Opleiding

Micro-credential: Marketingbeleid: theorie en cases

Lesinhoud

Volgende topics komen aan bod: 

• Bedrijfs- en marketingstrategie
• Marketingomgeving
• Beginselen van marktonderzoek
• Koopgedrag van consumenten en bedrijven
• Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering
• Producten, diensten en merkenstrategie
• Prijsbeleid
• Distributiebeleid
• Marketingcommunicatie
• Actuele marketingthema's

Interactieve hoorcolleges.
De hoorcolleges voor dit vak worden opgenomen en beschikbaar gemaakt voor de levenslang lerenden via Blackboard.
Groepsopdracht kan mogelijks vervangen worden door een individuele opdracht.


Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer weet hoe bedrijven een markt segmenteren, een doelgroep selecteren en een aanbod differentiëren en positioneren.

2. De deelnemer kan een reële marketingsituatie correct analyseren en inschatten.

3. De deelnemer kan de belangrijkste marketingbegrippen uitleggen en illustreren.

4. Bovenop de klassieke marketingthema's heeft de deelnemer kennis van nieuwere strategische vormen.

5. De deelnemer begrijpt het koopproces van consumenten en bedrijven en kan het beïnvloeden.

6. De deelnemer kan de theoretische concepten op een behoorlijke manier toepassen op praktijkgerichte cases.

7. De deelnemer kan de meest relevante marketing mix instrumenten toepassen om een sterk merk op te bouwen.

8. De deelnemer kan schriftelijk en mondeling verslag uitbrengen over een reële marketingsituatie op een beknopte en gestructureerde wijze.

9. De deelnemer kan de eigen gedachtegang met betrekking tot deze problemen verdedigen en bediscussiëren in een groep.

Evaluatie

Studenten worden op volgende wijze geëvalueerd:
- Examen
     Schriftelijk zonder mondelinge toelichting
- Permanente Evaluatie
     Opdrachten
- Zelfgestuurde evaluatie
     Self-assessment (geen 2de examenkans mogelijk)
     Peer-assessment (geen 2de examenkans mogelijk)
- Andere evaluatievormen
     Schriftelijk werkstuk

Op aanvraag bij de docent kan een alternatieve evaluatievorm worden voorzien voor studenten die werken of in het buitenland zitten.