UAntwerpen zet onderzoeksproject met Hebrew University verder

De Universiteit Antwerpen zal een lopend onderzoeksproject met de Israëlische Hebrew University of Jerusalem verderzetten. De Ethische Commissie Mensenrechten adviseerde negatief, maar het Bestuurscollege van de universiteit verwierp dat advies.

Het Bestuurscollege van de Universiteit Antwerpen heeft zich gebogen over een lopende samenwerking met de Hebrew University of Jerusalem. De Ethische Commissie Mensenrechten van UAntwerpen adviseerde recent negatief over verdere samenwerkingen met deze Israëlische universiteit, met name omwille van haar bijdragen aan opleidingsprogramma’s van het Israëlische leger.

Rector Herman Van Goethem vond dit een te smalle basis en was van oordeel dat de Hebrew University ook gehoord moest worden. Hij vroeg daarom een heroverweging van dit interne advies en legde de kwestie voor aan het Bestuurscollege. Dat orgaan heeft het negatief advies verworpen en beslist om de samenwerking met Hebrew University verder te zetten.

“Uit een meer diepgaande risicoanalyse, aangevuld door kritisch overleg met het bestuur van Hebrew University, blijkt dat er geen indicaties zijn voor een risico op betrokkenheid van deze universiteit bij ernstige en/of systematische schendingen van mensenrechten”, aldus rector Van Goethem. “Uiteraard zijn universiteiten veelstemmige biotopen, maar als universiteit voert Hebrew University een beleid dat kritisch staat tegenover de opeenvolgende regeringen Netanyahu.”

Rector-elect Herwig Leirs schaart zich achter de beslissing van het Bestuurscollege. “Het optreden van het Israëlisch leger in Gaza heeft afgrijselijke gevolgen voor de burgerbevolking, maar de beslissing over verdere samenwerking met de Hebrew University, trouwens in een Europees onderzoeksproject met ettelijke partners uit meerdere landen, werd genomen na grondige discussie op basis van zorgvuldig onderzoek door de rector en op basis van de huidige kennis. Tegelijk stel ik vast dat we niet bij machte zijn om de activiteiten van een buitenlandse universiteit nog diepgaander te onderzoeken; dit overstijgt een universiteit als instelling. Verdere vragen kunnen alleen op een hoger niveau worden beantwoord. Ik denk dan in de eerste plaats aan Europa.”