“Je dankbaarheid uiten is echt een krachtige tool”

Mind Matters Week stelt mentaal welzijn van studenten een week lang centraal

Half november focust UAntwerpen jaarlijks een week lang op het mentaal welzijn van haar studenten. De Mind Matters Week biedt lezingen en workshops aan, maar zorgt ook voor geluksmomenten op de campus. Zo kunnen studenten aan yoga doen, hondjes knuffelen en een boodschap krijten op dankbaarheidsmuren.

Het taboe rond mentaal welzijn is stilaan aan het afbrokkelen. Meer en meer mensen spreken open over het thema. Dat is ook zo op de Universiteit Antwerpen. De overgrote meerderheid van de gesprekken die studenten hebben op het STIP (studenteninformatiepunt) gaan over een psychologisch thema.

“Tijdens het academiejaar 2022-23 was dat het geval in 74% van de gesprekken”, vertelt studentenpsycholoog Vicky Feremans. “Thema’s als identiteit en zelfvertrouwen (28%), stress (14%) en faalangst (12%) zijn de meest besproken topics. De cijfers geven aan dat onze studenten bezig zijn met hun mentaal welzijn, en dat ze professionele hulp durven in te roepen.”

Yogasessies en boksen

Om het bewustzijn rond het thema nog te vergroten, organiseert de Antwerpse universiteit in de week van 13 november haar jaarlijkse Mind Matters Week. Het mentaal welzijn en de preventie van psychologische problemen bij studenten worden gedurende een week in de kijker gezet. Er wordt niet alleen gefocust op het persoonlijke welbevinden, maar ook op dat van de mensen om je heen.

Hondjes knuffelen of een yogasessie? Ook dit jaar kan het weer tijdens de Mind Matters Week op UAntwerpen.

Vijf dagen lang staan er activiteiten op de agenda. Er zijn onder meer lezingen over het belang van een goede slaapkwaliteit, mindfulness en het versterken van je mindset geprogrammeerd. Ook is er live muziek op de campus, en kunnen studenten yogasessies volgen, onder meer op de achtste verdieping van het MAS. Wie het nog wat expressiever wil, kan deelnemen aan een workshop boksen om even de gedachten op nul te zetten als middagpauze.

Dankbaarheidsmuren

Ook dit jaar komen er weer … hondjes naar de campussen. Tijdens hun middagpauze mogen de studenten naar hartenlust knuffelen met de viervoeters. Dat contact met dieren voor heuse geluksmomentjes zorgt, staat als een paal boven water. Een van de nieuwe initiatieven tijdens deze editie van de Mind Matters Week zijn de dankbaarheidsmuren.

“Op de ramen van enkele komida-vestigingen – de studentenrestaurants van UAntwerpen – mag iedereen met een krijtstift een boodschap van dankbaarheid achterlaten”, vertelt Femme Swinnen, coördinator van de Mind Matters Week. “Je dankbaarheid uiten is een heel krachtige tool voor je mentaal welzijn. Iedereen zou geregeld stil moeten staan bij datgene waar je dankbaar voor bent.”

Het volledige programma vind je op www.uantwerpen.be/mindmattersweek.