Universiteit en hogescholen zetten schouders onder master in het basisonderwijs

Nieuwe opleiding op UAntwerpen, AP en KdG versterkt leerkrachten

UAntwerpen wil samen met AP Hogeschool en Karel de Grote Hogeschool een master basisonderwijs inrichten vanaf het academiejaar 2025-2026. De opleiding moet via wetenschappelijke kennis de lespraktijk van de leerkrachten basisonderwijs versterken en draagt bij aan het oplossen van het lerarentekort.

De master basisonderwijs (MaBaO) bouwt voort op de professionele bachelors kleuteronderwijs en lager onderwijs. “Door middel van activerend, studentgecentreerd en competentiegericht onderwijs en in samenwerking met het werkveld leidt de nieuwe opleiding studenten op tot expert leraars en teacher leaders die oplossingen bieden voor kwaliteitsvraagstukken in scholen, en dat op een wetenschappelijk onderbouwde manier,” zegt Chris Van Ginneken, vicerector onderwijs op UAntwerpen.

Samenwerking met hogescholen

Voor de nieuwe opleiding gaat coördinator UAntwerpen in zee met Karel de Grote Hogeschool en AP Hogeschool, twee partners binnen de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen. Universiteit en hogescholen werken al jaren samen op het vlak van onderwijs en onderzoek. Voor het uitbouwen van de wetenschappelijke expertise in het domein basisonderwijs wordt een beroep gedaan op de expertise van de onderzoeksgroepen Edubron en Didactica (UAntwerpen), op die van het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs (KdG) en het kenniscentrum Educatie-innovatie (AP).

Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs die net hun professionele bachelor behaalden, moeten eerst een schakelprogramma van 60 studiepunten volgen vooraleer ze met de master kunnen starten. De master zelf telt ook 60 studiepunten, het equivalent van één volledig academiejaar.

Lerarentekort aanpakken

Binnen vijf jaar mikt de opleiding op 50 studenten. Verwacht wordt dat het aantal inschrijvingen jaar na jaar zal toenemen. Met de nieuwe masteropleiding wil voormalig Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts de leerkracht versterken met extra expertise en het lerarentekort aanpakken.

UAntwerpen, KdG en AP dienden op 1 oktober gezamenlijk een dossier in bij de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie), een onafhankelijke instelling die de kwaliteit van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Nederland beoordeelt. “Als het licht op groen gaat, starten we volgend academiejaar”, blikt Van Ginneken vooruit.