Het opleiden van schoolleiders
Schoolleiders in Vlaanderen nemen gedurende hun loopbaan deel aan verschillende professionaliseringsinitiatieven, waaronder ook langer durende professionaliseringstrajecten. In welke mate faciliteert de manier waarop dergelijke professionaliseringstrajecten zijn georganiseerd alsook de didactische aanpak die men hanteert duurzame, concrete professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling? Wat is het (langetermijn)effect van hun deelname? Zicht krijgen op de organisatorische en didactische sleutelfactoren draagt bij aan een kwaliteitsvolle organisatie van het professionaliseringsaanbod voor deze doelgroep, laat schoolleiders toe om gericht(er) te selecteren uit een werkzaam aanbod, en kan leiden tot echte verandering tot op de klasvloer.
Gedurende de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 werd het gratis professionaliseringstraject ‘GO ALL for learning - Gedeeld Onderwijskundig en trAnsformationeel Leiderschap versterken via Leergemeenschappen, gericht op preventie en remediëring van leerachterstanden’ georganiseerd door Centrum Nascholing Onderwijs (CNO), Centrum voor Andragogiek (CVA), Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO) en Onderwijsbeleid Antwerpen onder leiding van prof. dr. Wouter Schelfhout, in opdracht en met steun van het departement Onderwijs & Vorming van de Vlaamse gemeenschap.
Bij het uitwerken van de organisatorische en didactische aanpak werden op basis van onderzoek gekende sleutelfactoren voor effectieve professionalisering van schoolleiders geïmplementeerd. De effectiviteit van de integratie van die sleutelfactoren en hun onderlinge wisselwerking op duurzame, concrete professionele ontwikkeling van schoolleiders en schoolontwikkeling werd zowel gedurende het traject als één jaar na datum onderzocht door Els Tanghe, in het kader van haar doctoraatsonderzoek. Gedurende die drie jaar werden voorafgaand aan het traject, na het eerste jaar, na het tweede jaar en één jaar afronding van het traject data verzameld bij de deelnemende schoolleiders door middel van schriftelijke bevragingen, diepte-interviews en focusgroepgesprekken. De data-analyse leverde waardevolle inzichten op voor zowel organisatoren van trajecten, het beleid als schoolleiders die wensen deel te nemen aan professionaliseringstrajecten.
Op 13 februari 2025 verdedigde Els Tanghe haar doctoraatsonderzoek met succes. De linken naar het doctoraatsonderzoek en verschillende publicaties die ook werden gepresenteerd tijdens (internationale) congressen en zijn hieronder terug te vinden. Daarnaast organiseren Centrum nascholing onderwijs en Centrum voor Andragogiek – gelinkt aan het onderzochte GO ALL for Learning-traject verschillende professionaliseringsinitatieven.
👤 Doctor: dr. Els Tanghe
👥 Promotoren: Prof. dr. Wouter Schelfhout, Prof. dr. Tom Smits
👥 Juryleden: Prof. dr. Karel Neels, Prof. dr. Simon Beausaert, Prof. dr. Piety Runhaar
-
Doctooraatsproefschrift Els Tanghe (2025)
-
Els Tanghe, Promotoren en Jury
-
Publieke verdediging
A1-publicaties
- Goal- and action-orientation as key factors during a professional development trajectory for school leaders to facilitate sustainable transfer of training (Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2025)
- Professional learning communities of school leaders within inter-school networks: opportunities and conditions for sustainable professionalization (Els Tanghe, Tom Smits & Wouter Schelfhout, 2024)
- Professionalization pathways for school leaders examined: the influence of organizational and didactic factors and their interplay on triggering concrete actions in school development (Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2023)
Andere publicaties
- Fostering sustainable professional development: recommendations for school leaders and school boards (ESHA HEADstart quality card for school leaders, Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2025)
- Concrete schoolontwikkeling genereren : randvoorwaarden voor professionaliseringstrajecten die het verschil maken (Impuls voor onderwijsbegeleiding, Wouter Schelfhout & Els Tanghe, 2024)
- Schoolontwikkeling stimuleren : randvoorwaarden voor professionaliseringstrajecten die het verschil maken (@visie, Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2024)
- Naar een gedragen schoolbeleid met focus op het inzetten en ontwikkelen van kwaliteitsvolle leermiddelen (Wouter Schelfhout & Els Tanghe, 2024 in: Kwaliteitsvolle leermiddelen: van maatschappelijk debat naar de onderwijspraktijk, Tanghe, Smets & Schelfhout, Politeia)
- Professionalisering voor schoolleiders met impact op schoolontwikkeling : wat werkt? (Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2024 in: Leiderschap in Ontwikkeling, De Ruytter & Martin, Politeia)
- Krachtig en Duurzaam leerzorgbeleid tot op de klasvloer (OnderWijsTijd, Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2024)
- Stimulating school development : preconditions for professionalization trajectories which make a difference (ESHA Headlight Magazine, Els Tanghe & Wouter Schelfhout, 2024)
Presentatie n.a.v. GO ALL for Learning-traject
- ‘Professionaliseren van schoolleiders Succesfactoren & concrete aanpak’: Studiedag ‘Collectief leren van schoolleiders’, Departement Onderwijs & Vorming, 27/03/2024
Teamteachen door student-leerkrachten – Loan De Backer
Word geen leerkracht, maar een teamkracht door middel van teamteaching!
Ontdek ons nieuwste onderzoek dat waardevolle inzichten biedt in de dynamische percepties van student-leerkrachten die samen lesgeven op de werkplek.
Verrijk je begrip van teamteaching en ontdek hoe het jouw onderwijspraktijk kan inspireren via de publicatie van doctoraatsstudent Loan De Backer en promotoren: Prof. dr. Wouter Schelfhout, Prof. dr. Mathea Simons en Prof. Dr. Ellen Vandervieren
Doctoraatsverdediging - Filip Moons
Wiskundetoetsen corrigeren? Een tijdrovende bezigheid. Bovendien maken leerlingen vaak dezelfde fouten, waardoor leerkrachten keer op keer dezelfde feedback moeten geven. Kan dat werk dan niet geautomatiseerd worden?
Op 6 september verdedigde Filip Moons zijn doctoraat over 𝘴𝘦𝘮𝘪-𝘢𝘶𝘵𝘰𝘮𝘢𝘵𝘪𝘴𝘤𝘩𝘦 𝘣𝘦𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘭𝘪𝘯𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘢𝘯𝘥𝘨𝘦𝘴𝘤𝘩𝘳𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘸𝘪𝘴𝘬𝘶𝘯𝘥𝘦𝘵𝘢𝘬𝘦𝘯 aan de Antwerp School of Education van de Universiteit Antwerpen.
👤 Promotoren: Prof. dr. Ellen Vandervieren en Em. Prof. dr. Jozef Colpaert.
👥 Members of the jury: Sven De Maeyer, David Eelbode, Johan Deprez, Barzel Bärbel and Chris Sangwin.