Belangrijke topics hierbij zijn wiskundeonderwijs, duurzaamheidseducatie, dialoog over en omgaan met controverse inzake wetenschappen in het onderwijs.
a. Wiskunde onderwijs
Semi-automatisch beoordelen en feedback geven bij het trainen van wiskundige bekwaamheid: een quasi-experimentele studie naar leer-effectiviteit, betrouwbaarheid en tijdwinst (01/11/2019 - 31/10/2023) – Drs. Filip Moons, promotor Ellen Vandervieren
LESSAM - Lesson study als hefboom voor het leren van leraren en leerlingen in het wiskunde-onderwijs (01/10/2020 - 30/11/2023) – Elke Struyf i.s.m. Edubron
b. Duurzaamheidseducatie
FWO SBO project (KULeuven-UAntwerpen-Artevelde) ‘Valorization and validation of Integrated Education for sustainable development at School (VALIES)’ – Promoting EDO by means of professional learning communities (2017-2021) – Peter Van Petegem, Jan Vanhoof, Sven De Maeyer, Ellen Claes, Vincent Donche, Wouter Schelfhout i.s.m. Arteveldehogeschool
Valorisatie:
· Website: https://www.edoschool.be/#/
· CNO-opleidingen:
o De kracht van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling op school (www.uacno.be/21OND998 )
o Duurzaamheid en mode (www.uacno.be/22ECO034A)
o Duurzaamheid in chemie
o Maak energie-omzettingen bruikbaar in de klas (www.uacno.be/21FYS028A)
c. Dialoog en controverse
Klimaatburgers. Van klimaatcontroverse naar klimaatverbinding (14/12/2022 - 31/03/2023) - Jelle De Schrijver
Misverstanden over wetenschap bij leerlingen uit de secundaire school aanpakken via filosofische dialoog: een empirische studie (01/10/2021 - 30/09/2025) – Dra. Lotte Boven, promotoren Jelle De Schrijver, Rianne Pinxten, Peter Van Petegem