UAntwerpen maakt komaf met wegwerpkoffiebekers
Universiteit schakelde ook in studentenresto’s al grotendeels over naar herbruikbare verpakkingen
Nog snel een koffietje en dan naar de les: een vaste gewoonte voor veel studenten en docenten. Op de campussen Groenenborger en Middelheim van UAntwerpen gaat het ritueel niet langer gepaard met een gigantische hoop wegwerpbekertjes. Het systeem met herbruikbare bekers lijkt aan te slaan.
De Universiteit Antwerpen zet al meerdere jaren in op herbruikbaar materiaal in alle vestigingen van komida, de studentenrestaurants. Na enkele proefperiodes ging de universiteit in zee met de Duitse firma Vytal. “In onze restaurants werken we nu met twee herbruikbare potjes”, legt komida-coördinator Filip Verplancke uit. “Slaatjes, soep, warme maaltijden voor take-away: we gebruiken geen wegwerpmateriaal meer.”
Geen extra werk
Het systeem werkt zonder waarborg. Wie een potje meeneemt of terugbrengt, registreert die handeling via de app van Vytal. “Voor de individuele gebruiker is het systeem gratis, de universiteit betaalt alleen een kleine servicekost. Wie een potje ontleent, heeft veertien dagen tijd om het weer in te leveren. Gebeurt dat niet, dan rekent de app de gebruiker tien euro aan. Het systeem zorgt dus niet voor extra werk voor onze medewerkers. De reiniging van de potjes gebeurt in onze komida’s, maar dat lukt perfect in de bestaande wasstraten.”
De voorbije maanden wist UAntwerpen zo 7768 liter afval – het equivalent van 129 vuilniszakken – te vermijden. Komida gaat verder op de ingeslagen weg en heeft ook concrete plannen om de wegwerppotjes waarin desserts geserveerd worden, te vervangen door herbruikbare potjes.
Unieke aanpak
Ook buiten de restaurants wordt werk gemaakt van de verduurzaming. Zo loopt er op de campussen Groenenborger en Middelheim een proefproject met herbruikbare koffiebekers, ook van Vytal. Studenten en medewerkers kunnen er in zelfbediening koffie kopen. Wie geen eigen tas bij heeft, kan een herbruikbare beker gebruiken. Die aanpak, zonder waarborg te betalen, is uniek in België.
“Het nemen of terugbrengen van een beker gebeurt via een QR-code”, zegt Verplancke. “We zijn er in september mee gestart en de nieuwe aanpak lijkt te werken. Het aantal verkochte koffies ligt zeker even hoog, zelfs ietsje hoger dan vorig jaar. Het proefproject loopt tot einde december. Bij een gunstige evaluatie wordt het in januari uitgerold over alle campussen van UAntwerpen.”