Onderzoeksgroep

Expertise

Onderwijs vaardigheden en curriculumontwikkeling.

Ondervoeding ROB-RVT. 01/12/2009 - 30/11/2010

Abstract

Het project betreft onderzoek naar de prevalentie van ondervoeding in rustoorden voor bejaarden en rust-en verzorgingstehuizen, de factoren die er verband mee houden en de haalbaarheid van een screening en een meer systematische evaluatie. De rol die zou kunnen worden vervuld door de coördinerende raadgevende artsen, de tandartsen of andere beroepsbeoefenaars zou eveneens moeten nagegaan worden. Evenals de organisatorische kenmerken die de zorg inzake voeding positief of negatief beïnvloeden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Optimalisatie van datacollectie-instrumenten. 01/07/2009 - 30/06/2010

Abstract

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Score van activiteiten en pathologieën in intensieve zorg (I.o.v. UZA) 01/04/2000 - 31/12/2000

Abstract

Het project zal een berekening maken van de reële totale kosten per patient voor een mix van pathologieën op de dienst Intensieve Zorg van het Universitair Ziekenhuis te Antwerpen. Om inzicht te krijgen in deze kostprijs, wordt de methodologie van Activity Based Costing (ABC) gebruikt . De methodologie wordt kritisch geëvalueerd. Bovendien zal nagegaan worden in welke mate de kost van een activiteit pathologie-specifiek is. Voor deze laatste vergelijking zal een beroep gedaan worden op de gegevens verzameld in het kader van het project P105/P00508 . //..Tenslotte zal nagegaan worden of de scores die de ernst van de pathologioe meten een indicator kan zijn voor de totale kost per patiënt.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

    Project type(s)

    • Onderzoeksproject

    Het kostengedrag op de dienst Intensieve Zorgen : de relatie tussen kosten, uitgaven en capaciteitsbeslissingen en de invloed van de case-mix : een toepassing op hartchirurgie. 01/01/2000 - 31/12/2001

    Abstract

    Inzicht in de reële kostprijs van de behandeling van een patiënt is belangrijk voor het uitwerken van een gepaste financieringsysteem van de zorg en als als intern beleidsinstrument binnen het ziekenhuis. Het project zal een berekening maken van de reële totale kosten per patiënt voor de pathologiegroep cardiochirurgie op de dienst Intensieve Zorgen van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Activity Based Costing wordt in het algemeen sterk aanbevolen als kostenrnethodologie voor het toewijzen van kosten, ook in ziekenhuizen. Nochtans geeft deze kostenmethodologie problemen indien men te maken krijgt met gezamenlijke productie van diensten en met ondeelbaarheden. Bovendien stelt zich een praktisch probleem met betrekking tot meeteenheid: kunnen kosten per activiteit in zijn algemeenheid bepaald worden of is de kost van eenzelfde activiteit pathologie-specifiek. Het doorliggende onderzoek zal aan beide problemen aandacht besteden. Ten eerste zal de reële kost per patiënt, berekend op basis van verschillende kostenmethodologieën vergeleken worden. Ten tweede zal een vergelijking gemaakt worden tussen de kost per patiënt (gegeven ernst-graad van de toestand) voor één specifieke pathologie (cardiochirurgie) met de kost voor een mix van pathologieën (gegeven een bepaalde ernst-graad). Voor deze laatste vergelijking zal een beroep gedaan worden op gegevens die nu verzameld worden in het kader van het "Sapi-project".

