Werken aan een op groei gerichte leercultuur in de lessen Frans

Als leerkrachten dromen we van een op groei gerichte leercultuur in onze lessen Frans. Die leercultuur kan pas tot stand komen wanneer leerlingen gemotiveerd zijn om te leren omdat zij en hun leerkracht ook geloven dat ze maximaal kunnen leren.

Onderzoek bevestigt dat motivatie sterk bepaald wordt door een positief klasklimaat waarin de verwachtingen hoog zijn voor elke leerling en waarin fouten gezien worden als eigen aan het leren. Klinkt allemaal zeer logisch, niet? Maar hoe kunnen we dat dan concreet waarmaken in de lessen Frans?

Programma

De nascholing bestaat uit twee sessies.

In elke sessie reiken we jou wetenschappelijke inzichten en kaders aan waarvan de effectiviteit werd aangetoond en die we vervolgens aan de hand van voorbeelden vertalen naar de concrete lessen Frans. De beide sessies bieden onderzoeksgeïnformeerde inzichten aan die kunnen bijdragen tot een op groei gerichte leercultuur in jouw lessen Frans.

Lesgever


Katrien Dewaele is onderzoeker en lerarenopleider Frans aan UCLeuven-Limburg. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze is experte binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelt deze expertise in coachingstrajecten en publicaties.

Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2025-01-15T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
24/FRA/040A
Academiejaar
2024 - 2025
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie, Taal en literatuur