“Begin klein maar droom groot.”
Vertel eens over je onderneming: Hoe heet ze, wat doe je juist en wanneer heb je ze opgestart?
CVCorner is een HR-softwarebedrijf dat zich specialiseert in jobsites. Wij ontwikkelen, designen, onderhouden en promoten verschillende jobsites.
Wat is er uniek of atypisch aan jouw onderneming?
De meeste jobsites focussen zich op een zeer breed publiek. Wij willen ons onderscheiden door onze community jobboards waarbij elke jobboard zich op een bepaalde doelgroep richt. Onze eerste community jobboard is genaamd Student Corner. Hierop verzamelen we jobs die gericht zijn naar studenten zoals starterjobs, stages en studentenjobs.
Wat heeft je geïnspireerd om jouw idee te ontwikkelen?
In mijn 2de bachelor Handelsingenieur zat ik in het bestuur van Capitant, een studentenorganisatie met finance als centraal onderwerp. Toen ik vroeg aan de masterstudenten hoe zij aan hun stageplaats geraakten, kreeg ik altijd hetzelfde antwoord: De bedrijfswebsite bezoeken, zoeken naar een mailcontact, het bedrijf contacteren en binnen 1 of 2 weken hopelijk een positieve mail ontvangen met de melding dat ze een stageplaats aanbieden. Ik kon haast niet geloven dat er geen centrale website stageplaatsen publiekelijk aanbood, ongeacht van welke Vlaamse universiteit je afkomstig bent.
Een onderneming starten doe je natuurlijk niet zomaar. Hoe ben je aan financiering gekomen?
6000 euro is volgestort om een BV op te richten, maar om een softwarebedrijf op te starten is de grootste kost de arbeidskrachten achter het programmeren. Aan webdevelopers, laat staan gespecialiseerd in het programmeren van jobsites, is er een enorm tekort op de arbeidsmarkt. Hierbij had ik het geluk om op te groeien met mijn moeder, Inge Geerdens, die al meer dan 25 jaar onderneemster is in de HR-IT wereld met haar bedrijf CVWarehouse. Momenteel heeft CVCorner een partnership met CVWarehouse waarbij ik gebruik mag maken van enkele (human) resources zoals programmeurs. De uitdaging die hierbij komt kijken is dat ik rekening moet houden met de agenda en prioriteiten van een ander bedrijf. Hier heb ik al zeer veel uit geleerd.
Welke strategieën heb je gebruikt om jouw bedrijf op de markt te brengen?
Ik heb gewerkt met een ‘soft launch’ na 6 maanden developement om te zien of de eerste jobsite werkte wanneer die toegankelijk werd gemaakt voor het publiek. Dan heeft het nog enkele maanden geduurd, gevuld met testen en feedback loops, om de jobsite te verbeteren. Zodra dat in orde was, hebben we de eerste community jobboard gelanceerd, genaamd Student Corner. Die heb ik , samenwerking met de studentorganisatie SINC gepromoot naar studenten met behulp van prospect mailing naar bedrijven en posters, flyers, google AdWords en Instagram posts ads.
Hoe lang heeft het dan geduurd voordat je iets van succes had?
Bijna een jaar. Wij hebben een paar maanden geleden Student Corner op de markt gebracht. We stuurden een prospect mailing uit naar een aantal potentiële klanten en in de eerste paar uur waren en 40 registraties. Dit gaf een bevestigend gevoel dat CVCorner weldegelijk een vraag beantwoordt.
Heb je een vaste locatie van waaruit je de onderneming beheert?
Mijn kot, mijn onderneming is volledig online dus dat geeft het voordeel dat ik van waar dan ook kan werken. De keerzijde hiervan is dat je altijd en overal bereikbaar moet zijn aangezien een website 24/24 en 7/7 ter beschikking moet staan.
Heb je al werknemers of zijn daar plannen toe?
Technisch gezien werk ik alleen, maar omdat ik een partnership heb met CVWarehouse staat het mij toe enkele mensen aan te spreken of zelfs aan te sturen. Dit is dan ook een extra uitdaging voor het managen aangezien ik moet rekening houden met van mensen van een andere onderneming die ook andere prioriteiten kennen.
