'Voldoening halen door geven van workshops om zelf een kwaliteitsvol terranium te bouwen; de combinatie van product en dienst is 'pure passie'.
Vertel eens over je onderneming: Hoe heet ze, wat doe je juist en wanneer heb je ze opgestart?
Ik maak zelf terrariums en tijdens de Coronatijd had ik daar meer tijd voor. Familie en vrienden vonden dat leuk, en ik ben ze dan eerst gewoon beginnen weggeven voor een klein prijsje want het materiaal kost wel wat. Zo is er nog meer interesse naar gekomen.
Dat is uiteindelijk een klein eenmanszaakje geworden aangezien ik terrariums ben gaan verkopen. Tegelijkertijd gaf ik ook af en toe een workshop om zelf terrariums te leren maken, op onze Universiteit Antwerpen via de biologiegroep en de Fauna & Flora werkgroep. In Antwerpen heb ik er ook al een paar keer georganiseerd. Die workshops zijn ook meer in rotatie gekomen, dus dat is eigenlijk vooral het doel nu. Ik vind het wel tof dat het een combi is geworden van een product en een dienst. Vorig jaar heb ik een workshop gegeven voor een conceptstore met allemaal creatieve mensen. Ook voor de de speciaalzaak waarvoor ik werk organiseer ik bijvoorbeeld workshops voor aquariumbouw. En zo is mijn startup Sennariums ontstaan.
Wat vind je zelf uniek aan je onderneming?
Ik denk dat het voor mij heel hard aanspreekt bij de mensen dat ik mijn prijzen of producten niet probeer te pushen maar dit geheel uit passie doe. Mensen komen eigenlijk gewoon vanzelf een beetje op mij af. Dat vind ik wel een unieke approach. Mensen appreciëren dat ook wel, zeker in mijn universitaire bubbel met vrienden die niet zo heel graag met sales geassocieerd zijn. Ik vind ook dat ik een persoonlijke touch kan geven aan mijn terrariums. Je zou het een vorm van kunst kunnen noemen. Ieder terrarium is op zichzelf al iets vrij unieks, denk ik.
Een onderneming starten doe je natuurlijk niet zomaar. Hoe ben je aan financiering gekomen?
Ik draai eigenlijk quasi meer break-even dan dat ik er winst op wil zetten. Ik doe dit gewoon uit passie. Dat is veel minder stress voor mij, uiteindelijk.Nu moet ik bijvoorbeeld een Vlam registratie betalen, een taks van ongeveer 100 euro. Door een terrarium te hebben mogen maken een paar maanden geleden, komt dat weer mooi uit om die taks te kunnen betalen.In de opstartfase heb ik wel even goed moeten doorwerken om mijn inschrijvingsgeld bij Xerius te kunnen betalen. Ik heb toen gelukkig veel terrariums mogen bouwen. Ik heb het nu vooral van mond-tot-mond reclame via de workshops die ik geef.
In de zomer wou ik er wat meer actie in krijgen en heb ik een kleine 'treasure hunt' georganiseerd in de stad.
Heb je nog andere strategieën gebruikt om je product en dienst in de markt te zetten?
Sociale media, bv. Instagram, hebben er een boost aangegeven door het concept ook gewoon te delen via mijn persoonlijk account zodat veel vrienden het verder konden delen. Via de universiteit praten mensen er ook wel eens over en valt de naam Sennariums af en toe wel eens. Of mensen komen thuis bij een klant van mij en vragen van waar hun terrarium vandaan komt omdat ze het heel mooi vinden. Ik heb het gevoel dat ik zo wel wat connecties heb gemaakt. Ik ben ook ooit toevallig geïnterviewd op straat in Antwerpen toen ik onderweg was naar mijn werk. Dat artikel heeft toen een groter aantal extra volgers opgeleverd. In de zomer wou ik er wat meer actie in krijgen en heb ik een kleine treasure hunt georganiseerd in de stad. Toen heb ik allemaal kleine terrariums gemaakt met kaartjes eraan met mijn Instagram op, en onder andere tips hoe je zo’n terrarium best verzorgt. Ik had ze verstopt in de stad. Toen heb ik veel reacties en foto’s gekregen van mensen die me lieten weten, “zeg, dat is tof!”. Zo kwamen er ook weer nieuwe klanten bij.
In de opstartfase heb ik ook een give-away gedaan op mijn Instagram. De mensen konden een terrarium winnen als ze dit via de comments deelden op hun verhaal met minimaal 2 vrienden. Dan had ik direct een uitgebreider netwerk en toen ben ik toch wel vrij hard gestegen in de connecties dat ik had. Dat was eigenlijk de initiële basis.
Hoelang heeft het ongeveer geduurd dat je succes had? En wat versta je onder succes?
Succes is voor mij dat ik er genoeg voldoening uit kan halen want het gaat me niet om de winst. Belangrijk voor mij is dat het leuk aanvoelt en zo lang ik ongeveer 1 workshop per semester kan doen is dat ideaal. Hoeveel bestellingen er binnen lopen maakt me eigenlijk niet zo veel uit. In de Coronatijd was het een beetje een hype, zeg maar.
Nu dat het schoolwerk zo'n beetje op zijn einde loopt, is het ook wel nice om een beetje te kunnen switchen van het bedrijf of de een-menszaak naar het schoolwerk.
En heb je veel plek nodig om zoiets te bouwen?
Je moet gewoon zien dat je een emmer hebt en een dikke plastic om het wat proper te houden binnen maar voor de rest heb je daar eigenlijk geen veel plaats voor nodig. Wat wel een beetje plaats inneemt, is overschot van het materiaal.
Wat zijn je toekomstplannen met je onderneming nu je gaat afstuderen?
Ik speel wel met de idee om Sennariums te mergen met mijn flexi-job in de speciaalzaak waarvoor ik werk. Dit zijn we momenteel nog aan het bekijken.
Ik hecht daarom veel belang aan de aankoop van het 'juiste materiaal' zodat het terrarium kwalitatief, fatsoenlijk en levend blijft.
Leg je nu andere prioriteiten dan in je opstartfase?
In het begin heb ik me vrij hard gefocust op welk materiaal ik moest aankopen. Ik werk heel graag bij Nada dus dat wil ik zeker behouden. Ik heb daar heel goede connecties. Voor Sennariums is de prioriteit om nog altijd een goede service te kunnen geven als mensen ernaar vragen. Ik maak heel graag kwalitatief goed materiaal, goede terrariums. Als je bijvoorbeeld gedroogd materiaal gebruikt, krijg je schimmelvorming. Ik hecht daarom veel belang aan de aankoop van het juiste materiaal zodat het terrarium kwalitatief, fatsoenlijk en levend blijft. Bij mijn eerste samenwerking met een extern bedrijf ben ik daar in de fout gegaan door het bedrijf zelf hun materiaal te hebben laten kopen. Nu leg ik mijn eigen voorwaarden op om kwaliteit te kunnen afleveren. Ik zoek bij de aankoop van materiaal naar kwaliteit en naar een balans in prijs die ook voor de klant haalbaar is.
Zo'n typische dag, hoe ziet die eruit voor jou?
Die is eigenlijk gelijk aan die van een doorsnee student. Mijn eenmanszaak is zeer gemakkelijk te combineren met mijn studies. Op dagen waarop ik een bestelling binnen krijg, ga ik tussen het studeren door even naar de winkel materiaal kopen. Na het studeren ’s avonds steek ik dan het terrarium in elkaar. Afhankelijk van hoe groot het is, duurt dit maar enkele uurtjes.
Zou je terugblikkend bepaalde zaken anders aanpakken?
In de opstartfase zou ik mijn financiën beter in het oog hebben gehouden. Het was niet zo efficiënt om achteraf mijn uitgaven te moeten gaan zoeken op mijn bankrekening. Voor het bijhouden van mijn financiën zou ik nu meteen van de Excelsheet gebruik maken die VLAIO aanbiedt aan student-ondernemers.
Ik zou ook wat beter letten op mijn materiaal en een andere prijszetting hebben gedaan. Soms draaide ik in het begin met verlies omdat ik het niet goed inschatte.
Wat is jouw motivatie om het allemaal te doen?
Ik vind het eigenlijk gewoon leuk om te doen. Je komt ook wel in contact met toffe mensen. Bijvoorbeeld. Via mijn vriendengroep kwam ik terecht bij iemand die voor de mediadienst van De Lijn werkt. Zo mocht ik een leuk terrarium voor De Lijn samenstellen voor de prijs “Beweeg Mee naar minder CO2”. Dat creëert ook heel veel motivatie. Als ik berichtjes binnenkrijg voor andere leuke projecten, geeft dat dynamiek aan mijn dag. Ik vind dat wel heel veel waard.
Ik denk dat het heel erg belangrijk is om te doen wat je graag doet.
Welke tip zou je graag geven aan de toekomstige studentondernemers? Wat zie jij als goede kwaliteiten voor een toekomstig ondernemer?
Ik denk dat het heel erg belangrijk is om te doen wat je graag doet. De focus ligt voor mij heel hard op het graag doen en daar veel voldoening uit halen. Als startend ondernemer hoef je ook niet bang te zijn als je iets minder activiteit krijgt in je bedrijf of soms ook meer bestellingen dan uiteindelijk gedacht. Zeker in de opstartfase kan het erg traag gaan maar daar ben ik niet door gedemotiveerd geraakt. Je moet als starter gewoon nog in je bubbeltje vallen waar mensen je product graag hebben en je dienst graag doen. Als je vanuit passie begint val je volgens mij automatisch in die bubbel waar andere mensen appreciëren wat je doet. Dan heb je niet een economische harde sales booster nodig. Je kwaliteiten als ondernemer komen dan, zeg maar, tot uiting omdat je in je comfortzone zit te werken.
Is er een bepaalde beslissing in je traject geweest die je niet eenvoudig vond om te nemen?
Het is eigenlijk vooral aannemen geweest wat er op me af kwam. Ik heb ook heel veel steun gehad. Een van mijn beste maten zijn vader is boekhouder. Die contacten hebben me veel steun gegeven om dingen niet onverwachts te laten lopen. Ik heb na mijn eerste workshop wel ingezien dat ik goede keuzes moet maken in welk materiaal ik aankoop. Daar ben ik meer aandacht aan beginnen besteden.
Momenteel ben ik een beetje in een tweestrijd of ik het zou gaan verder doen want zodra je geen student meer bent, komt er wel meer bij kijken en zijn er ook grotere kosten. Misschien dat ik het als bijberoep blijf doen. Om die twijfel weg te werken kan ik gelukkig een starterssessie volgen die de stad aanbiedt in het voorjaar.