a. Leren van en met elkaar – team teaching 

ESTAFETT - Exploratie, studie en valorisatie van effecten van team teaching op leerlingen en leraren. Voorbij de perceptie. (01/10/2021 - 30/09/2025) – Elke Struyf en Mathea Simons i.s.m. UGent, AP, Artevelde HS

Valorisatie:

Nascholingstraject / kennisplatform / lerend netwerk – in ontwikkeling

Voor meer info: https://www.teamteaching-estafett.be/

Fluijt D., Struyf, E., & Cok B. (2016). Samen lesgeven : co-teaching in de praktijk

Pelckmans Pro (229 p.)

IT TAKES TWO TO TEACH ! De effecten van team teaching modellen op ervaringen, leerpatronen en leerresultaten van student-leraren tijdens lesstages (01/05/2020 - 30/04/2024) – dra. Loan De Backer, promotoren Wouter Schelfhout, Mathea Simons, Ellen Vandervieren

Valorisatie:

  • Ontwikkeling meetinstrument: De Backer Loan, Simons Mathea, Schelfhout Wouter, Vandervieren Ellen (2021). Let's team up! Measuring student teachers' perceptions of team teaching experiences. In: Teacher education - ISBN 978-1-83969-289-5 - IntechOpen, 2021, p. 1-22
  • Team teaching integreren in de lerarenopleiding (in ontwikkeling)
  • CNO-opleiding ‘Teamteaching: krachtig onderwijs maak je samen!’ CNO teamteaching

Alternatieve stagevormen in de lerarenopleiding – Team teaching. (01/01/2013 – 01/01/2015) – Mathea Simons, Marlies Baeten

Valorisatie

·       Ontwikkeling meetinstrument: percepties van leerlingen op team teaching:

o   Simons, M., Coetzee, S., Baeten, M. & Schmulian, A. (2019). Measuring learners' perceptions of a team-taught learning environment : development and validation of the Learners' Team Teaching Perceptions Questionnaire (LTTPQ).Learning environments research: an international journal - ISSN 1387-1579 - (2019), p. 1-14

o   Simons, M. & De Weerdt, D. (2022). How do learners perceive team teaching? Development and validation of the Learners' Team Teaching Perceptions Questionnaire (LTTPQ). ICERI2022. 843-851.

·       Populariserende publicatie: Simons, M. & Baeten, M. (2021). It takes two to team teach. It takes a team to teach : het wat, waarom en hoe van team teaching. De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren / De Man, L. [edit.]; Gallin, E. [edit.]. Brussel, Politeia, 35-49.

b. Leren van en met elkaar – lesson study

LESSAM - Lesson study als hefboom voor het leren van leraren en leerlingen in het wiskunde-onderwijs (01/10/2020 - 30/11/2023) – Elke Struyf i.s.m. Edubron

Valorisatie:

·       in ontwikkeling

·       Bodvin, K., Barbier, K., Struyf, E. & Donche, V. (2020). Lesson Study: samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren. Acco. (124 p.)

c. Schoolontwikkeling en professionalisering   

FWO SBO project (KULeuven-UAntwerpen) ‘Financial Literacy @ School’ – Teacher design teams as platforms for professional development  (2017-2021) PhD Boukje Compen and PhD Kaat Iterbeke, promotors Wouter Schelfhout (UA) and Kristof De Witte (KUL)

Valorisatie:

  • Praktijkgerichte publicaties:
    • Schelfhout, W., Sprangers, P., Lochten, L., Vanthournout, G. & Buckinx, A. (2019). Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs. Lannoo Campus, Leuven.
    • Schelfhout, W. (2017). Towards data for development: a model on learning communities as a platform for growing data use. In: Data Analytics Applications in Education (Eds. Jan Vanthienen and Kristof De Witte), 37-82. Taylor and Francis.
    • Schelfhout, W., Bruggeman, K., Bruyninckx, M. (2015). Vakdidactische leergemeenschappen, een antwoord op professionaliseringsbehoeften bij leraren voortgezet onderwijs? Tijdschrift voor lerarenopleiders, 36(4) 2015, 63-82, Themanummer PLG.
    • Schelfhout, W. (2015). Vakdidactische leergemeenschappen. Veelbelovende aanpak om aan binnenklasdifferentiatie te doen. Breedbeeld, juni-aug, jg. 7.
    • van Keulen, H., Voogt, J., van Wessum, L., Cornelissen, F. & Schelfhout, W. (2015). Professionele leergemeenschappen in onderwijs en lerarenopleiding.  Tijdschrift voor lerarenopleiders, 36(4) 2015, 143-160, Themanummer PLG.
  • CNO opleidingen mbt ‘Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs – procescoaching’ CNO Team school

EDBI - Ondersteuning van leraren(teams): ontwikkeling van een model en instrumentarium om effectiviteit in kaart te brengen. 01/05/2021 - 30/09/2022 (OBPWO 21.02) – Elke struyf i.s.m. KULeuven

Valorisatie:

EDBI-instrument met gebruikershandleiding kan gratis gedownload worden – voor pedagogisch begeleidingsdiensten, beleidsteams in scholen, nascholers, leersteuncentra:

  • Het EDBI-instrument - Effectmeting van Doelgerichte Begeleidingsinterventies:

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/formulieren/default.aspx?id=18747

  • Gebruikershandleiding:

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/formulieren/default.aspx?id=18748

  • Voor meer info:

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsonderzoek/project/1582

Identificatie en analyse van praktijken van gerichte inzet en ontwikkeling van competenties van leerkrachten in de laatste jaren van het lager onderwijs. (01/10/2015 - 31/03/2017) – Elke Struyf

Valorisatie:

·       Inspiratieboek: Struyf, E., Van Mieghem, A., Simons, M., Vandervieren, E., Casteleyn, J., & Smits, T. (2017). Flexibel lesgeven: leidraad voor het inzetten en ontwikkelen van lerarencompetenties in het lager onderwijs. LannooCampus (200 p.).

·       Populariserende publicatie: Van Mieghem Aster, Struyf Elke, Simons Mathea, Vandervieren Ellen, Casteleyn Jordi, Smits Tom. (2021). Inspelen op uitdagingen in het lager onderwijs via een competentiegericht personeelsbeleid. De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren / De Man, L. [edit.]; Gallin, E. [edit.]. 125-139

d. Lerarenopleiding en startende leraren

BaCoBeLe - instrument (2018) – Elke Struyf

Valorisatie:

·       Populariserende publicaties:

o   Struyf, E. (2018). Aanvangsbegeleiding in het (secundair) onderwijs: ontwikkeling en validering van een vragenlijst om ondersteuningsinitiatieven in kaart te brengen. In: De Vos, S., De Wilde, J., & Beausaert, S. (Red.). Start to teach: inspiratiegids over aanvangsbegeleiding in het onderwijs (p. 33-54). Garant.

Vlaamse Overheid (SBO, 2023-2024) De instroom en uitstroom in het lerarenberoep vanuit vergelijkend perspectief. Wouter Schelfhout i.s.m. KULeuven

Valorisatie:

·       Beleidsaanbevelingen Departement Onderwijs en Vorming

Pilootproject ter versterking van de lerarenopleidingen, in nauwe relatie met actoren die instaan voor het verdere professionele continuüm van de leraar (2021-2023) - Tom Smits, Jordi Casteleyn, Jelle De Schrijver i.s.m. Katrien Cuyvers (hoofdpromotor - Edubron)