    Onderzoeker(s)

    Onderzoeksgroep(en)

      Project type(s)

      • Onderzoeksproject

      Interuniversitair project vaardighedenonderwijs voor de basisarts. Aanleren van klinische onderzoeks-, redeneer en behandelvaardigheden met behulop van ICT, een innoverende onderwijsvorm voor efficiënter medisch handelen. 01/01/2000 - 31/10/2001

      Abstract

      Het voorliggende projectvoorstel wil op basis van de huidige onderwijskundige inzichten en de mogelijkheden geboden door de informatie en communicatietechnologie komen tot een nieuw onderwijsconcept - voor het aanleren van klinische onderzoeks-, redeneer- en behandelvaardigheden aan studenten geneeskunde in alle fasen van hun opleiding v66r de klinische stage. In het nieuwe onderwijsconcept worden bestaande inzichten en tools (software) i.v.m. ICT geintegreerd en aangepast en worden nieuwe rollen gedefinieerd voor en aangeleerd aan docenten en studenten. Speciale aandacht gaat naar de theoretische onderbouwing van het model en naar de verankering in een totaal curriculumconcept. In een marktonderzoek zal een inventaris worden opgemaakt van de bestaande ontwikkelingssoftware en van de bestaande casus-programmas, en zal worden nagegaan in welke mate van deze bestaande programmas kan gebruik gemaakt worden. In het project zullen voorbeeldmodules worden ontwikkeld en uitgetest, die zijn opgebouwd rond klinische casussen. Deze casussen zijn een leidraad voor opleiding van de student geneeskunde in de verschillende fazen van zijn/haar opleiding tot basisarts, in zijn opleiding in medische redeneer- beslis- en behandelvaardigheid. Elke module zal probleem-gebri6nteerd opgebouwd worden en zal op een fris geillustreerde wijze elementen omvaften van ziektegeschiedenis, fysisch onderzoek, de diagnostische en differentiaal diagnostische processen, de behandelingsstrategieen. Elke voorbeeldmodule omvat, aangepast aan het studieniveau van de student, de nodige informatie over de casus en over de diagnostisch-therapeutisch besliskundige processen, evidence-based encyclopedische achtergrond- en begeleidende informatie, toetsing met remediering. De modules zijn geschikt voor afstandsonderwijs. De generieke opbouw van de voorbeeldmodules zal de basis zijn voor de uitbreiding van het onderwijsmodel naar andere casussen, naar andere onderwijsonderdelen en zal bruikbaar zijn voor onderwijs op niveau van graduaat en postgraduaat. Voor een optimaal gebruik van de ICT-modules in het klinisch onderwijs wordt bij de implementatie aandacht gegeven aan opleiding van de docenten in het oordeelkundig en innovatief gebruik. De evaluatie zal aandacht besteden aan de vraag of de leerdoelen gerealiseerd zijn en wat de effecten zijn op het leerproces bij de student (stud eerbaarheid, informatieve en communicatieve interactiviteit) en op de rol van de docent (tijdsinvestering, jobsatisfactie). Dit project wil een aanzet zijn tot het uitbouwen van een "Interuniversitaire werkgroep voor klinische praktijkopleiding".

      Onderzoeker(s)

      Onderzoeksgroep(en)

        Project type(s)

        • Onderzoeksproject

        Interuniversitair project vaardighedenonderwijs voor de basisarts. Aanleren van klinische onderzoeks-, redeneer en behandelvaardigheden met behulop van ICT, een innoverende onderwijsvorm voor efficiënter medisch handelen. 01/01/2000 - 31/10/2001

