De financiële beleggingsportefeuille van UAntwerpen (ongeveer €220 miljoen in 2024) vormt een cruciale pijler in de klimaatstrategie, omdat ook hiermee de impact van de universiteit veel verder reikt dan de eigen muren. De keuze welke bedrijven en economische activiteiten mogelijk gemaakt worden met UAntwerpen-kapitaal, heeft een niet te onderschatten invloed heeft op wereldwijde uitkomsten op vlak van milieu, klimaat, en sociale rechtvaardigheid.
Momenteel hanteert UAntwerpen een ESG-strategie (Environmental, Social, Governance) met fondsen beheerd door vier vermogensbeheerders en gebruikmakend van de uitsluitingslijsten van het Noorse Pensioenfonds. In 2020-2021 werd een Commissie Duurzame Financiën opgericht die onderzocht hoe de portefeuille beter kon worden afgestemd op duurzaamheidsprincipes.
Doorbraakactie 2025-2026
De doorbraakactie voor 2025-2026 omvat de integratie van de voorwaarden uit het "Towards Sustainability" kader (een label en kwaliteitsstandaard mede ontwikkeld door UAntwerpen experts) in de contractvernieuwing met externe fondsenbeheerders vanaf 2027. Hierbij kiest de universiteit ervoor dat:
voor alle aangehouden aandelen een inschatting bestaat van de ESG-impact, om blinden vlekken te elimineren
het gebruik van uitsluitingslijsten wordt uitgebreid met een internationaal erkende lijsten van overtreders van verdragen op vlak van milieu-, klimaat- en mensenrechten.
15% van het kapitaal aan impactinvesteringen wordt toegewezen (waarvan minimaal 10% conform artikel 9 van de EU-taxonomie en minimaal 3% in impactfinanciering die aansluit bij de visie en waarden van de universiteit).
Aangezien de huidige contracten met vermogensbeheerders nog lopen tot 2027, zal de overschakeling naar deze doelstellingen geleidelijk verlopen. Zowel in die tussentijd als nadien is het nodig om een transparant verantwoordingsmechanisme te ontwikkelen en te verankeren in de governance structuur van de universiteit, dat waarborgt dat de duurzaamheidsdoelen in het portfoliobeheer jaarlijks kunnen worden opgevolgd door de Raad van Bestuur.