Sondra, vertel eens over je onderneming: Hoe heet ze, wat doe je juist en wanneer heb je ze opgestart?
De onderneming heet Arbor en draait volledig rond sustainable streetwear. We verkopen baggy kleren zoals hoodies of vesten die gericht zijn op de jongere generatie, maar zorgen er ook voor dat alles sustainable is. We gebruiken bijvoorbeeld organische materialen zoals organisch of gerecycleerd katoen tot zelfs post-consumer wol. Het is voor mij gestart toen ik in 2019 mijn partner Sacha leerde kennen via Tinder. Op romantisch vlak klikte het niet echt, maar hij zei al snel dat hij met een onderneming bezig was samen met een vriend. Dat was niet echt officieel, meer een DM to order principe voor een extra zakcentje. Ikzelf had in het middelbaar ook een studentenonderneming waarmee ik kleding verkocht, wat wel goed is gegaan. Toen Sacha er dus over begon dat hij zijn eigen onderneming had en dat zijn vriend vast ging werken en ermee wou stoppen, heb ik vrij impulsief beslist om er in te stappen. Er moesten voor mij wel enkele dingen drastisch veranderen, zoals het hebben van een boekhouder en geen DM to order model, zodat alles legaal was en professioneel overkwam. De onderneming zelf werd dus opgestart in 2017, maar is pas officieel sinds 2019.
Wat is er uniek of atypisch aan jouw onderneming?
Ik denk dat wij een van de eerste streetwear brands zijn die in sustainability investeren. Sommige grote spelers beginnen daar nu ook in te investeren, maar ik denk dat wij ons onderscheiden doordat we nog kleinschalig zijn. Wij zijn uiteindelijk maar twee studenten, maar proberen al met duurzaamheid rekening te houden, terwijl sommige concurrenten hun kledij nog steeds spotgoedkoop in China kopen en dan gewoon duurder doorverkopen.
Wat heeft je geïnspireerd om jouw idee te ontwikkelen?
We leven in tijden van klimaatopwarming of waar verhalen van kinderarbeid nog steeds naar boven komen en ik denk dat zowel wij als de consument meer zijn beginnen nadenken over waar kleren vandaan komen. Die dingen zijn de laatste jaren veel meer actueel geworden en ik denk dat er gewoon echt een oplossing voor gezocht moet worden. We begrijpen dat voor ons publiek onze kledij wat aan de duurdere kant kan liggen, maar willen dat mensen investeren in degelijke kledij. We herinneren onze klanten daar ook aan door bijvoorbeeld via Instagram uit te leggen waarom wij dit doen, waarom mensen onze kledij zouden moeten kopen en waarom we dingen beter doen dan de concurrentie, wat mensen ook wel weten te appreciëren.
Een onderneming starten doe je natuurlijk niet zomaar. Hoe ben je aan financiering gekomen?
Ik heb altijd een studentenjob gehad en redelijk veel gespaard. Toen ik in 2019 Sacha leerde kennen, stond er net een collectie klaar om te produceren en dus was er al meteen een heel stuk van mijn spaargeld weg. Sindsdien steken we er beide van tijd tot tijd kleinere bedragen in die we op zich wel kunnen missen. We doen dat wel telkens met de mentaliteit van ‘Ok, we steken er nu iets in, maar we bouwen er wel op verder’. Door dat voortdurend blijven herinvesteren, zijn we ook gegroeid tot wat we nu zijn. We zoeken verder ook niet naar extra financiering. We zouden bijvoorbeeld beide altijd terecht kunnen bij onze ouders, maar willen dat niet. We hebben ook nooit naar subsidies gezocht omdat voor ons onze studies altijd wel voorgingen.
Welke strategieën heb je gebruikt om jouw bedrijf op de markt te brengen?
Het is eigenlijk meer go with the flow; meer intuïtieve marketing en alles op Instagram gooien. We hebben helemaal in het begin wel een paar keer gewerkt met Instagram advertising, maar ik was altijd liever bezig met de creatieve kant van het verhaal en ben daarin vrij om te doen wat ik wil. Verder werken we ook steeds met limited collecties. We maken van alles wel minstens 50 stuks, maar willen bijvoorbeeld niet komen tot massaproductie. We willen echt dat alles van onze collecties weggeraakt en dat elk stuk bij iemand belandt die daar blij mee is. Doordat alles gelimiteerd is, kopen mensen ook veel impulsiever. Als het product om 18u dropt, zorgen mensen ervoor dat ze om 18u op de website zijn, waardoor we soms 50 stuks kunnen verkopen in enkele minuten tijd.
Hoe lang heeft het dan geduurd voordat je iets van succes had?
