Getuigenissen van alumni
Waar werken onze afgestudeerde economen?
Als je afstudeert met een diploma toegepaste economische wetenschappen: economisch beleid, word je alumnus of alumna van Universiteit Antwerpen. Op deze pagina vertellen enkele afgestudeerde economen over hun professionele carrière.
Jan Suykens is CEO bij Ackermans & van Haaren
Het bedrijf stelt meer dan 20.000 mensen te werk. Jan vertelt hoe zijn opleiding aan de UAntwerpen hem heeft gebracht tot waar hij vandaag is.
Olivier De Pooter is Marketing Manager bij AB Inbev
Olivier De Pooter (TEW: economisch beleid, 2016): "Al van kort na het afstuderen werk ik bij AB-Inbev, ’s werelds grootste brouwer. AB-Inbev is het bedrijf achter merken zoals Jupiler, Stella Artois, Budweiser, Corona, Karmeliet en nog vele andere. Sinds kort ben ik Marketing Manager voor Specialties Europe.
De reden waarom ik destijds bij AB Inbev heb gesolliciteerd is omdat ik er verschillende zaken tegenkwam waarvan ik enorm van genoten heb als student Economisch Beleid. Zo is de informele cultuur die binnen ons bedrijf heerst, waarbij iedereen aanspreekbaar is, ook in grote mate in de Faculteit BE. Elke professor of assistent is aanspreekbaar en neemt actief deel aan de onderwijsdoelstellingen van de faculteit.
Daarnaast was de internationale context aan de Faculteit BE - zelf ben ik op uitwisseling gegaan naar Beijing - een perfecte voorbereiding op het werken met verschillende culturen. Momenteel heb ik collega's uit meer dan 10 verschillende nationaliteiten uit 4 continenten waar ik minstens wekelijks contact mee heb.
Vanaf mijn tweede bachelorjaar ben ik gestart in de studentenorganisatie AIESEC. Daar heb ik me volledig kunnen ontplooien op persoonlijk enop professioneel vlak. Dat maakte me duidelijk dat ik als werkgever een organisatie moet zoeken waar ik zelf kansen kon grijpen en risico’s kon nemen. Dat heb ik gevonden bij AB Inbev.
Als ik kijk naar de skills die ik in mijn opleiding heb verworven, kan ik enkel besluiten dat ik deze dagdagelijks gebruik. In de opleiding TEW: economisch beleid kies je bewust voor de grote vraagstukken die onze samenleving bezighouden. Daarbij komen strategische bedenkingen en data-driven analyses. Aangezien dat digital marketing performance op bijvoorbeeld Facebook en Google een heel gamma aan data bevat, is het van groot belang dat je deze kan interpreteren. Je moet af en toe afstand kunnen nemen van de microdata en meer op macroniveau naar de online campagne data kijken. De ontwikkeling van deze analytische skills schrijf ik grotendeels toe aan mijn tijd aan de UAntwerpen.