Ben jij al eens uitgedaagd om je onderzoek te vertalen naar kinderen? Is STEM zo’n vaag begrip waar je al wel eens van hoorde, maar waar je eigenlijk niet weet wat hier precies mee bedoeld wordt? Laat staan dat je vertrouwd bent met STEM-didactiek of met begrippen zoals probleemoplossend leren, onderzoekend en ontwerpend leren die sinds enkele jaren volop in de klaslokalen aan het doordringen zijn.

Geen nood, het Team Wetenschapscommunicatie organiseert opnieuw een coaching voor onderzoekers die een wetenschapsactiviteit (willen) organiseren, bv. tijdens Proefkot of de Dag van de Wetenschap.  Gedurende één namiddag zet je je eerste stappen over hoe je kinderen het best meeneemt op een enthousiasmerend én uitdagend STEM-traject…

Wanneer: maandag 2 oktober – 13u30 tot 16u

Waar: Campus Groenenborger

Inhoud:

Hoe zet je Science Technology, Engineering & Mathematics nu best in bij kinderen? Welke werkvormen zijn er allemaal (tinkering, technisch proces, wetenschappelijke methode, demo's), en hoe koppel ik ze aan wetenschappelijke inhoud? Wat is het verschil tussen onderzoekend en ontwerpend leren en welke methodes werken het best om een nieuwsgierige en wetenschappelijke houding te stimuleren? Sandra Nauwelaerts van Acht Wespen is al vele jaren actief bezig met STEM voor kinderen, zowel op school als in de vrije tijd. Ze nodigt je uit om samen met haar te ontdekken hoe je kinderen kan aansporen om op een actieve manier met wetenschap aan de slag te gaan. Deze coaching is een herneming van de coaching in februari 2023.
Lesgever: Sandra Nauwelaerts van Acht Wespen