Vooral vrouwen (64%) combineren hun werk met studies aan Antwerpse universiteit

Je bent nooit te oud om te leren. Daar zijn de 1117 werkstudenten aan de Universiteit Antwerpen het levende bewijs van. Maar wie zijn ze? Wat drijft hen? Het Centrum voor Werken en Studeren dook in inschrijvingsdata en enquêtes om de werkstudent beter te leren kennen.

De combinatie van werken en studeren is niet eenvoudig, maar wint de laatste jaren aan populariteit. “Het aantal inschrijvingen is door de jaren heen langzaam gestegen, met uitzondering van het academiejaar 2017-2018, toen de registratieprocedure voor
werkstudenten veranderde”, vertelt April Ward van het Centrum voor Werken en Studeren (Centrum WeST). “Ter vergelijking: in het academiejaar 2009-2010 waren er nog maar 284 werkstudenten aan onze universiteit. Afgelopen academiejaar telden we er 1117.”

“Elke werkstudent begint zijn of haar studietraject met een eigen achtergrond en motivatie. Om hier meer inzicht in te krijgen, deden we een bevraging. 488 van onze 1117 werkstudenten vulden de vragenlijst in.”

Vrouwen in de meerderheid

De redenen om aan een (nieuwe) studie te beginnen, zijn voor elke werkstudent anders. Ward: “We vroegen de 488 respondenten om in de survey hun verschillende drijfveren aan te duiden. Het grootste deel (69%) gaf ‘persoonlijke interesse’ als motivatie aan. Ook nieuwe jobperspectieven binnen (53%) en buiten (46%) hun huidige sector speelden een belangrijke rol. De helft van de respondenten wil meer vakkennis opdoen. 38% mikt met hun nieuwe diploma op betere loonvoorwaarden.”

Lang niet iedereen begint met dezelfde bagage aan de meet. “Bij 57,4% was een professionele bachelor het hoogste behaalde diploma. Dat is veruit de grootste groep. 23,8% behaalde al een masterdiploma. 9,9% had enkel een diploma secundair onderwijs op zak.”

Nog enkele interessante cijfers: de helft van alle werkstudenten aan UAntwerpen is tussen de 26 en 35 jaar oud. Het zijn voornamelijk vrouwen (64%) die werken en studeren combineren.

Populaire richtingen

​De meeste werkstudenten volgden een masteropleiding (41%). 37% koos voor een schakel- of voorbereidingsprogramma, terwijl 20% zich inschreef voor een bacheloropleiding.

Het afgelopen academiejaar bood de Universiteit Antwerpen werkstudententrajecten binnen 18 opleidingen aan. De meeste werkstudenten (28,5%) studeren aan de Faculteit Sociale Wetenschappen, waarbij bijna de helft (49,7%) kiest voor de master opleidings- en onderwijswetenschappen. Aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, waar 20,1% van de werkstudenten ingeschreven staat, is de master verpleegkunde en vroedkunde het populairst (77,2%). Ook de opleiding rechten is in trek bij werkstudenten (10,6%). Binnen de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, waar 11% van de werkstudenten studeert, zijn vooral de opleidingen geschiedenis (29,3%) en wijsbegeerte (27,6%) geliefd.

Pittige jaren

Achter elk inschrijvingscijfer schuilt een persoonlijk verhaal. Dat van Anita Van Osta bijvoorbeeld, die met 21 jaar ervaring als verpleegkundige in 2020 begon aan de master in verpleeg- en vroedkunde. "Ik wilde mijn kennis van het vak verdiepen," zegt ze. "De combinatie van studie, werk en een jong gezin was een uitdaging, maar de praktijkgerichte opdrachten sloten naadloos aan bij mijn werkervaringen."

Na vier pittige studiejaren had Anita haar masterdiploma op zak. "Zonder de steun van mijn werkgever en omgeving was het me niet gelukt. Maar zonder intrinsieke motivatie kom je er niet. Voor wie twijfelt, raad ik aan de sprong te wagen. Het heeft van mij in ieder geval een betere verpleegkundige gemaakt."

Ook interesse in de combinatie werken en studeren?

Neem dan een kijkje op de website. Of kom op donderdag 12 september naar de infoavond van Centrum WeST. Je kan er een algemene infosessie over werken en studeren bijwonen, gevolgd door een infosessie over de opleiding die jou interesseert. Na afloop kan je ook kennismaken met enkele werkstudenten.