Wat vind je het leukst aan het ondernemerschap?
Als student-ondernemer ben je jong, naïef en mensen respecteren de moeite die je erin steekt naast je academische verplichtingen. Dit geeft het voordeel dat ik uit onwetendheid ‘domme’ vragen kan stellen aan professionals. Zij geven me met plezier uitleg hoe het moet zonder dat ik hiervoor moet betalen. Stel, ik ben 45 jaar en ik kom een boekhouder op een netwerkevent tegen, dan zou ik niet dezelfde vragen kunnen stellen en gecoacht worden zonder daarvoor te moeten betalen.
Verder leer ik zeer veel bij, meer dan ik me zou hebben kunnen inbeelden voor ik begon. Alles van mensenkennis, tot webdevelopment, bedrijfshiërarchie, professionele communicatie, professionele etiquettes, ... En ik ben allesbehalve een expert, maar ik kan al wel met trots zeggen dat mijn professioneel leven is begonnen tijdens mijn studies.
Hoe zijn je prioriteiten veranderd ten opzichte van toen je net begon?
Bij de start lag mijn focus op het webdevelopment, uiteindelijk moet het product uitgewerkt worden. De eerste prioriteit lag dus bij het ontwikkelen van een goede website. Nu de website goed werkt, richt ik mijn aandacht meer op de naambekendheid en steek ik dus veel meer energie in marketing.
Hoe ziet een typische dag er nu uit voor jou?
Opstaan, mails beantwoorden, koffie, to do’s van de dag plannen en er een volgorde aan toekennen. Het werk is vaak tijdsgevoelig krijgt dus voorrang. In de namiddag werk in doorgaans voor mijn masterstudies; de lesopnames hebben mijn academische carrière gered. Tussendoor en ’s avonds werkt ik nog wat door en ik ga ook vrij laat slapen. De intensiteit en drukte van de dag hangt af van de periode natuurlijk.
Is er, wetende wat je nu weet, iets dat je anders zou hebben gedaan toen je net begon?
Ik zou sneller van start gaan met wat ik al heb en weet en kan doen, en zou minder alles tot in de detail uitstippelen. Dat heeft me bij de opstart zeer veel tijd en moeite gekost. Ik had nul ervaring en wist dus niet goed wat ‘goed genoeg’ was. Mijn tip is dan ook: begin klein maar droom groot.
Welke uitdagingen heb je moeten overwinnen aan het begin van je ondernemingsreis?
Realistisch blijven en zien wat mogelijk is zonder alle details al te kennen. In het begin had ik een hele lijst aan ‘Features’ die ik wou implementeren in de jobsite. Toen heb ik alles tot in de detail uitgewerkt: hoe de website zou moeten werken en hoe die er moet uitzien. Na consultatie met de programmeurs, werd er mij verschillende keren gezegd dat sommige features technisch niet mogelijk zijn of een te lange development periode kennen.
Na een evenement van Capitant waar Jurgen Ingels gastspreker was en sprak over het opstarten van een technologiefestival, sprak ik hem aan met de vraag “Wat als ik, als student, nu met dat idee was afgekomen naar de bank voor een lening? De kans is klein dat ik dan een lening krijg in vergelijking met u. Wat zou ik moeten doen?” Hierop antwoordde hij dat veel grote bedrijven zoals bv. Amazon kleinschalig zijn begonnen met wat toen mogelijk was. Alles erna volgt op zijn tijd. Had ik toen maar naar hem geluisterd want dit zou mij wel wat tijd hebben bespaard.
Hoe definieer jij succes?
Zolang mijn product mensen helpt, zowel bedrijven als kandidaten, ben ik meer dan tevreden. Ik ben geen ondernemer geworden om een winstdoel na te streven. Natuurlijk begrijp ik de essentie van winst maken, anders zou ik geen Financial engineering studeren maar dit is niet mijn persoonlijk streefdoel. Als ik hoor dat iemand een job via mijn platform heeft gevonden, dan zal ik hier meer dan gelukkig van worden.
Wat motiveert je om dit allemaal te doen?