Dat heeft toch zeker anderhalf jaar geduurd, maar daar speelt dan in mee dat we er nu veel tijd in steken. Het laatste half jaar zijn we tot het punt gekomen dat we er later graag onze job van zouden willen maken en dan moet het natuurlijk wel werken. We hebben er dus veel meer tijd en moeite in gestoken en dat loont wel.
Heb je een vaste locatie van waaruit je de onderneming beheert?
Onze stock heeft heel lang bij mijn papa op de slaapkamer gestaan! Iedereen moet ergens beginnen en vele beginnen in een garage, maar de onze was daar niet echt geschikt voor. Nu zijn we wel op het punt gekomen dat, als we onze oplages willen vergroten, we een nieuwe ruimte moeten vinden, want anders kan mijn papa niet meer in zijn bed. We zijn nu aan het kijken om ergens een kantoor te zoeken samen met onze tussenpersoon van onze fabriek in Portugal, dat voor hem dan zijn vast kantoor wordt en waar wij onze stockage kunnen doen en alles kunnen inpakken en verzenden.
Heb je al werknemers of zijn daar plannen toe?
Nee, helemaal niet zelfs. Wij hebben nog niet de middelen om iemand in dienst te nemen. We betalen onszelf zelfs niet uit op dit moment!
Wat vind je het leukst aan het ondernemerschap?
Ik vind het super leuk dat je overal zelf over kan beslissen. Voor mijn studentenjob, bijvoorbeeld, werk ik in een koffiebar en ik heb nu wel een leuke bazin waartegen ik kan voorstellen om dingen op een bepaalde manier te doen, maar uiteindelijk doe je wat je baas zegt. Je doet wat je wordt opgelegd en that’s it. Met het ondernemen kan ik zelf nadenken over wat wel of niet werkt en kan ik zelf een oplossing zoeken. Je hebt super veel vrijheid, maar dat kan natuurlijk ook negatief uitdraaien, want als je iets beslist en het loopt verkeerd, kan je op niemand de schuld steken. De keerzijde is dus dat je veel verantwoordelijkheid hebt, maar daar leer je wel uit.
Hoe zijn je prioriteiten veranderd ten opzichte van toen je net begon?
Toen ik er pas mee begon, was ik er misschien één à twee dagen per week mee bezig. Nu liggen mijn prioriteiten helemaal anders. Misschien liggen ze nu ook verkeerd, want ze liggen bij Arbor en niet bij mijn studies, omdat ik al een bachelor diploma heb. Ik vind dat ik het gewoon nu moet doen, want als student heb ik nog geen vaste lening van een huis of een auto en als ik het nu niet probeer, moet ik het op mijn veertigste ook niet meer proberen, want dan is er veel meer risico. We zijn vooral gaan beseffen dat we geen nine to five voor een baas willen werken, maar wel 24/7 voor onszelf en daar proberen we nu naartoe te werken.
Hoe ziet een typische dag er nu uit voor jou?
Als ik thuis ben, ga ik mee naar mijn grootouders want ik regel daar de bankzaken en de medicatie en dergelijke. Daarna kom ik thuis, ik eet iets en dan check ik meteen de website. Ik kijk of er mensen online zijn, wat ze op onze site aan het doen zijn en hoe onze site het aan het doen is. Verder zet ik een story op Instagram en kijk ik hoe onze buitenlandse bestellingen het aan het doen zijn. Ik hou mijn klanten op de hoogte en probeer berichten die binnenkomen via de website of via Instagram direct te beantwoorden. Ik kijk of ik iets van verpakkingsmateriaal moet bestellen of doe al iets van boekhouding. Pas na al dat, zal ik iets voor school doen.
Is er, wetende wat je nu weet, iets dat je anders zou hebben gedaan toen je net begon?
Ik zou meer tijd genomen hebben om erover na te denken en had niet zo impulsief gereageerd. Sacha was over zijn onderneming begonnen en ik was meteen gefascineerd en klaar om erin mee te gaan, niet wetende dat het zo serieus zou worden. Je denkt dat het maar iets is dat je erbij neemt voor je plezier en steekt er maar geld in, maar op sommige momenten dacht ik dan over de toekomst en dat ik er niet veel geld mee zou verdienen. Dat is nu natuurlijk wel veranderd, want ik heb er nu wel een goed oog op, maar ik had niet zo impulsief mogen zeggen dat ik zou meedoen.
Welke uitdagingen heb je moeten overwinnen aan het begin van je ondernemingsreis?
