Binnen deze onderzoekslijn komen volgende foci aan bod: team teachen als onderwijsvorm waarmee gedifferentieerd kan worden ingespeeld op de noden van leerlingen en studenten, collaboratief leren, het MACS-model als didactisch evenwichtsmodel om beter rekening te houden met de verschillende dimensies van krachtige leeromgevingen en klasmanagement.
a. Team teaching
ESTAFETT - Exploratie, studie en valorisatie van effecten van team teaching op leerlingen en leraren. Voorbij de perceptie. (01/10/2021 - 30/09/2025) – Elke Struyf en Mathea Simons I.s.m. UGent, AP, Artevelde HS
Valorisatie:
· Nascholingstraject / kennisplatform / lerend netwerk – in ontwikkeling
· Website: https://www.teamteaching-estafett.be/
· Boekpublicatie: Fluijt D., Struyf, E., & Cok B. (2016). Samen lesgeven : co-teaching in de praktijk. Pelckmans Pro (229 p.)
· CNO-opleiding ‘Teamteaching: krachtig onderwijs maak je samen!’ CNO teamteaching
IT TAKES TWO TO TEACH ! De effecten van team teaching modellen op ervaringen, leerpatronen en leerresultaten van student-leraren tijdens lesstages (01/05/2020 - 30/04/2024) – dra. Loan De Backer, promotoren Wouter Schelfhout, Mathea Simons, Ellen Vandervieren
Valorisatie:
- Ontwikkeling meetinstrument van ervaringen met team teaching in de lerarenopleiding: De Backer Loan, Simons Mathea, Schelfhout Wouter, Vandervieren Ellen (2021). Let's team up! Measuring student teachers' perceptions of team teaching experiences. In: Teacher education - ISBN 978-1-83969-289-5 - IntechOpen, 2021, p. 1-22
- Team teaching integreren in de lerarenopleiding (in ontwikkeling)
b. Collaboratief leren
Learning outcomes of exploratory talk in collaborative activities (2019) - Jan T’Sas
Valorisatie:
- Populariserende publicaties:
- T’Sas, J. (2021). Wanneer groepswerk écht rendeert. Een praktijkonderzoek. Tijdschrift Taal(11),18, p. 8-13. Assen: Koninklijke van gorcum.
- T'Sas, J. (2019). Sprekend leren. Een nieuwe didactiek voor gespreksvaardigheden tijdens groepswerk. Praktijkboek voor het lager onderwijs en de eerste graad secundair. Brugge: Die Keure.
- T’Sas, J. (2019. Kennis versus vaardigheden: zijn we nu eindelijk uitgepraat? In: Schmidt, H., Standaert, R., T'Sas, J., Vandommele, G., Schiepers, M., Vanhoutte, T., ... & Van Avermaet, P. Is ons onderwijs gebuisd? Mythes en feiten: experts aan het woord. Gent: Borgerhoff-Lambrigts.
- T’Sas, J. (2018) Exploratief spreken doet groepswerk meer renderen. Impuls voor onderwijsbegeleiding 49(1), p.38-45.
- Praatkaartjes voor groepswerk: T’Sas, J. (2022). Praatkaartjes voor een geslaagd groepsgesprek in je klas. Opgehaald van https://www.klasse.be/571093/groepsgesprek-regels-praatkaartjes/ op 24 november 2022.
- Website: www.neejandertaal.be/sprekendleren.php Op deze website verzamelt Jan T’Sas alle, voor een bredere onderwijspubliek relevante publicaties en lesmateriaal over dit thema.
- Diverse lezingen en Opleidingen
- CNO-opleiding ‘(22/NED/038A) ° Verhoog het leereffect van je leerlingen bij luisteren en spreken CNO Verhoog het leereffect
° Hoe evalueer je groepswerk? CNO Hoe evalueer je groepswerk
c. Didactisch MACS-model
Towards an equilibrium model for creating powerful learning environments. PhD Research Schelfhout, W. (2009).
Valorisatie:
- Boekpublicaties:
- Schelfhout, W., Tanghe, E. & Meeus, W. (2021, actualisering in 2023). Algemene didactiek. Didactisch referentiekader voor lesanalyse en lesvoorbereiding. ACCO, Leuven.
- Schelfhout, W., Tanghe, E. & Meeus, W. (2021). Lesgeven is de MACS. Werkvormen voor activerend hybride onderwijs. Gompel & Svacina, Antwerpen.
- CNO-cursussen en teamgerichte professionalisering in scholen: o.m.
- Traject CNO startende leraren Pas voor de klas (maart/april 2022, november/december 2022) CNO Pas voor de klas
- Traject Crash Course voor zij-instromers (2022-2023) CNO Crash course
- Nascholingen in open aanbod en teamgericht over didactische werkvormen, online leerpaden, online escaperooms (CNO): - Zelfsturend leren en differentiëren via online leerpaden: breed inzetbaar in jouw lessen! CNO zelfsturend leren
- Online leerpaden, breed inzetbaar in jouw lessen
- Kraak de code - Online escaperooms om leerinhouden in te oefenen op een uitdagende manier
- Dompel je onder in een verfrissend werkvormenbad
Onderzoek naar effectief klasmanagement en een veilig klasklimaat dat leren ondersteunt: van grenzen stellen tot verbinden. 01/10/2022 - 30/09/2024 (OBPWO 22.06) – Elke Struyf i.s.m. KdG
Valorisatie:
· Boekpublicatie:
o Verbeeck, G., Leroy, A., & Struyf, E. (2022). Regisseer je klas: oefeningen in klasmanagement (Herwerkte editie). https://www.pelckmansuitgevers.be/regisseer-je-klas-herwerkte-uitgave.html#gref
· Raamwerk Bouwstenen voor effectief klasmanagement en Inspiratiegids: in ontwikkeling (voorzien datum: januari 2025) – voor schoolteams – directies en leraren BaO en SO
· CNO-opleiding: Klasmanagement - Regisseer je klas! CNO Klasmanagement
e. Andere valorisatieproducten gelinkt aan deze onderzoekslijn
Valorisatie:
· Boekpublicatie: Ludwig, C., Pinter, A., Van de Poel K., Smits, T., Tassinari, M. G., Ruelens E. (red.) (2018). Fostering learner autonomy : learners, teachers and researchers in action: the Antwerp collection (Autonomous language learning; 9). Hong Kong, Candlin & Mynard, 2018, 290 p. ISBN 978-1-9803-2791-2.