Over de master theater- en filmwetenschap

De master in de theater- en filmwetenschap biedt een grondige studie aan van theater en film, vroeger en nu. Dit mag je verwachten:


Van creatie tot beschouwing

In deze master hebben we niet alleen oog voor theater- en filmvoorstellingen zoals ze in de zalen verschijnen, maar ook voor de creatieprocessen die eraan voorafgaan. Inzicht in de verschillende stijl- en werkvormen van makers (gaande van regisseurs tot collectieven en iedereen die bij een werkproces betrokken is, zoals acteurs, dansers, of dramaturgen) leidt tot een beter begrip van het finale werk.

De opleiding vertrekt steeds vanuit de persoonlijke beleving om die vervolgens te verbreden naar een meer analytische beschouwing. We richten ons daarbij op:

  • hoe kunstwerken betekenis krijgen en weergeven
  • de plaats van de avant-garde in relatie tot gangbare conventies
  • de interacties tussen film, theater en andere media
  • de theoretische tradities en meer recente tendensen binnen theater- en filmwetenschap in relatie tot filosofie, kunsttheorie, historiografie en mediastudies.

Hedendaagse kunstvormen en -praktijken worden altijd historisch gekaderd. De gezamenlijke ontstaanscontext van theater en film in de 19de-eeuwse moderniteit vormt daarbij een centraal vertrekpunt. Je vergaart kennis over het bredere culturele en intellectuele kader waarbinnen denkers en makers zowel vroeger als nu actief waren of zijn. Op die manier ontwikkel je een scherpe, historisch geïnformeerde blik op theater en film. Op die manier ontwikkel je een scherpe blik op theater en film en de geschiedenis van hun achterliggende ideeën.


Kunst en maatschappij

De achterliggende filosofie van deze master is esthetisch. We richten ons vooral op hoe we als toeschouwers kunst beleven en de esthetische reflectie die daaruit voortvloeit. We streven een kwalitatieve (eerder dan een kwantitatieve) benadering na die jou in staat stelt om bij te dragen aan inhoudelijke debatten omtrent de kunsten, en theater en film in het bijzonder.

Dit esthetisch uitgangspunt betekent echter niet dat we theater en film loskoppelen van de maatschappelijke context waarin ze ontstaan. Integendeel, politieke en sociale ontwikkelingen bepalen vaak de stem van de kunstenaar. In verschillende vakken leer je dan ook om de brug te slaan tussen het macroniveau van de maatschappij en het microniveau van het artistieke werk.  Hete hangijzers binnen de culturele sector (zoals dekolonisering of de politieke impact van kunst) worden door docenten actief meegenomen in hun lessen. Zo wordt je klaargestoomd om een weloverwogen en genuanceerde mening te vormen over soms polariserende debatten.



Interdisciplinair verdiepend programma

Het studieprogramma bestaat vooral uit opleidingsonderdelen die interdisciplinair van opzet zijn. Enkele voorbeelden:

  • Theater-, dans- en filmkritiek: we nemen de specifieke manier van schrijven over theater, dans en film onder de loep en oefenen erop los in concrete tekstgenres die je in het werkveld voortdurend tegenkomt (zoals, onder meer, recensies, programmateksten of subsidiedossiers).
  • Esthetica van de hedendaagse cinema: we kijken naar de stijlprincipes van de hedendaagse Europese en Aziatische auteurscinema als alternatief op de gangbare principes van de contemporaine Hollywoodcinema.
  • Visuele kritiek: we verdiepen ons in filosofische sleutelteksten die bepalend zijn voor hoe we over kunst (kunnen) praten en nadenken. Zo werken we vanuit persoonlijke beleving naar deze theoretische beschouwingen over film en theater toe.
  • Dramaturgy: we bestuderen hedendaagse artistieke parktijken en denkkaders verbonden aan concrete ensceneringen uit het lopende theaterseizoen.

Wat verschillende opleidingsonderdelen met elkaar verbindt, is een focus op de vertaling van het ene medium naar het andere (zoals van beeld of scène naar taal, of van literatuur naar theater en film). Door terug te gaan naar de basis van theater- en filmwetenschap, willen we nieuwe vormen van kritiek en analyse ontwikkelen, steeds vanuit de interactie tussen studenten en docenten.

Deze opvatting bepaalt ook de kijk op geschiedenis en historische kritiek in veel van de opleidingsonderdelen. Geschiedenis wordt niet gezien als louter een verzameling van empirisch feitenmateriaal, maar als een levende geschiedenis die zichtbaar doorwerkt in het heden en waarbij het vooral gaat om inleving in de “geest” van de maker en de tijd.


Evenwicht tussen theorie en praktijk

We maken zelf geen kunst, maar nodigen wel regelmatig kunstenaars uit in de les en maken intensief kennis met de artistieke praktijk via een workshop en een stage:

  • De workshop Scenische Praktijk maakt je vertrouwd met een creatieproces en zorgt dat je de praktijk van binnenuit kan ontdekken. Nadat je de workshop inhoudelijk voorbereid hebt, werk je tijdens een korte periode nauw samen met coaches uit de professionele praktijk. Aan het einde van de workshop volgt er een toonmoment.
  • De stage duurt 1 maand en helpt je om je eerste professionele contacten te leggen. Er zijn tal van mogelijkheden naargelang jouw interesses: je kan stage lopen bij een gezelschap, regisseur, dramaturg, of scenarist; in de cultuurredactie van de radio, een krant of tijdschrift; als productioneel medewerker bij filmfestivals of productiehuizen... Onze stagedatabank zet jou daarbij op weg.

Tentoonstelling van theaterworkshop in de master theater- en filmwetenschap, Universiteit Antwerpen


Masterproef

In je masterproef voer je een zelfstandig onderzoek uit over een onderwerp dat verband houdt met de theater- en filmwetenschap:

  • Je kiest je een vrij onderwerp of een onderwerp uit een lijst.
  • Op basis van je onderzoek schrijf je een wetenschappelijk artikel van ongeveer 10.000 woorden.

Je promotor begeleidt je bij alle stappen van je onderzoek, van het formuleren van je probleemstelling tot de conclusie.


Klaar voor de master in de theater- en filmwetenschap?

Kom studeren in Antwerpen: schrijf je in!