Campus Drie Eiken krijgt gloednieuwe fuifplek

UAntwerpen realiseert nieuwe zaal voor 500 feestvierders op site Fort VI in Wilrijk

De studenten van UAntwerpen kijken nu al reikhalzend uit naar het academiejaar 2026-27: vanaf dan zullen ze hun TD’s en andere feestjes kunnen organiseren in gloednieuwe fuifinfrastructuur op Campus Drie Eiken. Twee bestaande loodsen en een nieuw te bouwen volume worden the place to be voor de feestende studenten.

Generaties studenten hebben heel fijne herinneringen aan zalen zoals de Spoed, de Konijnenpijp, de Hagar en het Biokot. Het zijn de legendarische namen van voormalige fuiflocaties op Campus Drie Eiken, op de site van Fort VI in Wilrijk. In september 2021 gingen die zalen dicht omdat ze niet meer beantwoordden aan de nieuwe normen, onder meer op het vlak van ventilatie.

De gloednieuwe fuifzaal zal een capaciteit tot 500 mensen hebben.

Een domper voor de studenten, maar UAntwerpen bleef niet bij de pakken zitten. Een grote spiegeltent werd enkele maanden lang de feestplek bij uitstek. De universiteit gaf in tussentijd een scoutslokaal op de fortsite een opknapbeurt: sinds november 2022 kunnen de studenten er in de loop van de week TD’s organiseren. De scouts gebruiken het lokaal in het weekend. Enkele van de vroegere zalen konden vervolgens heropenen, maar uitsluitend voor zittende activiteiten, zoals cantussen en een film- of spelletjesavond.

Extra troef voor campus

De universiteit bestudeerde ook de mogelijkheid om op de campus een volledig nieuwe en multifunctionele infrastructuur te realiseren voor activiteiten van studentenverenigingen. Dat voornemen wordt nu ook werkelijkheid. “Als alles volgens plan verloopt, krijgen de studenten in het academiejaar 2026-27 een gloednieuwe fuifzaal met een capaciteit tot 500 personen ter beschikking”, zegt Herwig Leirs, rector-elect van UAntwerpen. “Samen met de nieuwe projecten elders op de campus, waar onder meer studentenkoten, een sporthal en een nieuw studentenrestaurant komen, geeft de fuifinfrastructuur Campus Drie Eiken een extra troef.”

De twee loodsen anno 2024. De architecten vertrekken vanuit de bestaande infrastructuur.

Petillon Ceuppens architecten bv kwam als winnaar uit de aanbestedingsprocedure. Zij vertrekken vanuit het voormalige Biokot en Konijnenkot, twee loodsen die gedurende tientallen jaren gebruikt werden voor studentenfeestjes. Het Biokot wordt omgevormd tot een halfoverdekte buitenruimte, in het Konijnenkot komen twee kleinere zalen, voor 60 en 120 personen.

Integratie landschap

Een nieuw te bouwen volume wordt aan de achterkant van de beide loodsen gebouwd, deels verzonken in het hellende landschap. Leirs: “Het nieuwe volume huisvest de grote zaal en de nodige technische en logistieke ruimtes. Dat de nieuwbouw deels verzonken is, moet – samen met onder meer akoestische sassen en isolerend materiaal – geluidsoverlast doen vermijden en het groene karakter van de omgeving bewaren.”

Bedoeling is ook om de omliggende zones te heractiveren en veiliger te maken voor de vele fietsers en voetgangers die er dagelijks passeren. Zo heeft de universiteit de intentie om de betonnen toegangsweg  grotendeels te ontharden en vergroenen.