Leuk aan deze opleiding

Theater en film in de praktijk

In de master theater- en filmwetenschap zit een onderdeel praktijk waarin je de keuze hebt tussen een stage, het onderzoeksseminarie film of de workshop scenische praktijk.

Onderzoeksseminarie film

In dit onderzoeksseminarie werken de studenten gezamenlijk aan een onderzoeksproject dat een bepaald aspect uit de filmgeschiedenis uitlicht. Daarvoor duiken ze in de archieven. Zo focuste de groep in academiejaar 2022-2023 op het alternatieve Antwerpse filmcollectief Fugitive Cinema. De Universiteit Antwerpen kreeg het gigantische archief van Robbe De Hert geschonken, dat vernoemd is naar het filmcollectief dat hij mee oprichtte in 1966. Hier lees je verder over het enorme voorbereidende werk om al het materiaal te inventariseren.

Theaterworkshop

In die theaterworkshop creëren de studenten zelf een artistieke productie. Het publieke toonmoment is telkens het hoogtepunt van het hele creatieproces.​​​

Ook musea op het programma

Uiteraard vlij je je regelmatig neer in een zeteltje in een theater- of cinemazaal tijdens deze master, maar daar blijft het niet bij. Ook in musea verdiep je de kennis die je in deze opleiding opdoet. Zo zat er in 2023-2024 een bezoek bij aan de expo over Chantal Ackerman in Bozar en aan "Wonderkamer van de waarheid" in het Gents Universiteitsmuseum.

​Avant-garde en experimentele film in Bozar

In het opleidingsonderdeel Avant-garde en experimentele film was een bezoek aan de tentoonstelling “Chantal Akerman: Travelling” in Bozar een logische zet. Deze eerste grote expo over Akerman toonde haar atypische parcours als cineaste, schrijfster en kunstenares. Chantal Akerman (Brussel 1950 - Parijs 2015) ging aan de slag met uiteenlopende media als film, televisie, tekst en installatie.

Media-archeologie in het GUM

1.jpg

Student Renée Ryckx: "De expo "Wonderkamer van de waarheid" past helemaal in de filosofie van media-archeologie. In dit opleidingsonderdeel werden we ondergedompeld in de negentiende eeuw en zagen we hoe ‘waarheid’ een variabel begrip is dat doorheen de tijd van inhoud verandert. Niet enkel de professionalisering van de wetenschap speelt hierin een rol, maar ook de publieke opinie en het geloof in occulte opvattingen. De expo vertaalde dit inzicht naar een collectie van objecten, prenten en sculpturen.

In een boeiende rondleiding kregen we meer inzicht in de manier waarop de waarheid wordt vormgegeven en gemanipuleerd. We zagen 18e-eeuwse visillustraties die zo mooi waren dat hun echtheid in twijfel werd getrokken, een fout geassembleerde gorilla, Japanse Nō-theatermaskers en een papegaai die misschien van Flaubert was. Het GUM speelt met de rekbaarheid van het concept waarheid en laat zien dat de waarheid meer dan één betekenis heeft.Of we nog geloven in de waarheid na deze expo, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Maar de ‘Wonderkamer van de waarheid’ was wonderbaarlijk, echt waar."