Ik heb de kans gehad om een softwarebedrijf op te starten en die kans krijgen niet veel mensen. Daarom vind ik dat ik de kans zo goed mogelijk moet benutten en er zoveel mogelijk uit hoor te leren. Het doet me vooral deugd dat ik door gebruik te maken van deze kans, mensen aan een job of stage kan helpen.
Het loopt wellicht ook niet allemaal van een leien dakje. Hoe ga je om met gevoelens van twijfel?
Op dat moment zoek ik naar hetgeen dat mij in het verleden een zekerheidsgevoel heeft gegeven. In mijn geval was dat bijvoorbeeld dat 40 bedrijven zich in de eerste uren na de mailing hebben geregistreerd. Of comments op instagram waarbij een meisje haar vriendin ‘tagt’ en zegt “Dit is waar we naar op zoek waren nie?”.
Wat zijn volgens jou de kwaliteiten van een goede ondernemer?
Ondernemerschap is me met de pollepel meegegeven en ik kom in contact te staan met allerlei soort ondernemers. Wat me opvalt aan hen allemaal is dat zij inventief zijn met wat er ter beschikking is en probleemoplossend denken.
Uit mijn persoonlijke ervaringen besef ik dat de belangrijkste skill die een ondernemer of manager kan hebben is: mensen op een efficiënte en respectvolle manier op de hielen zitten. Ik denk dat zeer veel ondernemers dit aanvoelen.
“Praat met mensen. Tracht mensen die probleemoplossend meedenken bij jou te houden.”
Welk advies zou je geven aan iemand die ondernemer wil worden?
Praat met mensen. Je zal twee soorten mensen tegenkomen, de ene wilt je idee volledig onderuit halen door alle soorten probleemstellingen op te sommen. De andere zal meedenken naar oplossingen voor problemen die je wellicht tegenkomt. Het is het tweede type persoon die ik tracht bij me te houden.
Verder gaf een goede vriend van mij, Pieter Kockx, de tip: Wil je de meest eerlijke mening over je idee? Vraag het aan je vrienden van het middelbaar.
Wat was de moeilijkste beslissing die je al hebt moeten maken?
De moeilijkste keuze was toen ik na 8 maanden development van de digitale infrastructuur moest beslissen welke community jobboard eerst zou gelanceerd worden. Ik heb toen mijn marketingprofessor geconsulteerd en heb met verschillende mensen binnen de HR-wereld gepraat. Nadien heb ik besloten om eerst CVCorner voor studenten op te richten.
Waar ben je nu mee bezig? Zijn er toekomstplannen?
Eerst kijken wat de toekomst van mijn bedrijf geeft. Maar voor zo ver ik weet zijn mensen intuïtief slecht in het voorspellen van de toekomst dus dit ga ik ook niet proberen. Maar ik weet dat ik niet bang ben om mij aan te sluiten bij andere startups om hen verder te helpen of mogelijks opnieuw iets opstarten. In de verre toekomst wil ik het waarschijnlijk veiliger spelen en mij aansluiten bij gevestigde bedrijven waarin ik geloof.
“Stel gewoonweg veel en de juiste vragen om een probleem van de markt te herkennen.”
Hoe denk jij dat ondernemingszin best getriggerd kan worden in niet-economische opleidingen?
Wat ik doe, heeft totaal niets met mijn richting te maken. CVCorner zit in de HR-software sector, terwijl mijn studies specialiseren in finance. Ik denk dat een goed idee altijd begint als men zich overal vragen bij stelt. Hoe werkt dit product/deze service? Zijn er moeilijkheden? Hoe worden deze moeilijkheden opgelost? Is dat wel de efficiëntste manier? Elk product of service beantwoordt een bepaalde vraag op de markt. Eender wie, van welke studierichting dan ook, kan een vraag van de markt herkennen door gewoonweg veel en de juiste vragen te stellen.
Meer weten over CVCorner?
Website: https://www.cvcorner.com/?lang=nl-BE
https://www.cvcorner.com/corners/student?lang=nl-BE (of www.studentcorner.info)
Instagram: https://www.instagram.com/cvcorner.jobsites/
Facebook: https://www.facebook.com/CVCorner.jobsites
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/cvcorner/