Het ABC van 5G: een snelcursus over snelle telecommunicatie

UGent, VUB en UAntwerpen lanceren nieuwe opleiding in kader van levenslang leren

Bedrijfsleiders en managers wegwijs maken in de wereld van 5G-technologie. Dat is het doel van The ABC of 5G. Technical, Business and Regulation Perspectives, een nieuwe opleiding aangeboden door UGent, VUB en UAntwerpen. Drie dagen lang verdiepen studenten zich in alle facetten van de technologie.

Op steeds meer plaatsen in ons land wordt 5G uitgerold. De vijfde generatie in mobiele netwerken luidt een nieuw tijdperk in op het vlak van telecommunicatie. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om nog sneller online te surfen op je smartphone. Die verbetering is niet alleen goed nieuws voor de consument, ook voor bedrijven openen er heel wat deuren. 5G overtroeft zijn voorganger namelijk niet alleen met hogere up- en downloadsnelheden, ook worden andere toepassingen met veel meer devices of veel kleinere vertragingen mogelijk. Daardoor is het mobiel netwerk beter bereikbaar en geraakt het minder snel overbelast.

Om de technologie zo goed mogelijk in te zetten binnen een organisatie, is uiteraard een goede basiskennis vereist. Aan die nood komen UGent, VUB en UAntwerpen tegemoet met een nieuwe – Engelstalige – opleiding: The ABC of 5G. Technical, Business and Regulation Perspectives. Drie dagen lang worden de deelnemers ondergedompeld in de wereld van 5G aan de hand van boeiende lezingen, casestudies en interactieve discussies.

Multidisciplinair

De uitgebreide cursus wil de studenten handvaten aanreiken om 5G optimaal in te zetten binnen een organisatie. In de praktijk komt daar namelijk heel wat bij kijken. Het uitrollen van de nieuwe technologie binnen een onderneming is niet alleen een technisch vraagstuk, maar heeft ook economische gevolgen. Daarnaast is er ook regelgeving waaraan organisaties zijn gebonden. Door de kennis van drie universiteiten te bundelen in één opleiding, kunnen de deelnemers problemen en uitdagingen langs verschillende invalshoeken benaderen. Zo kunnen ze goed geïnformeerde beslissingen nemen om succesvol 5G-oplossingen te integreren.

"De samenwerking van gerenommeerde experts op het vlak van verschillende 5G-gebieden zoals radio, core, edge en cloud computing, regelgeving en techno-economische implicaties heeft een veelomvattende cursus opgeleverd”, vertelt prof. Johann Marquez-Barja (UAntwerpen). “Deze opleiding verzamelt al die informatie in één bijscholing. Deelnemers hebben daardoor toegang tot alle nodige gegevens, vaardigheden en kennis om hun organisaties klaar te stomen voor succes in het tijdperk van 5G."

Levenslang leren

The ABC of 5G is de nieuwste opleiding binnen het aanbod van de Nova Academy, een initiatief van UAntwerpen, UGent en VUB. Het doel? Het levenslang leren in Vlaanderen versterken onder het motto “Bringing Learning to (your) life”.

Sinds 2021 biedt Nova Academy een waaier van kort- en langlopende opleidingen aan, van lezingen over korte cursussen (microcredentials) tot postgraduaten. Het platform wil alumni en burgers blijvend meenemen in ontwikkelingen binnen hun domein en hen nieuwe domeinen laten ontdekken, om zo bij te dragen aan de noden van de maatschappij.