Aan de slag in de autosector
Data analyseren om rallywagens optimaal te laten presteren
- Jennifer Rambour
- Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica, optie automotive engineering
- Afgestudeerd in 2015
Arsenaal aan sensoren
Jennifer Rambour werkt bij Hyundai Motorsport in Duitsland. Haar grenzeloze passie voor auto’s en motorsport bracht haar naar de ‘raceafdeling’ van het Koreaanse automerk. Ze werkt er als performance engineer.
“Onze rallywagen is uitgerust met een arsenaal aan sensoren die bewegingen, snelheden, temperaturen en druk registreren. Die data kunnen wij nadien downloaden en in grafieken gieten. Zo kunnen we controleren of alles goed werkt, ingrijpen als er zich een technisch probleem dreigt voor te doen en oorzaken van problemen gaan zoeken. Mijn taak is om de data te analyseren met de focus op de beste prestatie van de wagen. Samen met andere ingenieurs gaan we steeds op zoek naar afstellingen en manieren om de wagen nog sneller te maken in verschillende weersomstandigheden en voor verschillende parcourstypes.”
Passie voor auto's, van kindsbeen af
“Mijn ouders waren altijd rallyliefhebbers. We woonden in Ieper, waar toevallig elk jaar de grootste rally van België georganiseerd wordt. Mijn papa ging dan eens tot bij de service op de Grote Markt waar aan de auto’s gesleuteld werd of pikte eens een klassementsproef mee. En ik vroeg geregeld of ik mee mocht.
Rond mijn zestiende begon ik zelf naar rally’s te gaan als toeschouwer. Mijn nicht werd copilote en reed samen met haar man. Door voor hen te supporteren, leerde ik steeds meer mensen kennen in het wereldje. Op mijn achttiende begon ik zelf te racen als copilote."
Psychologie of autotechnologie
“Toen ik mijn studiekeuze moest maken, twijfelde ik tussen psychologie en autotechnologie. Twee totaal verschillende sectoren. Op school had ik nooit technische vakken gevolgd en dus koos ik voor psychologie. Maar al snel realiseerde ik me dat ik een verkeerde keuze maakte. Psychologie interesseerde me echt wel, maar ik besefte dat mijn échte passie in de autosector lag.
Ik trok naar Kortrijk voor een bachelor autotechnologie. Ietwat onwennig, want met de technische vakken had ik geen voeling. Velen dachten dat het een bevlieging was, maar mijn passie voor auto’s bleef groeien. Na dat eerste jaar in Kortrijk ben ik in mijn vrije tijd zelfs begonnen als mechanicus voor een rallyteam. Alles om meer praktische ervaring op te doen."
Vrouw in de autosector
"Na de bachelor autotechnologie droomde ik ervan ingenieur te worden bij een World Rally Team. Aan UAntwerpen volgde ik een master in de industriële wetenschappen, met specialisatie in automotive engineering. Mijn studie in Antwerpen leidde me naar mijn ultieme doel: ik werd automotive engineer, misschien wel de eerste vrouwelijke in België.
"Sommigen vinden het fantastisch om een vrouw in de autosector te zien. Bij anderen moet je je dan weer meer bewijzen. Maar ik zie het niet als een nadeel. Je moet je mannetje overal kunnen staan, weet je wel.”
Mijn masterproef deed ik in samenwerking met Hyundai Motorsport. Slechts een paar maanden na mijn studie startte ik bij Hyundai als werknemer. En ik werk er ondertussen nog steeds.”
Uitstelgedrag
"Tijd voor een écht studentenleven had ik niet. Ik had me voorgenomen om in elke les aanwezig te zijn. Helaas betekende dat niet dat ik elke dag met mijn neus in mijn boeken zat. Ik durfde het studeren wel eens uit te stellen. Op dat vlak heb ik echt aan mezelf moeten werken.
Maar wat ik in de opleiding leerde, helpt me vandaag bij het uitoefenen van mijn job. En zodra je begint te werken, specialiseer je je verder. Welke opleiding je ook volgt, tijdens je carrière moet je je altijd bijscholen. Dat is zéker ook zo in de autosector.”