Letteren en Wijsbegeerte

Israel/Palestine: Two States or One? A Historical Perspective

16/05/2024 - lezing door Bernard Wasserstein

Het Instituut voor Joodse StudiesPower in History, Centrum voor Stadsgeschiedenis en de faculteit Letteren en Wijsbegeerte organiseren een tweedelige lezingenreeks over de geschiedenis achter het conflict in de Gazastrook. Het eerste deel vindt plaats op 16 mei met Bernard Wasserstein als spreker, in het najaar mag je nog de lezing Wat blijft! intergenerationele trauma’s na collectief geweld van Christophe Busch verwachten.

Israel/Palestine: Two States or One? A Historical Perspective gaat in op de achtergrond van de huidige discussie over manieren om het Israëlisch-Palestijnse conflict op te lossen, dat zijn oorsprong vindt in de vorige eeuw. Evoluerende ideologische, strategische en demografische druk heeft vorm gegeven aan het debat tussen voorstanders van 'één compleet Palestina' en voorstanders van een opdeling van het betwiste Heilige Land. Vanaf het begin onder het Britse mandaat tussen 1920 en 1948 tot op de dag van vandaag heeft de kwestie zionisten en Palestijnen zowel intern als van elkaar gescheiden. In deze lezing onderzoekt Wasserstein de obstakels die de verwezenlijking van zowel unitaire als separatistische visies in de weg hebben gestaan.

Over de spreker

Bernard Wasserstein is emeritus hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Chicago. Hij is geboren in Londen en opgeleid in Oxford. Hij doceerde aan universiteiten in Groot-Brittannië en de VS en bekleedde gastposities in Israël, Duitsland en Zweden. Van 1996 tot 2000 was hij voorzitter van het Oxford Centre for Hebrew and Jewish Studies. Hij was een Guggenheim Fellow in 2008 en is Corresponding Fellow van de British Academy. Zijn boeken, die in meer dan een dozijn talen zijn vertaald, zijn onder andere Israel and Palestine, Divided Jerusalem, en On the Eve: The Jews of Europe Before the Second World War (bekroond met de Yad Vashem International Book Prize, 2013). Zijn laatste boek, A Small Town in Ukraine, is gepubliceerd door Allen Lane/Penguin Books.

16 mei 2024 - 17u00

Stadscampus UAntwerpen - Gebouw C - C.002

Voertaal: Engels

Deelname is gratis, inschrijven kan via: ijs@uantwerpen.be