Kerncompetenties
Kerncompetenties van de master in de meertalige professionele communicatie
Kerncompetentie 1 | communicatie in professionele settings analyseren
Wetenschappelijke analyse is een hoofdbestanddeel van onze universitaire opleiding. We willen dat onze studenten:
• in staat zijn taalgebruik en taalbeheersing in professionele settings te analyseren: zowel de interne als de externe communicatie van bedrijven, overheidsorganisaties en not‐for‐profitbedrijven;
• beargumenteerde analyses kunnen maken van mondelinge en schriftelijke communicatievormen aan de hand van recente theoretische inzichten (communicatieplannen, professionele rapporten, slechtnieuwscommunicatie, crisiscommunicatie, feedbackgesprekken, …);
• kunnen onderzoeken of de communicatie van een organisatie rijmt met de visie, missie en waarden van die organisatie en haar stakeholders;
• op een kritische manier feedback kunnen geven én ontvangen;
• de aangereikte inzichten en probleemoplossende vaardigheden kunnen toepassen in een uitgekiende communicatiestrategie én op specifieke genres.
Kerncompetentie 2 | professioneel communiceren in de praktijk
Een feilloze communicatie in de praktijk is een must. We willen dat onze studenten:
• hun professionele schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden in het Nederlands en in minstens één andere vreemde taal (Duits, Frans, Engels en Spaans) aanscherpen;
• communicatief en strategisch doordacht kunnen reageren in verschillende situaties, zowel mondeling als schriftelijk;
• weten welke mediumkeuze, genrekeuze, inhoud, structuur, taal en opmaak van tel is voor welke opdracht;
• operationele en strategische communicatieve competenties verwerven in een veranderende (organisatie)context. Voorbeelden: copywriting, persberichten, artikels, rapporten, instructies, mailings, socialmediaposts, podcasts, presentaties, pitches, functionerings‐ en slechtnieuwsgesprekken, crisiscommunicatie, …
Kerncompetentie 3 | multidisciplinair denken in communicatie en management
De opleiding is sterk in zowel communicatie als management. We willen dat onze studenten:
• zich vanuit verschillende perspectieven oriënteren op de organisatie‐ en communicatiecontext;
• in staat zijn zich verder te verdiepen in een deeldiscipline als de situatie daarom vraagt;
• de taal van hun organisatiepartners kunnen spreken en begrijpen. Heel wat van onze alumni zijn immers betrokken bij de interne en externe communicatie van financiële instellingen, multinationals en andere grote ondernemingen. In de managementvakken wordt dan ook specifiek aandacht besteed aan de koppeling van management en communicatie.
Kerncompetentie 4 | duurzame ontwikkeling vormgeven
Duurzaamheid is een cruciale onderstroom in ons programma. We willen de dat onze studenten:
Voor de indeling van de duurzaamheidscompetenties hanteren we het Framework van WIEK en Rieckmann (2011) als basis (cfr. universitaire visietekst duurzaamheid in het onderwijs).
• Strategische competenties ontwikkelen: We willen dat onze studenten transitiestrategieën naar een meer duurzame samenleving kunnen bedenken, plannen en toepassen en de vaardigheden ontwikkelen om over te gaan tot collectieve actie. Binnen het opleidingsonderdeel Strategische Professionele Communicatie wordt die strategische competentie specifiek behandeld tijdens de colleges over duurzaamheidscommunicatie.
• Normatieve competenties ontwikkelen: We willen dat onze studenten het vermogen ontwikkelen om kritisch te denken, om heersende normen en waarden binnen een systeem in vraag te stellen en om de
machtsstructuren binnen dat systeem te kunnen analyseren. We willen dat ze kennismaken met enkele modellen binnen duurzaamheidscommunicatie en notie opbouwen van enkele overkoepelende
duurzaamheidsconcepten zoals de sustainable development goals van de Verenigde Naties.
• Anticipatorische (toekomstgerichte) competenties ontwikkelen: We willen dat onze studenten op lange termijn leren te denken, meerdere duurzame toekomstscenario’s leren te verbeelden en leren bij te dragen aan de ontwikkeling en de evaluatie ervan. We willen dat ze een permanente belangstelling aan de dag leggen voor maatschappelijke/sociale, ecologische en economische tendensen.
• Interpersoonlijke competenties verwerven: We willen dat onze studenten vanuit hun eigen waarden en referentiekader leren omgaan met waarden en argumenten van andere partijen, leren samenwerken én onderhandelen. We willen dat ze diverse perspectieven leren te begrijpen en respecteren en het vermogen ontwikkelen om samen te werken aan gemeenschappelijke doelen om op die manier duurzame en inclusieve oplossingen te vinden voor complexe problemen. De studenten nemen deel aan de interdisciplinaire projectdag waarin ze binnen een interdisciplinair team op zoek gaan naar oplossingen voor wicked problems, elk vanuit hun eigen expertise en achtergrond.
• Zelfbewustzijn ontwikkelen: We willen dat studenten reflecteren over hun eigen rol in de samenleving, hun acties leren motiveren en evalueren en omgaan met emoties en verlangens die mogelijk conflicteren met bestaande of voorgestelde waarden en normen. We willen dat ze enerzijds een houding van levenslang leren ontwikkelen en anderzijds hun eigen ontwikkeling in handen nemen aan de hand van o.a. een persoonlijk ontwikkelplan en LEMO. We bereiden studenten tijdens hun opleiding ook voor op een lange, duurzame loopbaan in een continu veranderende omgeving.
Kerncompetentie 5 | kwalitatief en kwantitatief onderzoek voeren
Dit is een universitaire master waarin onderzoek centraal staat. We willen dat onze studenten:
• kennismaken met diverse kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodes die betrekking hebben op taalbeheersings‐ en communicatieonderzoek, en die ook leren toepassen (via opleidingsonderdeel Communicatie‐onderzoek);
• in staat zijn om zelfstandig vak‐ en wetenschappelijke literatuur te lezen, te interpreteren en er kritisch over te reflecteren;
• in staat zijn zelfstandig en gericht onderzoeksdata te verzamelen en te interpreteren op een wetenschappelijke manier;
• hun kennis en vaardigheden kunnen gebruiken om een originele bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van nieuwe kennis, inzichten en toekomstgericht beleid;
• op een ethisch verantwoorde manier (gevoelige) gegevens verzamelen, verwerken en bewaren;
• hun onderzoeksvaardigheden aanwenden om zelfstandig onderzoek te verrichten in het brede veld van de professionele communicatie.