Getuigenissen van alumni
Waar werken oud-studenten wijsbegeerte?
De toekomstmogelijkheden voor afgestudeerde filosofen zijn legio. Door de brede vorming kan je je persoonlijkheid maximaal laten meespelen in je uiteindelijke jobkeuze. Deze getuigenissen van oud-studenten geven je een idee van waar filosofen zoal terechtkomen:
Waarom koos Martha Claeys voor wijsbegeerte?
Martha Claeys legt haar doctoraat uit
Martha Claeys schreef een wijsgerig doctoraat over de emotie trots
Martha Claeys behaalde in 2016 haar master wijsbegeerte. Ze heeft daarna gedoctoreerd aan de Universiteit Antwerpen. Ze zit samen met Lotte Spreeuwenberg achter de filosofische podcast Kluwen.
Martha Claeys schrijft een doctoraat over de emotie trots. Haar dagen zijn gevuld met zelfstandig onderzoek en schrijfwerk, maar ze werkt ook mee aan leesgroepen of congressen. Af en toe komt daar nog een zijproject bij, zoals bijvoorbeeld een filosofische podcast.
Waarom ze destijds koos om de opleiding wijsbegeerte te volgen? Martha: “Ik herinner mezelf niet anders dan dat ik me vragen stelde. Over vriendschap, leven, goed en kwaad, rechtvaardigheid … Filosofie brengt geen pasklare antwoorden op die vragen, maar wél een set instrumenten om kalmte in de chaos van het leven te brengen.”
Wat ze tijdens haar studie leerde, past Martha dagelijks toe: “Doctoreren is dan ook een verlengde van de studie zelf. Ik leerde argumenten uitwerken, mijn gedachten helder formuleren en mijn dagen zelf structureren. De zelfdiscipline en zelfstandigheid die je als student verwerft, zijn onontbeerlijk in mijn werkgebied.”
Filosofie brengt geen pasklare antwoorden, maar wél een set instrumenten om kalmte in de chaos van het leven te brengen.
“Of een studie wijsbegeerte je ook op andere loopbanen voorbereidt, kan ik pas zeggen als ik na mijn doctoraat op de arbeidsmarkt kom. Sowieso zijn er geen vacatures ‘filosoof’. Maar dat maakt de opleiding juist zo boeiend. Je kan eigenlijk nog alle kanten op, maar je zal er wel zelf vorm aan moeten geven.”
Ten slotte geeft Martha de volgende tip mee: “Ga voor de buitenlandse ervaring! Je leert er niet alleen veel over filosofie, maar ook over wat mensen bezighoudt, jezelf en je eigen kunnen.”
Samuel Saelemakers werkt als curator na de opleiding wijsbegeerte
Filosofie heeft mij geleerd snel en goed om te gaan met individuele vocabularia, in verschillende mate van abstractie.
Samuel Saelemakers behaalde in 2010 het masterdiploma wijsbegeerte.
Nu werkt hij als curator bij Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam.
Samuel: “Als curator maak ik tentoonstellingen van internationale en hedendaagse kunstenaars. Ik nodig deelnemende kunstenaars uit en start een dialoog met hen: welk werk willen ze maken en tentoonstellen? Daarnaast zorg ik ook voor praktische zaken zoals verzekeringen en transport en schrijf ik publieks- en persteksten.”
Kasper Bosmans, ‘Legend: Decorations (Barrada)’, 2016, gouache and pencil on paper, 21 x 28 cm. Image courtesy Witte de With Center for Contemporary Art.
Zijn achtergrond als master in de wijsbegeerte komt daarbij goed van pas: “Filosofie heeft mij geleerd snel en goed om te gaan met individuele vocabularia, in verschillende mate van abstractie. Dat is belangrijk in de kunstwereld, want elke kunstenaar is anders. Je moet dus kunnen meegaan in een uniek en creatief universum.”
Tot slot geeft Samuel nog een tip mee: “Zoek niet naar een rechtstreekse toepassing van filosofische kennis. Gebruik ze in plaats daarvan om betekenis te vinden in die thema’s of onderwerpen die je professioneel aanspreken.”
Stefaan Van Brabandt maakt tv, theater en boeken met een filosofisch tintje
Stefaan Van Brabandt behaalde het diploma aan de theater- en muziekopleiding aan Studio Herman Teirlinck, maar besloot nadien nog een opleiding wijsbegeerte te volgen. “Dat is een oude droom van mij. Al van in mijn puberteit was ik geraakt door filosofie en verslond ik boeken van Schopenhauer, Nietzsche, Cioran … Ik ben dan ook ontzettend dankbaar dat ik alsnog wijsbegeerte heb kunnen studeren.”
Sinds hij in 2013 als master in de wijsbegeerte afstudeerde, kan hij zijn twee liefdes combineren: Stefaan maakt nog steeds tv, theater en schrijft boeken, maar geeft ze nu een filosofisch tintje. Stefaan: “Ik heb de neiging om wat me bezighoudt uit te dragen naar mijn publiek. Na mijn opleiding maakte ik zo de Canvas-reeks ‘Het voordeel van de twijfel’."
