Opleiding

Micro-credential: Marktstudie theorie en praktijk

Lesinhoud

Volgende elementen komen aan bod: 

• Het formuleren van de probleemstelling en specifieke onderzoeksvragen
• Types van marktonderzoek in functie van de onderzoeksvraag
• Gegevensverzameling:
    o Onderzoeksopzetten
    o Steekproeven
    o Vragenlijsten en meetschalen
• Gegevensverwerking: univariate en multivariate analysetechnieken zoals toegepast in marktonderzoek
• Interpretatie en rapportage van de resultaten

In deze cursus wordt gebruik gemaakt van hoorcolleges, gastcolleges, begeleidingssessies en feedbacksessies voor de groepsopdracht, en oefensessies met SPSS.
De hoorcolleges voor dit vak worden opgenomen en beschikbaar gemaakt voor de levenslang lerenden via Blackboard.
Groepsopdracht kan mogelijks vervangen worden door een individuele opdracht.


Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer kan een marktonderzoeksprobleem omschrijven en vertalen naar een gegevensverzamelings‐ en –analyseproject. De deelnemer heeft inzicht in technieken van steekproeftrekking, het opstellen van vragenlijsten en meetschalen, gegevensverzamelingstechnieken, en statistische toetsen.

2. De deelnemer is in staat om een marktstudie op te zetten en uit te voeren, waarbij theoretische inzichten en technieken van gegevensverzameling, -verwerking en -interpretatie worden geïntegreerd.

3. De deelnemer is in staat een coherent en helder onderzoeksrapport te schrijven waarin alle stappen van het onderzoek correct worden gerapporteerd, en coherente en duidelijke aanbevelingen voor het bedrijf worden afgeleid.

4. De deelnemer is in staat een onderzoeksproject volledig te besturen en te coördineren. De deelnemer is in staat daarbij logisch en gestructureerd te redeneren en de juiste onderzoekkeuzes te maken en de onderzoeksresultaten kritisch te evalueren.

Evaluatie

Examen (50%) en Groepsopdracht (50%)
Voor beiden moet de student minimum 8/20 halen, zowel tijdens de eerste als de tweede zittijd. Studenten die op één van beide onderdelen minder dan 8/20 behalen, zullen het laagste deelcijfer als eindresultaat verkrijgen. Studenten die niet aan het groepswerk of examen deelnemen, kunnen geen eindcijfer behalen (artikel 11.1 van het OER).
- Schriftelijk examen (50%)
    -Zonder mondelinge toelichting
    - Gesloten boek
    - Open vragen en MC vragen (met hogere cesuur)
- Groepswerk (50%)
    -70%: schriftelijke rapportering en mondelinge presentatie van een groepswerk waarin een marktstudie wordt opgezet, uitgevoerd en gerapporteerd
    - 30%: permanente evaluatie op tussentijds ingediende onderdelen van het groepswerk
    - 10%: peerevaluatie (stijgen/dalen)
Doorheen het jaar worden er tussenopdrachten ingediend, waarbij er schriftelijke en mondelinge feedback wordt voorzien. Op het eindproduct kan mondelinge feedback opgevraagd worden na de examenperiode.

Op aanvraag bij de docent kan een alternatieve evaluatievorm worden voorzien voor studenten die werken of in het buitenland zitten.