        Abstract

        Het voorliggende projectvoorstel wil op basis van de huidige onderwijskundige inzichten en de mogelijkheden geboden door de informatie en communicatietechnologie komen tot een nieuw onderwijsconcept - voor het aanleren van klinische onderzoeks-, redeneer- en behandelvaardigheden aan studenten geneeskunde in alle fasen van hun opleiding v66r de klinische stage. In het nieuwe onderwijsconcept worden bestaande inzichten en tools (software) i.v.m. ICT geintegreerd en aangepast en worden nieuwe rollen gedefinieerd voor en aangeleerd aan docenten en studenten. Speciale aandacht gaat naar de theoretische onderbouwing van het model en naar de verankering in een totaal curriculumconcept. In een marktonderzoek zal een inventaris worden opgemaakt van de bestaande ontwikkelingssoftware en van de bestaande casus-programmas, en zal worden nagegaan in welke mate van deze bestaande programmas kan gebruik gemaakt worden. In het project zullen voorbeeldmodules worden ontwikkeld en uitgetest, die zijn opgebouwd rond klinische casussen. Deze casussen zijn een leidraad voor opleiding van de student geneeskunde in de verschillende fazen van zijn/haar opleiding tot basisarts, in zijn opleiding in medische redeneer- beslis- en behandelvaardigheid. Elke module zal probleem-gebri6nteerd opgebouwd worden en zal op een fris geillustreerde wijze elementen omvaften van ziektegeschiedenis, fysisch onderzoek, de diagnostische en differentiaal diagnostische processen, de behandelingsstrategieen. Elke voorbeeldmodule omvat, aangepast aan het studieniveau van de student, de nodige informatie over de casus en over de diagnostisch-therapeutisch besliskundige processen, evidence-based encyclopedische achtergrond- en begeleidende informatie, toetsing met remediering. De modules zijn geschikt voor afstandsonderwijs. De generieke opbouw van de voorbeeldmodules zal de basis zijn voor de uitbreiding van het onderwijsmodel naar andere casussen, naar andere onderwijsonderdelen en zal bruikbaar zijn voor onderwijs op niveau van graduaat en postgraduaat. Voor een optimaal gebruik van de ICT-modules in het klinisch onderwijs wordt bij de implementatie aandacht gegeven aan opleiding van de docenten in het oordeelkundig en innovatief gebruik. De evaluatie zal aandacht besteden aan de vraag of de leerdoelen gerealiseerd zijn en wat de effecten zijn op het leerproces bij de student (stud eerbaarheid, informatieve en communicatieve interactiviteit) en op de rol van de docent (tijdsinvestering, jobsatisfactie). Dit project wil een aanzet zijn tot het uitbouwen van een "Interuniversitaire werkgroep voor klinische praktijkopleiding".

        Onderzoeker(s)

        Onderzoeksgroep(en)

          Project type(s)

          • Onderzoeksproject

          Het kostengedrag op de dienst intensieve zorgen - de relatie tussen kosten, uitgaven en capaciteitsbeslissingen en de invloed van de case-mix: een toepassing op hartchirurgie 01/01/2000 - 31/12/2000

          Abstract

          Inzicht in de reële kostprijs van de behandeling van een patient is belangrijk voor het uitwerken van een gepast finacieringssysteem van de zorg en als intern beleidsinstrument binnen het ziekenhuis. Het project zal een berekening maken van de reële totale kosten per patiënt voor de pathologiegroep cardiochirurgie op de dienst Intensieve zorg van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Activity Based Costing wordt in het algemeen sterk aanbevolen als kostenmethodologie voor het toewijzen van kosten, ook in ziekenhuizen. Nochtans geeft deze kostenmethodologie problemen indien men te maken krijgt met gezamenlijke productie van diensten en ondeelbaarheden. Bovendien stelt zich het praktische probleem met betrekking tot de meeteenheid: kunnen kosten per activiteit in zijn algemeenheid bepaald worden of is de kost van eenzelfde activiteit pathologie-specifiek. Het voorliggend e onderzoek zal aan beide problemen aandacht besteden. Ten eerste zal de reële kost per patiënt, berekend op basis van verschillende kostenmethodologieën vergeleken worden. Ten tweede zal een vergelijking gemaakt worden tussen de kost per patiënt (gegeven ernst-graad van de toestand) voor één specifieke pathologie (cardiochirurgie) met de kost voor een mix van pathologieën (gegeven een bepaalde ernst-graad). Voor deze laatste gegevens zal een beroep gedaan worden op gegevens die verzameld worden in het kader van het project P105/P00533.

          Onderzoeker(s)

          Onderzoeksgroep(en)

            Project type(s)

            • Onderzoeksproject