"Ik schreef ook twee filosofenmonologen voor theater – SOCRATES en MARX. Monologen van andere filosofen zullen nog volgen. Met mijn eigen theaterstructuur, vzw De Verwondering, maak ik ten slotte af en toe televisie of schrijf ik in opdracht van andere theatergezelschappen.”
De opleiding wijsbegeerte was niet alleen op professioneel vlak een verrijking: “De opleiding heeft me als mens gevormd en me ontvankelijker en opener gemaakt. Mijn wereld is groter en rijker geworden. Bovendien heb ik er nieuwe vrienden gemaakt en heb ik warme herinneringen aan het contact met de proffen.”
Anna Verlinden werkt als diversiteitsambtenaar na de opleiding wijsbegeerte
Terwijl Anna studeerde, maakte het diversiteitsbeleid een opmars bij de overheid. “Ik mocht toen meteen aan de slag als diversiteitsambtenaar. Samen met mijn collega’s heb ik het diversiteitsbeleid op poten gezet. Met die timing had ik wel geluk.”
Wat houdt dat dan juist in, diversiteitsambtenaar zijn? Anna: “Ik probeer ervoor te zorgen dat personeelsleden van de Pensioendienst en de burgers gelijke kansen krijgen en dat ze niet gediscrimineerd worden. Dat doe ik door een beleid rond diversiteit uit te werken en deel te nemen aan werkgroepen. Een erg boeiende en creatieve job!”
Haar achtergrond in de wijsbegeerte komt daarbij goed van pas. “De thema’s uit mijn studie komen ook in mijn job terug: identiteit, gelijkheid en verschil, het universele en het individuele … Bovendien leerde ik tijdens mijn studie enkele filosofische vaardigheden: ten eerste leerde ik helder te communiceren over complexe thema’s, ten tweede ben ik erin getraind om schijnbaar eenvoudige zaken te problematiseren door het fundamentele ervan bloot te leggen. Zeker dat laatste is als diversiteitsambtenaar belangrijk: door vanzelfsprekendheden in vraag te stellen kan je bijvoorbeeld stereotypering anticiperen.
Marc Depoorter combineerde de opleiding wijsbegeerte met zijn job als leerkracht wijsbegeerte
“Ik koos voor de opleiding wijsbegeerte uit persoonlijke interesse. Ik stelde me vragen als ‘Hoe kan en mag ik kijken naar de andere en de wereld?’ en ‘Kan ik invloed hebben op mijn omgeving?’. Door filosofie te studeren kreeg ik een structuur om met deze vragen om te gaan.”
Niet alleen op persoonlijk vlak was de opleiding wijsbegeerte een meerwaarde, ook in zijn job merkt Marc de voordelen: “Sinds ik een masterdiploma en een specifieke lerarenopleiding volgde, mag ik ook lesgeven in het secundair. Bovendien sta ik nu filosofischer voor de klas. De inhoud van mijn lessen heeft er meer diepgang door gekregen. Ik kan op een structurele manier het denkproces van mijn leerlingen stimuleren. Er is niets dat mij gelukkiger maakt dan dat leerlingen met mij meegaan in het kritisch benaderen van zin en onzin in de wereld.”
Terzake-anker Kathleen Cools studeerde wijsbegeerte aan UAntwerpen
Volg je intuïtie. Durf tegen de stroom in te denken. En werk hard als het moet.
Kathleen: “In de humaniora was ik al enorm geboeid door filosofie. Wijsbegeerte studeren was daarom een heel bewuste keuze voor mij. Ik ambieerde een journalistieke carrière bij de krant, en ging ervan uit dat wijsbegeerte daarvoor de ideale voorbereiding was.”
Dat bleek inderdaad zo te zijn, maar in plaats van bij de schrijvende pers kwam Kathleen bij radio en televisie terecht. “Ik presenteer nu samen met Annelies Beck het programma Terzake en doe interviews met de gasten in de studio of via live-verbindingen. We presenteren de interviews niet alleen, we bereiden ze ook voor in samenwerking met de eindredacteur, de reporters en de researchers. Alles wat uiteindelijk op het scherm komt, is het resultaat van een nauwe samenwerking.”
“Mijn opleiding ondersteunt me daarin, op verschillende manieren”, zegt Kathleen. “Ik leerde teksten analyseren en het juiste woord op de juiste plaats zetten. Ook leerde ik logisch redeneren en de pro’s en contra’s tijdens een debat afwegen. Dat zijn allemaal dingen die helpen als je uitgebreide interviews doet.”
Ten slotte geeft Kathleen een tip mee voor toekomstige studenten: “Volg je intuïtie. Durf tegen de stroom in te denken. En werk hard als het moet.”