Aangezien we met twee zijn, moest ik veel uit handen geven aan Sacha, bijvoorbeeld de designs die hij doet. Het was moeilijk voor mij om de controle los te laten, maar we hebben geleerd elkaar aan te vullen op dat vlak. Je kan niet alles alleen beslissen en niet iedereen is overal even goed in. Het
positieve daaraan is bovendien dat je niet de volle verantwoordelijkheid hebt voor alle beslissingen. Ik kan altijd terugvallen op iemand als er bijvoorbeeld iets niet duidelijk is.
Hoe definieer jij succes?
Dat is een moeilijke vraag eigenlijk. Ik stel succes gelijk aan naambekendheid. Niet zozeer in cijfers of al helemaal niet in geld, maar voor mij is het echt belangrijk dat we naambekendheid creëren. Dat mensen Arbor kennen.
Wat motiveert je om dit allemaal te doen?
Ik vraag altijd aan mijn vrienden om mij te sturen als ze iemand zien met een product van Arbor. Ik word er zo blij van als iemand mij stuurt dat ze over de Meir aan het wandelen waren en iemand hebben gezien met een Arbor trui. Dan is mijn dag helemaal goed. Daar doe ik het uiteindelijk voor. Mensen moeten daarom niet weten dat dat van mij is, maar ik wil dat ze het merk kennen en dat ze het oprecht goed vinden. Ik vind het ook super als ik zie dat een klant voor de vijfde keer iets heeft besteld. Dat toont ook aan dat ze ons product echt goed vinden.
Het loopt wellicht ook niet allemaal van een leien dakje. Hoe ga je om met gevoelens van twijfel?
Ik krop dat eigenlijk een beetje op. Ik babbel daar bijvoorbeeld niet over met mijn papa want dan krijgt hij een fout beeld van hoe het gaat en hoe de samenwerking loopt. Ik probeer het zelf wat te verwerken en mij te focussen op wat wel goed gaat. Sacha en ik hebben af en toe wel eens discussies, maar dan sturen we de volgende dag gewoon over iets anders en doen we alsof er niets gebeurd is. Als je je blijft focussen op elke tegenslag, kan je er maar beter mee stoppen.
Wat zijn volgens jou dan de kwaliteiten van een goede ondernemer?
Stressbestendigheid sowieso. Je moet ook een goede planner zijn, zeker als je met meerdere mensen werkt. Je moet op elkaar kunnen ingespeeld geraken, zowel qua planning als denkwijze. Daarbij hoort ook flexibiliteit. Je moet snel kunnen ingrijpen als er iets niet loopt zoals gepland. Ik denk dat dat de drie factoren zijn die het meeste nodig zijn als ondernemer.
Welk advies zou je geven aan iemand die ondernemer wil worden?
Om er eerst heel goed over na te denken! Wat nu bijvoorbeeld als paddenstoelen uit de grond schiet, zijn mensen die kaarsen maken. Heel leuk, maar sommige zijn veel te duur, waarbij ik denk dat ik het bij iemand anders kan bestellen voor €5 minder. Het is uiteindelijk maar een kaars – wat is daar speciaal aan? Je moet heel hard nadenken over welk concept je wilt brengen. Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waarom zouden ze naar jou moeten komen? Wat is jouw Unique Selling Proposition?
Wat was de moeilijkste beslissing die je al hebt moeten maken?
Ja, beslissen of ik er wel mee zou doorgaan of niet. Ik heb er twee keer mee in mijn hoofd gezeten dat er echt iets moet veranderen omdat het niet meer leuk was om zo te werken of dat ik het nut er niet van in zag om nog door te werken. Ik denk dat elke ondernemer wel minstens één keer op die gedachte botst. Het is een onvermijdelijke vraag, maar wel een moeilijke beslissing. Ik had er op dat punt ook wel al wat geld in gestoken en als ik er dan mee zou gestopt zijn, had ik helemaal niets meer. Als je verder blijft doen, kan je er nog proberen iets van te maken. Als je het niet probeert, weet je het ook niet.
Tot slot, waar ben je nu mee bezig? Zijn er toekomstplannen?
Wij zijn nu aan het zoeken naar een kantoor om het inpakken en dergelijke gemakkelijker te laten gaan. Dat we ook eens gewoon een dag naar bureau kunnen gaan. Dat is veel gemakkelijker om even met elkaar te babbelen en zaken te beslissen. Verder willen we ook gewoon groeien en onze oplagen laten vergroten en met meer mensen samenwerken. We willen ervoor zorgen dat onze sales een beetje omhoog gaan en dat we dan leuke dingen kunnen doen. We zijn bijvoorbeeld ook aan het denken aan een pop-up, maar daar komen nog heel wat vragen bij kijken.
Meer informatie over 'Arbor Antwerp' is te vinden op:
Website: www.arborantwerp.com
Instagram: @arbor.antwerp
Tiktok: @arbor.antwerp
Mail: info@arborantwerp.com