Communicatieproject

Ga aan de slag voor een echte vzw! 

Tijdens het masterjaar ga je aan de slag voor een echte vzw. Doorheen het academiejaar sta je een vzw bij in al zijn communicatieactiviteiten. Als echte communicatieprofessional word je ingeschakeld en help je je vzw om zijn communicatie tot een hoger niveau te tillen via allerlei kanalen.

Eerste ontmoeting met het werkveld

We stomen je tijdens het eerste semester klaar tijdens de lessen Strategische Professionele Communicatie om een sterke strategie voor je vzw uit te werken. Dit doe je onder begeleiding van marketing- en communicatie-experten en je leert er alles over:  

  • merkpositionering en creatieve concepten
  • communicatiedoelstellingen
  • doelgroepen en persona's
  • customer journey
  • differentiatie van concurrenten
  • duurzame strategieën
  • meetbare KPI's

De communicatieacties werk je uit tijdens het tweede semester in de lessen Operationele Professionele Communicatie. Doorheen het semester voer je talrijke opdrachten uit voor je vzw, zoals: 

  • schrijven en herschrijven van webcopy
  • schrijven en opmaken van nieuwsbrieven
  • opmaken van een brochure
  • schrijven en plaatsen van sociale media content 
  • schrijven en uitzenden van persberichten

Op het einde van het communicatieproject heb je alvast een mooi portfolio samengesteld om als ervaren communicatiespecialist te starten met appliceren in het werkveld! 

Lees meer over de activiteiten tijdens het communicatieproject

Succesverhalen van vorige jaren

“Werken voor theatergezelschap Speelman was reuzeleuk! Mijn team en ik leerden heel wat over de impact van consistente communicatie en over het belang van een sterke merkpositionering. Zo zonden we iedere week een nieuwsbrief uit naar programmatoren van culturele centra om de voorstellingen van Speelman vzw aan te bieden. De nieuwsbrieven leerden ons hoe belangrijk een stabiele en uitgesproken merkidentiteit is en hoe dit kan bijdragen aan langdurige professionele relaties. De nieuwsbrieven bouwden niet enkel mee aan een sterke merkidentiteit, maar hielpen ook enorm bij de verkoop van de voorstellingen. Het gaf veel voldoening om bij te dragen aan het succes van een communicatieactie!”

Delphine, alumna

“Voor ons vzw-project vertrok team Stars from Care in oktober op een unieke reis naar de sterren. Dat deden we niet met een spaceshuttle, maar met een goed uitgeruste rugzak vol kennis rond communicatie. Tijdens de verschillende interessante opdrachten kregen alle leden van onze groep de kans om hun sterktes in te zetten. In samenwerking met de oprichters maakten we een ruimtereis die vloog langs een vernieuwde website, reclameposters en flyers met info over de vzw en de evenementen, een uitgebreid adviesrapport en originele sociale mediaposts in huisstijl. We legden een uitdagend en avontuurlijk traject af en konden in juni genieten van alle resultaten die ons harde werk hadden opgeleverd. Bekijk in het filmpje zeker één van de vele tussenstops van onze reis!” 

Kyrina, alumna