Functionerings- en evaluatiegesprekken

Welke directeur droomt niet van een goede verstandhouding met zijn personeel? Hoe heerlijk zou het zijn mocht de hele personeelsgroep eensgezind en blijgezind de gemeenschappelijke doelen kennen, de grenzen bewaken, de afspraken nakomen? Bieden functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken daartoe een meerwaarde of vragen ze vooral veel werk, dat bovendien weinig oplevert? Kortom, lust of last?

Deze nascholing is bedoeld voor directie en middenkader SO, BuSO, BaO, BuBaO, VO, DKO.

Je aanwezigheidsattest geldt als bewijs van het volgen van een opleiding tot evaluator.

Programma

Naast een goed personeelsbeleid bieden functioneringsgesprekken je heel wat kansen om personeel beter te begrijpen, beter te coachen en beter te motiveren. Jouw personeel is immers het belangrijkste potentieel van de school en functioneringsgesprekken zijn dan ook een waardevolle investering.

Aan de basis voor de functioneringsgesprekken liggen functiebeschrijvingen: wat een medewerker doet, hoe hij dat doet en hoe hij dat beleeft. Aan de hand van deze punten stelt de directeur (of een ander kaderlid) zijn medewerker in staat om toekomstgericht en professioneel over zijn eigen functioneren na te denken. Tot slot is ook een goede nazorg belangrijk, via deze nazorg (in de vorm van een verslag) kan je werken in de richting van een concrete evaluatie.

Het verschil tussen een functionerings- en een evaluatiegesprek komt ook aan bod. In beide gevallen dient de medewerker actief betrokken te zijn en voorbereid naar de ontmoeting te komen. In beide gesprekken is de nazorg van groot belang: met een goede nazorg voorkom je vrijblijvendheid.

Werkvormen

Tijdens deze nascholing gaan we zeer praktisch te werk. Duiding (wat, verschillen, verloop, rol...) wordt afgewisseld met ruimte om functioneringsgesprekken in te oefenen.

Lesgever


Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba

Locatie

CNO, Boogkeers 5, 2000 Antwerpen

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2024-11-20T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
24/DR/009A
Academiejaar
2024 - 2025
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie