Opleidingsinfo

Opleidingsinfo

Elk cursusjaar omvat:

  • 1 residentieel seminarie van 2 dagen
  • 8 tot 9 aparte cursusdagen
  • 3 bijeenkomsten van de reflectie­groep
  • 1 evaluatiemoment

Elke lesdag omvat 2 sessies: van 9.30 tot 13.00 uur en van 13.45 tot 16.00 uur.

  • De residentiële seminaries vinden plaats in verschillende seminarie­centra.
  • De aparte cursusdagen vinden plaats in de Boogkeers (Boogkeers 5, 2000 Antwerpen), tenzij anders aangegeven.

Doelstellingen

Het Centrum Voor Andragogiek organiseert een postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs met als algemene doelstelling het professionaliseren van de schoolleider. Na het volgen van het postgraduaat is de schoolleider in staat om een school binnen haar eigen context te leiden in een proces van voortdurende kwaliteitsvolle ontwikkeling met impact tot op de klasvloer.

Hierbij gaat aandacht naar de ontwikkeling van de cursist

  • als persoon die leiding geeft
  • als leider die mensen binnen de professionele context beïnvloedt met toepassing van de geldende en actuele regelgeving
  • als leider van de schoolorganisatie, met toepassing van de geldende en actuele regelgeving
  • als leider van veranderingsprocessen.

De ontwikkeling van bovenstaande competenties gebeurt in onderlinge samenhang en vanuit een kritisch reflectief onderzoekende houding door het systematisch ontwikkelen van beleidsvoerend vermogen.

Opleidingsdoelen

De opleidingsdoelen zijn geformuleerd op basis van recente inzichten rond schoolleiderschap en sluit aan bij het kernprofiel van een leidinggevende in onderwijs. Dit vertaalt zich in volgende resultaatsdomeinen en daarbij horende competenties:

  • Resultaatsdomeinen: leiderschapsontwikkeling, pedagogisch project + schoolontwikkeling, kwaliteitszorg, personeelsbeleid, onderwijskundig leiderschap, communicatie, overleg en samenwerking met interne en extern stakeholders, logistiek en financieel beleid, onderwijswetgeving en -administratie en reflectie.
  • Competenties: toekomstgericht denken, probleemoplossend denken, resultaatgerichtheid, teamleiderschap, toewijding, organisatietalent, overtuigingskracht, relatiebekwaamheid, flexibiliteit en leervermogen.

Tijdens de opleiding ligt de focus op vier domeinen:

  • Domein 1: Leiderschapsontwikkeling

Je ontwikkelt leiderschapscompetenties die je inzicht geven in je eigen functioneren als leider, je toelaten een team op een toegewijde en kwaliteitsvolle manier aan te sturen en je bewust maken van waar en hoe je het verschil kan maken in onderwijs. Hierbij gaat aandacht naar communicatieve en reflectieve vaardigheden.

  • Domein 2: Mens en organisatie

Via de verschillende beleidsdomeinen leer je je organisatie kennen. Je zoomt in op het onderwijskundig kernproces die de lerende in een steeds evoluerende wereld centraal zet. Je ontwikkelt vaardigheden om een sterk onderwijskundig professionaliseringsbeleid uit te bouwen. Daarnaast maak je kennis met verschillende essentiële HR-thema's, krijg je inzichten mee voor het ontwikkelen van een visie op HR binnen jouw schoolcontext en exploreer je de relevantie van innovatieve visies op HR binnen deze context. Zo voer je een planmatig, hedendaags en ontwikkelingsgericht personeels- en professionaliseringsbeleid.

Je bent vertrouwd met de algemene onderwijsregelgeving inzake leerlingen en personeel en met de diensten die je kunnen ondersteunen en informeren bij de uitoefening van je opdracht. Daarnaast gebruik je de beleidsruimte die de regelgeving toelaat.

  • Domein 3: Schoolontwikkeling

Je onderzoekt het belang van een doorleefde visie en krijgt handvatten aangereikt om dit te realiseren. Je geeft invulling aan begrippen als schoolontwikkeling, kwaliteitszorg, datagebruik, strategische planning en veranderingsmanagement. Vervolgens verbreed en verdiep je je inzichten die je in staat stellen om op een geïnformeerde en kwaliteitsvolle manier tot duurzame schoolontwikkeling te komen.

  • Domein 4: Reflectie

Je leert om op metaniveau kritisch te kijken naar de eigen schoolwerking en het eigen functioneren. Logischerwijze is reflectie daarom een essentieel onderdeel binnen elk van de andere focusdomeinen. Daarnaast reflecteer je in kleine intervisiegroepen op persoons- en functiegebonden vragen en knelpunten. Je zet in op het leren vragen stellen, luisteren en het formuleren van leervragen en groeit via praktijkoefeningen als schoolleider die het eigen handelen en de schoolwerking evalueert.

Tijdens de drie jaren van de opleiding komen deze domeinen in toenemende mate van complexiteit via de leerlijn verkennen – verbreden – verdiepen aan bod.

  • Jaar 1: Verkennen

Binnen deze vier domeinen verwerf je in jaar 1 basisinzichten en verken je de verschillende competenties die een schoolleider nodig heeft.

  • Jaar 2: Verbreden

Het onderzoeken van diverse perspectieven en inzichten binnen de domeinen verbreden in jaar 2 jouw competenties als schoolleider.

  • Jaar 3: Verdiepen

In jaar 3 maak je de vertaalslag naar de eigen schoolcontext en verdiep je door deze transfer je competenties over alle domeinen heen.

Lesgevers

O.a. Koen Marichal, Peggy De Prins, Wouter Schelfhout, Pieter Sprangers, Kristin Vanlommel, Gilbert Deketelaere, Sara Bastiaensens, medewerkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

De academisch verantwoordelijken zijn:

  • Prof. dr. Luc Braeckmans
  • Prof. dr. Wouter Schelfhout
  • Prof. dr. Jan Vanhoof

Evaluatie en getuigschrift

Om het getuigschrift van het postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs te behalen word je op het einde van elk jaar beoordeeld. We hanteren het principe van permanente evaluatie.

Dit betekent dat je:

  • voldoende aanwezig bent op de verschillende cursusdagen met inbegrip van het residentieel seminarie;
  • actief participeert aan elke cursus;
  • actief deelneemt aan de reflectiemomenten (intervisie);
  • voor elk opleidingsonderdeel een opdracht uitwerkt die de vertaalslag naar de eigen schoolpraktijk illustreert; je past hierbij cursusinhouden toe gerelateerd aan de verschillende domeinen en getuigt van een reflectieve houding;
  • actief deelneemt aan het evaluatiemoment per opleidingsonderdeel.

Bij de eindbeoordeling is het van belang dat je opdracht getuigt van groei in complexiteit en reflectie.

Na het tweede jaar en bij voldoende aanwezigheid bij de relevante cursusonderdelen ontvang je eveneens het attest van evaluator.