Onderzoeksgroep

Expertise

Het onderzoek naar Interaction Design en Smart Products, mogelijk gemaakt door een expertise in het faciliteren van een Sandbox-cultuur en "technology brokering", vertegenwoordigt een holistische benadering voor het begrijpen en verbeteren van de interacties tussen mens en technologie. Dit onderzoek richt zich op zowel de fysieke als digitale aspecten van toekomstige producten zoals deze door gebruikers worden waargenomen. Centraal in deze aanpak staat de ontwikkeling van nieuwe prototyping methoden en interfaces op het gebied van productontwerp, mens-computerinteractie (HCI) en mens-robotinteractie (HRI). De nadruk ligt op het creëren van boeiende gebruikerservaringen, met name voor slimme producten binnen een circulaire economie, waar duurzaamheid en aanpassingsvermogen centraal staan. De Sandbox Cultuur binnen dit onderzoeksgebied sluit sterk aan bij de startup cultuur en Lean Innovation principes. Deze cultuur bevordert een omgeving van experimenteren en snelle iteratie, kenmerkend voor startups en gestroomlijnde innovatieprocessen. Het idee van 'fail fast, learn fast', dat gangbaar is bij startups, wordt ook omarmd in de Sandbox-cultuur. Deze metaforische sandbox maakt risicovrij verkennen mogelijk en stimuleert innovatie en creatief denken. In deze aanpak speelt technologiemakelaardij een belangrijke rol, waarbij problemen worden geïdentificeerd en creatieve technologische oplossingen worden gezocht. Dit sluit aan bij de Lean Startup-methodologie, waarbij minimaal levensvatbare producten (MVP’s) worden ontwikkeld om snel te leren van gebruikersfeedback en iteratieve verbeteringen aan te brengen. Het onderzoek richt zich op de vroegtijdige betrokkenheid van belanghebbenden om ervoor te zorgen dat productinnovatie voldoet aan de behoeften en verwachtingen in de praktijk. Het ontwerp van informatie-interfaces is een ander belangrijk gebied, waarbij de nadruk ligt op het toegankelijk en begrijpelijk maken van informatie voor gebruikers. Verder wordt het ontwerp van open modulaire systemen voor slimme producten in een circulaire economie onderzocht, met als doel de productflexibiliteit, maatwerk en duurzaamheid te vergroten. Deze alomvattende onderzoeksaanpak is niet alleen bedoeld om het veld van interactieontwerp en slimme productontwikkeling te bevorderen, maar ook om een omgeving van continu leren en innovatie te bevorderen.

IDLab - Internet en Data Lab 01/01/2021 - 31/12/2026

Abstract

Het IDLab IOF-consortium bestaat uit academische promotoren van de onderzoeksgroep IDLab, een onderzoeksgroep aan UAntwerpen met leden verbonden aan de faculteiten Wetenschappen en Toegepaste Ingenieurswetenschappen. IDLab ontwikkelt innovatieve, digitale oplossingen in twee grote onderzoekslijnen: (1) internettechnologieën met de focus op draadloze netwerken en Internet of Things (IoT) en (2) data science met de focus op gedistribueerde intelligentie en artificiële intelligentie (AI). De missie van het IDLab-consortium is de nummer één worden in Vlaanderen en ook een leidende partner in de wereld op het gebied van onderzoek en innovatie in de hierboven vermelde onderzoeksgebieden en dan voornamelijk op het vlak van stedelijke en grootstedelijke toepassingen (industrie, haven en wegen). IDLab richt zich op geïntegreerde oplossingen vanuit een applicatie en technologie perspectief om deze missie te verwezenlijken. Uit het oogpunt van de applicaties bieden we oplossingen aan voor alle belanghebbenden in grootstedelijke gebieden zodat we een vruchtbare kruisbestuiving tussen applicaties krijgen. Uit technologisch oogpunt, bestaat ons onderzoek uit hardware prototyping, connectiviteit en artificiële intelligentie wat ervoor zorgt dat we een complete, geïntegreerde oplossing van sensor tot software kunnen bieden aan onze industriële partners. De laatste jaren heeft IDLab de stad en haar omgeving verbonden door middel van sensoren en actuatoren. Het is nu tijd om (1) betrouwbaar en efficiënt de data te verbinden op een geïntegreerde manier om zo (2) de gegevens om te zetten in goed geïnformeerde inzichten en intelligente acties. Dit komt perfect overeen met onze twee grote onderzoekslijnen die we intensief willen valoriseren in de komende jaren. Het IDLab-consortium heeft een unieke positie in het Vlaamse ecosysteem om deze missie te verwezenlijken aangezien het consortium strategisch geplaatst is over verschillende onderzoeksgebieden en innovatieve belanghebbenden: (1) IDLab is een onderzoeksgroep verbonden aan het strategisch onderzoekscentrum imec, een leidend onderzoeksinstituut op het gebied van nano-elektronica en meer recent ook op het vlak van digitale technologie door geaffilieerde onderzoeksgroepen zoals IDLab. (2) IDLab heeft een strategische verbondenheid met IDLab Gent, een onderzoeksgroep aan de Universiteit Gent. Hoewel elke groep haar eigen onderzoeksactiviteiten heeft, wordt er een gemeenschappelijke onderzoeksstrategie gedefinieerd. In het het Vlaamse ecosysteem worden we samen gezien als de leidende partner in het onderzoek dat we uitvoeren. (3) IDLab is de mede-oprichter van The Beacon, een Antwerps ecosysteem voor innovatie waar startups, scale-ups, etc. die IoT- en AI-oplossingen ontwikkelen voor de stad, logistiek, mobiliteit en industrie 4.0, kunnen samenkomen. (4) IDLab draagt bij aan de valorisatie binnen UAntwerpen op het vlak van grootstedelijkheid, smart city en mobiliteit. Om onze valorisatie doelen te verwezenlijken, zal IDLab vier valorisatieprogramma's definiëren: VP1 Opkomende technologieën voor IoT van de volgende generatie, VP2 Menselijke artificiële intelligentie, VP3 Machine learning at the edge, VP4 Deterministische communicatienetwerken. Elk valorisatieprogramma wordt geleid door een van de copromotoren van het IDLab-consortium en bestaat uit twee of drie innovatie lijnen. Op deze manier zal het IDLab-onderzoek vertaald kunnen worden in een duidelijk programma-aanbod voor onze (industriële) partners wat ervoor zorgt dat we elk van hen een aanbod op maat kunnen geven. Elk valorisatieprogramma zal bijdragen aan de verschillende IOF-doelstellingen maar op een gedifferentieerde manier. Op basis van onze huidige ervaring zullen sommige valorisatieprogramma's zich meer toespitsen op lokale partners terwijl andere programma's zich hoofdzakelijk zullen richten op internationale en door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject