Coöperatieve en verbonden groene distributieoplossingen voor een tijdperk van geoptimaliseerde zero-emissie last-mile logistiek (GREEN-LOG). 01/01/2023 - 30/06/2026

Abstract

GREEN-LOG versnelt systemische veranderingen voor duurzame stadslogistiek. Het project zet stadsplatforms op voor het stimuleren van sociale innovatie, het ontwerpen en inzetten van innovatieve leveringsoplossingen en maakt de ontwikkeling mogelijk van robuuste beleidskaders en coöperatieve bedrijfsmodellen die voortbouwen op effectieve samenwerking tussen de publieke en de private sector. Op operationeel niveau biedt GreenLog innovaties op basis van vrachtfietsen voor het ontwerp en de implementatie van duurzame microconsolidatie, multimodale pakketleveringen waarbij het openbaar vervoer wordt geïntegreerd, Logistics as a Service-platforms voor onderling verbonden stadslogistiek en geautomatiseerde leveringsconcepten met behulp van autonome voertuigen en robots. In deze context wordt in een 'Vlaamse Piloot' in de steden, Gent, Mechelen en Leuven het idee van een 'Logistics-as-a-Service' platform getest. Dit moet de efficiëntie verbeteren van de stedelijke logistiek binnen de lokale beleidskaders. De aanwezigheid van 3 steden moet ervoor zorgen dat de oplossingen niet beperkt blijven tot het lokale niveau, maar dat er uniformiteit ontstaat in het logistiek beleid op regionaal niveau. Verder wordt de aanpak toegepast en gevalideerd in vier steden en gebieden: Athene, Barcelona, Oxfordshire en Ispra. Er wordt speciale aandacht besteed aan de overdraagbaarheid van de voorgestelde innovaties, te beginnen met drie steden die de Griekse oplossingen op maat willen maken en kopiëren, en verder met een pan-Europees bereik met intensieve disseminatie acties, waarbij de basis wordt gelegd voor de oprichting van meerdere stadslogistieke Urban Living Labs.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Verkeersbeheer van de volgende generatie voor het versterken van CAV's-integratie, samenwerking tussen belanghebbenden en proactieve multimodale netwerkoptimalisatie (FRONTIER). 01/05/2021 - 30/04/2024

Abstract

FRONTIER beoogt de netwerk- en geïntegreerde verkeersbeheerstrategieën van de toekomst te bieden, rekening houdend met nieuwe soorten en modi van vervoer en geautomatiseerde voertuigen (inclusief hun logische en fysieke vereisten), het minimaliseren van vervuiling en capaciteitsknelpunten (inclusief congestie en files) , het terugdringen van het aantal ongevallen en de noodzaak om de mobiliteitskosten voor alle gebruikers (zowel burgers, overheden als bedrijven) te verlagen. Op operationeel niveau faciliteert FRONTIER de overgang naar veerkrachtige multimodale autonome mobiliteit door de processen van samenwerking en arbitrage tussen belanghebbenden vast te stellen en tegelijkertijd de bedrijfsmodellen te ontwikkelen die de commerciële levensvatbaarheid van de geïdentificeerde oplossingen aanpakken. FRONTIER zal autonome beheersystemen ontwikkelen, toepassen en testen, beveiligd door ontwerp, die voortdurend zullen evolueren met behulp van gegevens die worden gegenereerd door realtime monitoring van het transportsysteem, kennis gegenereerd door operators en besluitvormers, en simulatiemodellen die systeemoptimale oplossingen bieden die rekening houden met nieuwe mobiliteitsdiensten en -technologieën. Deze systemen zullen proactieve beslissingen ondersteunen en uitvoeren en onze visie realiseren om een ​​naadloze overgang naar een autonoom en geïntegreerd transportbeheer voor toekomstige mobiliteitsdiensten mogelijk te maken. FRONTIER zal worden gevalideerd in drie proeflocaties (Oxfordshire UK, Athens GR en Antewerp BE) gericht op drie hoofdthema's: slimme infrastructuur en CAV-integratie; Multimodale mobiliteit voor passagiers- en vrachtoverstijgende samenwerking; Netwerkprestatieanalyse voor planning en beleidsvorming. Om dit concept te verwezenlijken, volgt FRONTIER een efficiënte multidisciplinaire aanpak waarbij partners van 5 universiteiten en onderzoeksinstituten, 7 bedrijven, 5 vervoersautoriteiten uit drie verschillende Europese landen, een testbed voor verkeersmanagement en een internationale wegenfederatie worden samengebracht.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Responsive sustainable urban logistics - Best practices last mile en samenwerkingsmodellen in stadsdistributie (R!sult). 01/04/2019 - 31/03/2020

Abstract

This project involves bringing together knowledge on finished, running and planned projects on last mile and more collaborative co-operation models in city distribution, and the state of the art on what moves in this market.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Responsieve Duurzame Stedelijke Logistiek 01/03/2019 - 30/09/2020

Abstract

Dit projectvoorstel behandelt volgende onderzoeksvraag: RQ: Wat zijn potentiële duurzame en geïntegreerde samenwerkingsmodellen voor stedelijke goederenstromen, gegeven een bepaalde stad? De focus ligt op het testen van duurzame en geïntegreerde business cases binnen de stedelijke logistieke context, met inbegrip van alle mogelijke soorten stromen (B2B, B2C, retour, enz.). Dit voorstel tracht deze doelstelling te behalen door drie sub-onderzoeksvragen te beantwoorden in drie opeenvolgende werkpakketten. Om de duurzaamheid van de verschillende business cases te testen wordt eerst een data-driven rekenmodel opgesteld. Dit rekenmodel moet toelaten om de verschillende opties op een objectieve manier te vergelijken. RQ1: Wat zijn de belangrijkste componenten van een rekenmodel voor een duurzaam stedelijk logistiek beleid, zowel langs input- als outputzijde? Recente data over goederenstromen, zowel binnen als buiten steden, is echter zeer schaars. Dit verhindert een objectief overzicht op de stedelijke logistiek, wat het identificeren van opportuniteiten bemoeilijkt. RQ2: Welke goederenstromen vinden er plaats in de betrokken steden? De bevindingen uit de eerste twee werkpakketten worden vervolgens gebruikt om voorstellen tot pilootprojecten te becijferen. Deze pilootprojecten dienen uitgevoerd te worden in de betrokken steden en helpen met het identificeren van de barrières tussen de berekeningen en de werkelijke toepassingen. RQ3: Wat zijn de barrières om de resultaten van het rekenmodel te vertalen naar een effectieve, geïntegreerde reorganisatie van de stedelijke goederenstromen?

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject