Tentoonstelling op Stadscampus pakt uit met nieuw werk, kunst om te voelen en inclusieve audiogids

Permanente kunstexpo Museum to Scale breidt uit met vijftig werken

Op vrijdag 17 november wordt het uitgebreide Museum to Scale ingehuldigd. 105 minikunstwerken, inclusief twee ‘voelkunstwerken’, vallen te bewonderen. Een inclusieve audiogids vertelt het verhaal achter vijf van de stukken.

Op de campussen van UAntwerpen valt heel wat kunst te beleven. In Gebouw R (Stadscampus) kan iedereen sinds 2019 de permanente tentoonstelling ‘Museum to Scale’ bezoeken. De expo breidt nu uit naar de eerste verdieping van het gebouw. “Op de benedenverdieping konden bezoekers al een vijftigtal minimuseumzaaltjes zien, elk daarvan met een werk op schaal van een Belgische kunstenaar”, vertelt Ines Van Meerbeeck (cultuurdienst Rubi). “Op 17 november worden vijftig nieuwe werken ingehuldigd.”

Museum to Scale is het geesteskind van galeristen Ronny en Jessy Van de Velde. Zij vroegen een honderdtal kunstenaars om hun kunst in het klein te ensceneren. Het resultaat is een collectie van doosvormige kijkkasten waarin miniwerken worden getoond. In 2019 verwierf Kunst op de Campus Universiteit Antwerpen de verzameling. “Wie door de gangen van Gebouw R wandelt, gaat op reis door het Belgisch kunstlandschap”, vertelt UAntwerpen-rector Herman Van Goethem. “Voorheen was al werk van voor het jaar 2000 te bewonderen. De uitbreiding van het museum werpt nu ook een licht op een recenter luik van onze kunstgeschiedenis.”

Met ook een pilootproject

De afgelopen twee jaar hebben Kunst op de Campus en Rubi ook gewerkt aan de toegankelijkheid van Museum to Scale. “Samen met het OPEN Expertisecentrum voor toegankelijke Media en Cultuur van UAntwerpen werd een pilootproject opgestart, waarbij we met verschillende kunstenaars en ervaringsdeskundigen samenwerkten aan een inclusieve audiogids,” vertelt prof. Nina Reviers, verbonden aan het Departement Toegepaste Taalkunde. “Daardoor kan je nu enkele werken uit de collectie ontdekken door te horen of te voelen. Het is alvast een eerste stap om kunstbeleving op de campus toegankelijk voor iedereen te maken.”

Bij vijf werken op de benedenverdieping is telkens een QR-code geplaatst waarmee je de audiogids kan openen op je gsm. Reviers: “Zo kan je luisteren naar extra uitleg over het werk mét audiobeschrijving, maar je kan ook lezen via ondertiteling of volgen in Vlaamse Gebarentaal.” De audiogids laat je de werken ook op een poëtische manier ervaren: het werk van Arne Quinze bijvoorbeeld is vertaald naar poëzie, via een artistieke soundscape. Tussen alle werken staan ook twee voelkunstwerken die je aanzetten om kunst met je handen en niet alleen je ogen te ervaren. Reviers: “Met dit project willen we de collectie toegankelijker maken, en alle bezoekers inspireren om na te denken over de verschillende zintuiglijke manieren waarop mensen kunst ervaren.”