfo
Opleidingsinfo
Het postgraduaat bestaat uit 144 contacturen gespreid over twee jaren en omvat 29 studiepunten.
Per cursusjaar zijn 12 lesdagen met 2 sessies van 3 uur voorzien. Afzonderlijke opleidingsdagen vallen op vrijdag en lopen van 9.30 tot 16.30 uur.
Residentiële tweedaagses (inclusief overnachting) gaan door op donderdag en vrijdag (5 sessies van 3 uur: 1 in het eerste opleidingsjaar, 2 in het tweede opleidingsjaar).
Opleiding
In dit postgraduaat wordt er gewerkt met drie leertrajecten die elk een rode draad vormen doorheen de opleiding:
- Het leertraject Schoolbeleidsplan Leerlingenbegeleiding (SBP) belicht de aanpak van leerlingenbegeleiding binnen de eigen school en krijgt vooral vorm aan de hand van huiswerkopdrachten.
- Het leertraject Handelings- en begeleidingsplan (HBP) wil dieper ingaan op het eigen begeleidingswerk van leerlingen met leef- en leerproblemen. Via zelfstudie, rollenspel en toepassingsopdrachten worden inzichten en vaardigheden met betrekking tot het concrete begeleidingswerk verworven.
- Het Persoonlijk leertraject (PLT) reflecteert op de eigen positie in de groep, op werk- en opleidingservaringen en praktijkbegeleiding en op het eigen functioneren als leerlingbegeleider en beoogt zo bij te dragen tot de realisatie van persoonlijke leerpunten. Daartoe hanteren we het logboek als instrument om de evolutie van het persoonlijk leertraject op te volgen en het trainingsmaatje als gesprekspartner en ondersteuner om de persoonlijke leerpunten te verwezenlijken.
Doelstellingen
Na het volgen van dit postgraduaat:
- stel je samen met de andere betrokkenen in je school een preventief en curatief schoolbeleidsplan inzake leerlingenbegeleiding op en implementeer je dit;
- werk je handelings- en begeleidingsplannen voor en met leerlingen uit en voer je deze uit;
- reflecteer je op je eigen positie in de groep, op werk- en opleidingservaringen en praktijkbegeleiding en op het eigen functioneren als leerlingenbegeleider en realiseer je vanuit deze reflectie de nodige persoonlijke leerpunten om als leerlingenbegeleider te functioneren.
Competenties
Lesgevers
De vaste lesgevers zijn:
- Wim De Breucker: klinisch psycholoog-seksuoloog, nascholer, ruime ervaring met socio-emotionele begeleiding van jongeren (WEB)
- Ann Geentjens: klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingbegeleider, educatief medewerker CNO
De academisch verantwoordelijke is prof. dr. Elke Struyf, gewoon hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan de Antwerp School of Education (ASoE).
Evaluatie en getuigschrift
Tijdens de opleiding hanteren de docenten een permanente evaluatie op basis van aanwezigheid, actieve inzet en persoonlijke betrokkenheid van de cursist, uitvoering van de gegeven opdrachten en kwaliteit van het ingeleverde werk. Op het einde van elk opleidingsjaar wordt dit vertaald in een evaluatiecijfer per leertraject. Bij de eindevaluatie wordt veel belang gehecht aan het als eindwerk gemaakte portfolio waarin de cursist zijn eigen groeiproces als leerlingenbegeleider in woord en beeld brengt.
Als geslaagde cursist ontvang je na afloop van de tweejarige opleiding het getuigschrift van het Postgraduaat in de Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs van de Universiteit Antwerpen op voorwaarde dat je reeds minimaal een bachelordiploma (of gelijkgestelde ervaring) bezit.