Ook directeurs nemen plaats op de schoolbanken

Vertrouwd postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs op UAntwerpen zit in nieuw jasje

Op de schouders van schooldirecteurs rust een groot pakket aan verantwoordelijkheden. Het gecertificeerd postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs ondersteunt hen al meer dan tien jaar bij het opnemen van die taak. De opleiding, georganiseerd door UAntwerpen, kreeg een grondige update en speelt zo in op de verander(en)de noden in het onderwijslandschap. Duidelijk met succes, want de opleiding is met 100 cursisten meteen volzet, en dit al voor het vierde jaar op rij.

Het Centrum Voor Andragogiek, verbonden aan de Universiteit Antwerpen, heeft meer dan een halve eeuw expertise in het opleiden van schooldirecties. CVA biedt een driejarig postgraduaat aan, waar leiders van secundaire scholen uit het Katholiek Onderwijs Vlaanderen begeleid worden in het ontwikkelen van de nodige competenties voor hun belangrijke en veeleisende taak. Na dit postgraduaat zetten de schoolleiders hun professionaliseringstraject verder bij CVA via de op maat geschreven programma’s van de permanente vorming. In het schooljaar 2023-2024 volgden liefst 276 deelnemers het postgraduaat en 283 de permanente vorming.

Scala aan taken

“Deelnemen is niet verplicht, maar wordt vanuit de koepel wel sterk aanbevolen,” zegt Luc Pierrart, directeur CVA. “De directieleden volgen de opleiding terwijl ze in service zijn. Herkenbaarheid en toepasbaarheid van aangereikte inhouden zijn dan ook een must. Zo krijgen ze opdrachten mee die inspelen op hun dagdagelijkse ervaringen. Het belang van (permanente) professionalisering neemt almaar toe. Directeurs dragen immers de verantwoordelijkheid voor een hele school, wat zich vertaalt in een scala aan taken met elk op hun beurt specifieke competenties. De opleiding beantwoordt aan een grote nood om dit op een kwaliteitsvolle en wetenschappelijk onderbouwde manier te doen.”

Op 17 september beginnen 100 directieleden aan het postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs.

Om nog beter te kunnen inspelen op de evoluties in de onderwijswereld, zit het postgraduaat vanaf dit schooljaar in een nieuw kleedje. Pierrart: “Inhoudelijk liggen de accenten op leiderschapsontwikkeling, mens en organisatie, schoolontwikkeling en reflectie. Binnen het luik mens en organisatie krijgt HR een prominentere rol toebedeeld. Het lerarentekort is een feit. Het is belangrijk om de nodige skills te ontwikkelen om leerkrachten aan te trekken én te ondersteunen zodat ze hun job blijven uitoefenen. Ook dat is een taak van de schooldirecteur. De directeur zelf wordt niet vergeten en daarom gaat reflectie eveneens een belangrijkere rol spelen: directeurs staan zelf onder druk, ook zij moeten tools aangeboden krijgen om het vol te blijven houden.”

Belangrijke groepsband

Het informele aspect van het postgraduaat is voor de deelnemers ook een grote troef. “De directieleden willen netwerken”, legt coördinator Isabella Vinck uit. “De opleiding duurt drie jaar: de groepen blijven samen, ook in de postacademische vorming achteraf. Je creëert op die manier een professionele band waar cursisten ervaringen in een veilige omgeving kunnen delen. Zo hebben we een groep directieleden die intussen al 33 jaar naar onze cursussen komt. Die groepsband is voor hen zeker belangrijk.”

cva.uantwerpen.be